Roční platnost evidenční kontroly aut odhaluje absurditu tohoto úkonu

Lukáš Vaverka
22. 3. 2023 10:47
S počátkem března se prodloužila platnost protokolu o evidenční kontrole, nezbytného pro změnu majitele vozidla, z 30 dnů na celý rok. Je to jedna z mnoha postupných úlev pro motoristy na tomto poli, o to více ale vyniká zbytečnost této formality.
Foto: Eva Srpová

Protokol o evidenční kontrole je jedním z dokumentů, které jsou potřeba při zápisu změny majitele, přesněji řečeno vlastníka nebo provozovatele vozidla v registru. Tato povinnost byla zavedena na přelomu století a původní platnost dokumentu byla 10 dní. Do letošního února to bylo 30 dní a od březnové novely zákona o provozu na pozemních komunikacích se prodlužuje na celý rok.

V médiích se obvykle rozebírají přínosy tohoto kroku, o kterých není pochyb. Pokud vozidlo v průběhu roku mění majitele vícekrát, není potřeba evidenční kontrolu absolvovat opakovaně. Nově je v zákoně také zakotveno, že úřad provádějící zápis do registru má použít elektronickou verzi protokolu - fyzicky na papíře ho tedy nově ani nedostanete. Tuto možnost měli úředníci mimochodem už dosud, často se ale v praxi dožadovali papírového protokolu, ačkoliv platnost tzv. evidenčky mohli jednoduše ověřit v databázi.

Dále nově odpadá povinnost evidenční kontroly při změně provozovatele na vlastníka. V praxi jde zejména o případy, kdy po ukončení smlouvy o úvěru zajištěné daným vozidlem již není potřeba, aby byl poskytovatel úvěru zapsán ve velkém technickém průkazu. V žargonu úřednictva registru se toto nesprávně nazývá ukončením leasingu, ačkoliv jde v drtivé většině případů o splacený nebo předčasně ukončený úvěr.

Teď již stačí zmocnění osoby, která již nechce figurovat v technickém průkazu (typicky leasingová společnost), a majitel vozu si vše vyřídí sám na jednom místě na počkání - přesně jak velí logika věci.

Místo evidenční kontroly lze použít i protokol o technické kontrole, která je svým rozsahem evidenční kontrole nadřazená. V tom je ale právě kámen úrazu: původní návrh zákona v roce 2021 obsahoval dvouletou lhůtu. U osobních aut, kde je po prvních čtyřech letech provozu i platnost technické kontroly dvouletá, by tedy jednoduše stačila platná technická kontrola (lidově STK).

Evidenční kontrola by u osobních byla nezbytná jen v případě, že auto v okamžiku přepisu nemělo platnou technickou kontrolu, dále pak v prvních čtyřech letech od první registrace a samozřejmě i při dovozu, který je celkově procesně složitou záležitostí. Jenže na návrh poslance ANO Martina Kolovratníka při projednávání ve sněmovně vznikl kočkopes s roční platností evidenční kontroly, počínaje 1. březnem 2023.

Jaký je tedy výsledek? Ze systému se vytratila logika, úleva pro motoristy je jen částečná a prvek zbytečné šikany v polovině případů zůstává. Evidenční kontrola samozřejmě určitý význam má, kontrolují se při ní doklady od vozidla - pokud vám předchozí majitel nepředal tzv. malý nebo naopak velký techničák, evidenční kontrolou neprojdete -, a soulad skutečného stavu auta s doklady. Navíc se zaznamenává stav tachometru, který je posléze k danému autu k dispozici online zdarma.

Evidenční kontrola tedy není jen zlo. Neprojdete přes ni nejen s chybějícími doklady, ale také například s nesprávným rozměrem pneumatik, s nezapsanou montáží tažného zařízení či pohonu na LPG, s motorem vyměněným za jiný typ a podobně. Může tedy předejít budoucím nepříjemným překvapením ještě před těžko zvratitelným přepisem z původního majitele. Na druhou stranu pro převod auta je potřeba kromě úřadu navštívit ještě STK a zaplatit okolo 500 korun.

Nové znění zákona vytváří matoucí iluzi, že v prvním roce po technické prohlídce k ničemu z toho nemůže dojít, ať už nedopatřením, nebo se zlým úmyslem. Jak bylo někdejší zrušení protokolu o evidenční kontrole přímo na jméno a adresu nového majitele přínosné, teď vše zůstalo na půli cesty a zrušeny byly jen některé povinnosti. Přínosy evidenční kontroly jsou během prvních 12 měsíců eliminovány a svým způsobem zbytečná šikana ve druhém roce před povinnou návštěvou STK zůstává.

Při dovozu auta ze zahraničí se situace nezlepšuje téměř vůbec. I zde samozřejmě platí povinnost absolvovat evidenční prohlídku. Platnost technické prohlídky vám STK ale u auta staršího čtyř let uzná jen tehdy, pokud předložíte papírový protokol ze zahraničí. Neexistuje totiž způsob, jak může STK elektronicky ověřit platnost zahraniční technické prohlídky.

Celá procedura je složitější a dražší (obvykle stojí s platnou zahraniční STK 1000 až 2000 Kč), protože zahrnuje pořízení výpisu technických dat. Ta jsou přitom unikátně zakódována v čísle schválení (jinak též globální homologace). S tímto údajem ale úřady spravující registr aktivně nepracují a vyžadují výpis z STK.

Ministerstvu dopravy nelze upřít objektivní snahu zjednodušit motoristům život v byrokratických procesech spojených s pořízením a provozováním auta. Je tu ale mnoho věcí ke zlepšení. Dalším krokem by měla být digitalizace technických průkazů, tedy zrušení papírové podoby takzvaných velkých techničáků. To je naplánováno na počátek příštího roku, a teprve praxe ukáže, jestli půjde o pozitivní změnu.

 

Právě se děje

Další zprávy