Enyaq přišel o tepelné čerpadlo, koncernu došly čipy. Situace potrvá měsíce

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
2. 2. 2023 16:37
Z aktuálního ceníku pro elektromobil Škoda Enyaq zmizela možnost připlatit si za tepelné čerpadlo. Nedostatek čipů způsobil výpadky v dodávkách tohoto dílu v celém koncernu Volkswagen.
Foto: Škoda Auto

Zájemce o Škodu Enyaq čeká při prohlížení ceníku nepříjemné překvapení. Nemůže si, na rozdíl od minulosti, přikoupit k autu tepelné čerpadlo. U elektromobilu jde přitom o důležitou součást výbavy, která dokáže ušetřit až třetinu energie za vytápění vozu.

Napjatou situaci s dodávkami dílu potvrdil Aktuálně.cz i zdroj ze Škody Auto. V oficiální odpovědi tiskový mluvčí automobilky Pavel Jína uvádí, že firma situaci na trhu polovodičů pozorně sleduje a snaží se, aby zákazníci objednané vozy dostali co nejdříve.

V tomto případě jde však o objednávky auta z doby, kdy bylo ještě tepelné čerpadlo v nabídce. Kdy se do příplatkové výbavy Enyaqu vrátí, automobilka nekomentuje.

Nepodařilo se to zjistit ani redaktorům odborného týdeníku Automobilwoche, kteří v Německu popisují obdobnou situaci u značky Volkswagen a Audi. I tam nyní nelze k autům tepelné čerpadlo objednat, ačkoliv to ještě před časem možné bylo.

V případě Volkswagenu se ale situace v Česku liší. "Jsme jedna ze tří zemí v Evropě, která tepelné čerpadlo nastavila jako lokální standard, a ve výrobním procesu v továrně tak máme v jeho dodávce prioritu," říká k situaci David Valenta z tuzemského zastoupení Volkswagenu s tím, že všechny objednané vozy k zákazníkovi vždy dorazí s kompletní výbavou.

Na rozdíl od německého trhu je podle Valenty tepelné čerpadlo u všech modelů a verzí ID v sériové výbavě. To však neplatí o nově uváděném ID.Buzzu, který formálně spadá pod sekci užitkových vozů. U tohoto busíku s retro prvky jej není možné získat ani za příplatek.

Jak však uvádí Lenka Vaňková z tiskového oddělení Volkswagenu, s čerpadlem se u ID.Buzzu počítá výhledově a jeho absence ve voze s aktuální čipovou krizí prý nijak nesouvisí.

Nedostatek čipů významně netrápí ani české zákazníky Audi: tepelné čerpadlo je v sériové výbavě Q8 e-tron, kde je součástí paketu pro chladnější podnebí, a také modelu e-tron GT. V případě Q4 e-tron je volitelnou výbavou a stále je možné si jej objednat, jak potvrzuje i mluvčí automobilky Jiří Rozkošný.

Dodavatelem tepelných čerpadel je podle zjištění Automobilwoche britský dodavatel TI Fluid Systems z Oxfordu, který komponenty pro koncern Volkswagen vyrábí v Česku. Moduly jeho čerpadel obsahují elektronické ventily pro řízení vytápění a chlazení, proto k fungování potřebují také polovodiče. Jak uvádí David Valenta z Volkswagenu, situace s jejich nedostatkem by se měla vyřešit nejpozději do června tohoto roku.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Slovenským fotbalistou roku je počtvrté za sebou Škriniar

Slovenským fotbalistou roku se počtvrté za sebou stal Milan Škriniar. Stoper Interu Milán ve svazové anketě porazil Stanislava Lobotku z Neapole o 18 bodů, což je pátý nejmenší rozdíl v třicetileté historii ankety. Výsledky byly vyhlášeny během galavečera v Senci před kvalifikačními zápasy o mistrovství Evropy proti Lucembursku a Bosně a Hercegovině.

Třetí pozici obsadil rekordman ankety, osminásobný vítěz Marek Hamšík z Trabzonsporu. Bývalý reprezentační kapitán se mezi nejlepšími třemi umístil už pošestnácté za sebou. Čtvrtý skončil bývalý sparťanský obránce Dávid Hancko, jenž v srpnu přestoupil do Feyenoordu Rotterdam.

Prvenství mezi trenéry obhájil Vladimír Weiss starší ze Slovanu Bratislava, jenž vyhrál anketu již posedmé. Jeho stejnojmenný syn a svěřenec byl vyhlášen nejlepším hráčem domácí soutěže za loňský rok a ve Fotbalistovi roku byl pátý.

Zdroj: ČTK
Další zprávy