Emisní skandál VW se možná týká i starší verze současných motorů, řekl mluvčí automobilky

ČTK ČTK
Aktualizováno 22. 10. 2015 16:13
Automobilka zkoumá, zda manipulace při měření emisí, které byly odhaleny u staršího motoru EA189, nebyly možné také u první verze motoru EA288 používaného od roku 2012. Starší verze těchto motorů v normě Euro 5 se používala v Německu například u oblíbených modelů Golf.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Wolfsburg - Skandál s manipulacemi při měření emisí u vozů automobilky Volkswagen s naftovými motory by se mohl ještě rozšířit. Automobilka nyní zkoumá, zda manipulace při měření emisí, které byly odhaleny u staršího motoru EA189, nebyly možné také u první verze motoru EA288 používaného od roku 2012. Řekl to dnes agentuře DPA mluvčí koncernu.

Podle německého analytika automobilového průmyslu Ferdinanda Dudenhöffera by se tak počet problémových vozů mohl zvýšit o miliony.

Německý spolkový úřad pro dohled nad automobilovým trhem doposud uváděl, že novější motory EA288 ve verzi Euro 6 jsou v pořádku a nemusejí být svolány k opravě. O starší verzi se nezmínil. Starší verze motorů EA288 v normě Euro 5 se používala v Německu například u oblíbených modelů Golf.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Nárůst počtu problémových vozů by pro firmu znamenal vyšší náklady na jejich svolávání do servisů, mohl by rovněž zvýšit případné pokuty od regulátorů a výdaje na právní spory.

"Domnívám se, že je to velký problém," řekl Dudenhöffer. Upozornil, že kvůli nedostatku informací od Volkswagenu nelze přesně stanovit, o kolik vozů by se skandál mohl rozšířit. "Naznačuje to, že (Volkswagen) nezná své produkty, což je tragédie," dodal.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.

Minulý týden Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionů vozů s naftovým motorem.

Volkswagen si již na náklady spojené se skandálem vytvořil rezervu 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč). Řada analytiků však předpokládá, že tato rezerva nebude dostatečná. V samotných Spojených státech Volkswagenu například hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard Kč).

 

Právě se děje

Další zprávy