První elektronáklaďák od Tesly předán, je pro Pepsi. Proč Musk o technice mlží?

První elektronáklaďák od Tesly předán, je pro Pepsi. Proč Musk o technice mlží?
Tesla uspořádala akci, při níž představila elektrický nákladní vůz Semi, první předává společnosti PepsiCo.
Konkrétní čísla týkající se techniky ani ceny ale zakladatel Tesly Elon Musk neprozradil.
Po prezentaci ani nebyl prostor pro pokládání dotazů, jak to obvykle na akcích Tesly bývá.
Musk se pouze chlubil dojezdem Semi.
Foto: Reuters
ČTK Eva Srpová ČTK, Eva Srpová
2. 12. 2022 10:30
Společnost PepsiCo si převzala první elektrický nákladní vůz od Tesly. Zakladatel automobilky Elon Musk při představení vozu vyzdvihoval jeho vlastnosti, konkrétní informace o použité technice ani ceně ale nezmínil.

Výrobce elektromobilů Tesla předal ve čtvrtek společnosti nápojové PepsiCo svůj první nákladní elektromobil Semi. Tesla však neposkytla žádné aktualizované prognózy k ceně, výrobním plánům ani množství nákladu, který auto může převážet. Informovala o tom agentura Reuters.

Předání vozu v nevadském závodě Tesly se účastnil generální ředitel firmy Elon Musk. Ten uvedl, že bateriový nákladní vůz pro dálkovou dopravu sníží emise na dálnicích a výkonem a bezpečností překoná současná auta s naftovým motorem. Bude prý využívat technologii rychlého nabíjení, kterou Tesla použije také ve svém připravovaném pick-upu Cybertruck. Ten by se podle vyjádření Muska na pódiu nevadského závodu měl začít vyrábět příští rok.

O vývoji plně elektrického kamionu Tesla informovala už před pěti lety, kdy představila jeho koncept. Musk tehdy sliboval, že se výroba spustí za dva roky, nakonec se tedy zpozdila o tři.

Slon, co umí běžet jako gepard

Konkrétní informace o použité technice ale nepadly. Pouze to, že Semi používá tři elektromotory vyvinuté pro výkonnou verzi modelu S od Tesly, model Plaid S. "Pouze jeden z nich je zapnutý při dálniční rychlosti a dva jsou v záloze, když náklaďák potřebuje zrychlit, což je funkce, díky které je náklaďák energeticky účinnější," řekl Musk a dodal: "Díky tomu má ve srovnání s dieselovým náklaďákem šílenou sílu. V podstatě je to jako slon pohybující se jako gepard."

Odborníci z oboru ale přesto zůstávají skeptičtí k tomu, že nákladní elektromobily na baterii ekonomicky zvládnou převážet velké náklady na vzdálenosti stovek kilometrů.

Tesla nezveřejnila hmotnost nenaloženého vozu Semi, což je jedna z důležitých specifikací a zásadní faktor pro stanovení efektivity elektrických nákladních vozů. Prezentace vozu také skončila bez toho, aby Musk odpovídal na otázky, jak to na akcích Tesly často dělá.

Tesla neoznámila dokonce ani ceny modelu Semi, neposkytla podrobnosti o původně plánovaných variantách vozu ani nedodala prognózu dodávek pro PepsiCo a jiné zákazníky. Pouze informovala, že začne Semi používat k přepravě dílů do svého závodu v Kalifornii.

V roce 2017 Tesla uvedla, že verze Semi s dojezdem 300 mil (482,8 km) bude stát 150 tisíc dolarů (3,5 milionu Kč) a verze s dojezdem 500 mil (804,7 km) pak o třicet tisíc dolarů více (4,2 milionu Kč). Od té doby se ale výrazně zvýšily ceny osobních vozů Tesla.

Předsedkyně správní rady Tesly Robyn Denholmová se nedávno nechala slyšet, že Tesla by letos mohla vyrobit sto vozů Semi. Musk řekl, že cílem Tesly je v roce 2024 smontovat 50 tisíc nákladních vozů.

V roce 2017 si výrobce nealkoholických nápojů PepsiCo objednal sto nákladních aut. Mezi další firmy, které si Semi objednaly, patří pivovar Anheuser-Busch, přepravní firma United Parcel Service (UPS) a maloobchodní řetězec Walmart.

Musk uvedl, že používá Semi pro testovací jízdy mezi závody v Nevadě a Kalifornii. Na jedno nabití podle něj vůz ujel 500 mil (800 km) a i s nákladem vážil 81 000 liber (36,741 tuny).

Tesla nezveřejnila hmotnost nenaloženého vozu Semi, což je jedna z důležitých specifikací a zásadní faktor pro stanovení efektivity elektrických nákladních vozů. Prezentace vozu také skončila bez toho, aby Musk odpovídal na otázky, jak to na akcích Tesly často dělá.

Tesla sice byla před pěti lety jedna z prvních automobilek, která se pochlubila plány vyrábět bateriový nákladní vůz, ale tím, že se se sériovým vozem zpozdila, ji předběhli konkurenci. Elektrické nákladní vozy už vyrábějí například firmy Daimler, Volvo a Renault.

Na snímku na prezentaci Tesla také ukázala obrázek budoucího robotaxi, které je ve vývoji, s maketou budoucího vozu zakrytou plachtou.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

V hotelu v polské Vratislavi byl nalezen mrtvý Čech, jde zřejmě o hledaného vraha

V hotelu v polské Vratislavi byl v úterý odpoledne nalezen mrtvý muž z Česka a s největší pravděpodobností jde o podezřelého z vraždy ženy v hotelu v Praze. Na Twitteru to večer uvedl mluvčí pražské policie Jan Rybanský. Další informace policie poskytne pravděpodobně během středy.

"S největší pravděpodobností se může jednat o hledaného dvaačtyřicetiletého muže. Spolupracujeme s polskými kolegy," napsal Rybanský. Policie po muži pátrala od soboty, v pondělí na Brněnsku našla vůz, ve kterém odjel z místa činu v Praze.

Muž podle policie ženu v pražském hotelu zastřelil. O pomoc v pátrání kriminalisté požádali veřejnost, lidé se ale muže neměli pokoušet zadržet, protože podle policie byl ozbrojený a nebezpečný. Policie předpokládala, že muž mohl vycestovat do zahraničí.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Třetí vlna francouzských protestů proti penzijní reformě přinesla pokles účasti

Ve Francii v úterý znovu stávkovali pracovníci hromadné dopravy, učitelé, či zaměstnanci energetických společností, kteří nesouhlasí s návrhem důchodové reformy z dílny vlády a prezidenta Emmanuela Macrona. Do ulic francouzských měst potřetí za poslední tři týdny vyšly statisíce nespokojených lidí, účast na manifestacích nicméně podle policie i organizátorů oproti druhé lednové vlně protestů klesla. Reforma, kterou nyní posuzují zákonodárci, předpokládá, že většina Francouzů bude do důchodu odcházet v 64 letech, tedy o dva roky později než dosud.

Stávka podle agentury Reuters omezila provoz na železnici, narušena byla školní výuka a zastavila se i distribuce ropných produktů. Odbory opět vyzvaly lidi, aby vyšli do ulic ve velkém počtu, a protestní pochody se konaly v desítkách měst včetně Nice, Marseille, Toulouse, Nantes a také v Paříži. V metropoli demonstranti, mnozí z nich mladí, pochodovali od Opery a nesli transparenty s hesly jako "Zachraňte svůj důchod" a "Zdaňte miliardáře, ne babičky".

Ministerstvo vnitra vpodvečer oznámilo, že napříč Francií policie zaznamenala 757 tisíc demonstrantů. První dvě stávky proti důchodové reformě 19. a 31. ledna vylákaly do ulic podle policie pokaždé něco přes milion lidí. Odborová centrála CGT dnes hlásila účast "téměř dvou milionů" lidí, i v jejím případě se ovšem jednalo o nižší součet oproti minulému týdnu, kdy hovořila o 2,8 milionech protestujících.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Kovosou souhlasí s plánem na urovnání vztahů se Srbskem

Kosovo v podstatě souhlasilo s unijním plánem na urovnání vztahů se Srbskem. V úterý to uvedl zmocněnec EU pro kosovsko-srbský dialog Miroslav Lajčák, který v uplynulých dnech jednal s nejvyššími politickými představiteli v Prištině a Bělehradu. V minulosti mělo Kosovo výhrady mimo jiné ke vzniku sdružení srbských obcí na severu země. Podle kosovského premiéra Albina Kurtiho si ale podepsání plánu vyžádá další jednání.

Lajčák na Twitteru uvedl, že jednal v Prištině s premiérem Kurtim a v Bělehradě se srbským prezidentem Aleksandarem Vučičem. "Jsem rád, že nyní Kosovo v podstatě přijalo návrh Evropské unie," napsal. Obdobně se vyjádřil i kosovský premiér Kurti, podle kterého jeho země přijala "unijní návrh na normalizaci vztahů mezi Kosovem a Srbskem". "Některé otázky ohledně mezinárodních záruk, zavedení mechanismů či časové posloupnosti se budou řešit na příštích rozhovorech v Bruselu," uvedl Kurti.

Návrh plánu, který původně vypracovaly Německo a Francie, nebyl nikdy oficiálně zveřejněn. Priština měla největší výhrady ke vzniku sdružené obcí na severu země, kde dominuje srbské obyvatelstvo. To by podle kosovské vlády malou zemi rozdělilo podle etnické skladby, jak se děje například v Bosně a Hercegovině. V případě Srbska dohoda počítá s tím, že Bělehrad přestane blokovat vstup Kosova do mezinárodních organizací, například OSN. S uznáním samostatnosti Kosova ale návrh nepočítá.

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

Svět se potýká s nedostatkem mědi, může trvat až do roku 2030

Svět se v současné době potýká s nedostatkem mědi. Přispívají k tomu problémy s dodávkami z Jižní Ameriky a vyšší poptávka. Deficit bude trvat celý letošní rok, uvedl server CNBC. Podle jednoho z analytiků by na trhu mohl nedostatek trvat až do konce desetiletí. Měď je přitom považována za jeden z ukazatelů ekonomického zdraví díky jejímu rozsáhlému využití a její nedostatek by mohl být indikátorem toho, že globální inflační tlaky by se mohly zhoršit, což by následně donutilo centrální banky pokračovat ve zvyšování úroků.

"Již nyní předpovídáme výrazný deficit mědi do roku 2030," řekl viceprezident společnosti Wood Mackenzie pro kovy a těžbu Robin Griffin. Přisuzuje to především pokračujícím nepokojům v Peru a vyšší poptávce po mědi v odvětví zaměřeném na energetickou transformaci.

 

Zdroj: ČTK
Další zprávy