Pod kapotou elektro i šestiválce. Nové BMW 5 startuje, známe české ceny

Pod kapotou elektro i šestiválce. Nové BMW 5 startuje, známe české ceny
Na délku auto měří přes pět metrů, je také o čtyři centimetry širší a vyšší než předchozí generace.
Koncová světla mají nový světelný podpis.
BMW i5 při premiéře v pražské Kunsthalle.
V interiéru najdeme prohnutý displej posazený na přístrojové desce.
Foto: BMW
Jakub Stehlík Jan Matoušek Jakub Stehlík, Jan Matoušek
24. 5. 2023 14:00
BMW řady 5 je tu s námi už jedenapadesát let, dnes se v Mnichově oficiálně představuje už jeho osmá generace. Automobilka však novinku minulý týden tajně přivezla do Prahy, aby ji v předstihu ukázala motoristickým novinářům. V prostorách Kunsthalle na pražském Klárově ji prozkoumala i redakce Aktuálně.cz.

"Napohled vypadá možná kompaktně, ve skutečnosti karosérie narostla do délky skoro o deset centimetrů na 5060 milimetrů a je tak největší ve své třídě," říká produktový manažer českého zastoupení BMW Jiří Kopanický na úvod neveřejné premiéry.

Přítomné v potemnělém sále ale zjevně zaujala jiná věc, a to vcelku civilně vyhlížející ledvinky na přídi vozu. Právě ty dokázala mnichovská automobilka u některých modelů z poslední doby nafouknout do rozměrů vysoce překračujících fantazie zejména evropských fanoušků značky.

V tomto směru vypadá nová "pětka" až nečekaně civilně, i když její elektrickou variantu, která se v rámci řady představuje vůbec poprvé, dostihly takřka povinné propriety moderní doby: zapuštěné kliky a na přání také svítící maska. Tvary se také zdají být důsledně uhlazené, z boků tak například zmizely výraznější prolisy. Odpor vzduchu Cx = 0,23 slibuje úspornou jízdu po dálnici.
Ačkoliv rezervační systém je otevřen už dnes, výroba se rozběhne až v červenci. Do začátku půjde o čtyřválcový benzin 520i a také naftový 520d, který bude k dispozici i s pohonem všech kol.

Na startu jsou však také dvě čistě elektrické verze. Slabší provedení s 340 koňmi je zadokolka s motorem nad zadní nápravou, silnější varianta M60 s pohonem všech kol a výkonem 598 koní je v současnosti vůbec nejvýkonnějším modelem celé řady. S cenou 2,5 milionu korun zároveň také nejdražším.

Kdo se rozhodne přesedlat na elektřinu, najde v podlaze svého vozu baterii s využitelnou kapacitou 82 kWh. Vůz zvládá stejnosměrné dobíjení výkonem až 205 kW, na sto kilometrů jízdy se tak v ideálním případě dobije za pět minut. Slabší verze se zadním pohonem ujede podle WLTP až 582 kilometry, silnější čtyřkola 516 kilometrů.

České ceny nového BMW řady 5

Model Druh pohonu Výkon Cena od
520i benzin / Ř4 140 kW 1 467 700 Kč
530e plug-in hybrid / Ř4 220 kW 1 647 100 Kč
550e xDrive plug-in hybrid / Ř6 360 kW 1 968 200 Kč
520d nafta / Ř4 152 kW 1 524 900 Kč
520d xDrive nafta / Ř4 152 kW 1 587 300 Kč
i5 eDrive40 elektřina 250 kW 1 749 800 Kč
i5 M60 xDrive elektřina 440 kW 2 523 300 Kč

Od listopadu do nabídky přibudou také dvě plug-in hybridní verze, z nichž ta výkonnější má pod kapotou benzinový šestiválec. Jeho nasazení v plug-inu je unikátní, BMW se tím odliší od důsledně čtyřválcové konkurence.

V příštím roce budou plug-iny následovat také hybridní varianty, které nevyžadují dobíjení z elektrické zásuvky. S karoserií kombi dorazí auto v květnu.

Na léto 2024 je ohlášen příchod šestiválcového dieselu v modelu 540d xDrive, který je podle Jiřího Kopanického vůbec nejoblíbenější verzí BMW 5 v Česku. Jeho cena má být podle jeho slov pro české zákazníky "příjemná", ostatně základní verze novinky mezigeneračně zdražila o zanedbatelných deset tisíc korun.

 

Právě se děje

Další zprávy