Bublina se solárním elektromobilem praská. Lightyear 0 skončil dříve, než začal

Produkce Lightyearu 0 ve Finsku je minulostí.
Foto: Lightyear
Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 1. 2023 14:45
Teprve koncem loňského listopadu začala ve Finsku výroba solárního elektromobilu Lightyear 0, který za čtvrt milionu euro, tedy zhruba šest milionů korun, sliboval dojezd přes 600 kilometrů a při vhodném počasí výrazně nižší potřebu dobíjet auto z elektrické sítě. Ani ne o dva měsíce později ale produkce prvního solárního elektromobilu skončila.

Přesný důvod ukončení výroby nizozemský start-up Lightyear ve svém tiskovém prohlášení neuvedl. Stojí v něm, že aby výrobce "dostál své vizi" (vzletně ji popisuje jako nabídku čisté mobility všem a všude), rozhodl se veškeré prostředky a pozornost upřít na vývoj a výrobu modelu Lightyear 2. To je už dříve oznámený solární elektromobil, který by měl stát zlomek toho, co pilotní model 0 - mluví se o částce menší než 40 tisíc eur, tedy zhruba milionu korun -, čímž by se měl stát masovější záležitostí. Jeho produkce má začít koncem roku 2025.

Dceřiná firma Atlas Technologies, která se starala o výrobu Lightyearu 0, vyhlásila bankrot. To se dotkne nejen zaměstnanců start-upu, ale také finské firmy Valmet Automotive, která ve městě Uusikaupunki solární elektromobil vyráběla. Jeho produkce podle prohlášení finské firmy zaměstnávala 20 lidí přímo ve výrobě a 10 lidí takzvaně "v kancelářích".

"Celý vývojový proces vedoucí k Lightyearu 0 nám v posledních letech poskytl mnoho cenných zkušeností. Veškerou naši energii nyní vkládáme do Lightyearu 2 tak, abychom ho byli schopni zákazníkům dodat v požadovaném čase," uvedl v tiskové zprávě šéf nizozemské firmy Lex Hoefsloot.

Podle něj už má firma na chystaný solární elektromobil přes 20 tisíc předobjednávek od fleetových zákazníků. Zhruba polovinu z nich provedla leasingové společnost Arval.

Hoefslootovo prohlášení ale obsahuje i větu, v níž Nizozemec vyjadřuje naději na zajištění potřebných investic pro zahájení větší produkce Lightyearu 2. Přijít by měly v následujících týdnech. Je tedy otázkou, v jaké finanční kondici Lightyear skutečně je. Jeho šéf už při zahájení produkce modelu 0 zmiňoval, že sehnat investory nebylo pro inovativní koncept auta vůbec jednoduché.

Zatím jediná fotografie, která blíže poodhaluje Lightyear 2.
Zatím jediná fotografie, která blíže poodhaluje Lightyear 2. | Foto: Lightyear

Tisková zpráva zároveň neobsahuje žádné prohlášení ohledně klientů, kteří si drahý Lightyaer 0 za 250 tisíc eur předobjednali - v prosinci se hovořilo o zhruba 150 lidech. Ve Finsku totiž mohly vzniknout nanejvýš jednotky aut, protože Valmet vyráběl jeden vůz týdně. Celkem tak i při nejoptimističtějších odhadech mělo vzniknout kolem osmi sériových aut, plány automobilky počítaly dohromady s 946 vyrobenými kusy.

Připomeňme, že Lightyear 0 je téměř 5,1 metru dlouhým sedanem s elektrickým pohonem, jehož karoserii pokrývá pět metrů čtverečních zakřivených solárních panelů chráněných sklem. Optimistické prognózy šéfa automobilky říkaly, že v létě bude auto schopné v Amsterdamu jezdit bez nabíjení dva měsíce a v Portugalsku až sedm měsíců. Při naprosto ideálních (a vpravdě spíše laboratorních) podmínkách prý mělo auto nabíjet ze slunce každý den až 70 kilometrů.

Reálně by solární panely spíše pomohly s napájením elektrických součástí výbavy a v opravdu slunných částech světa i s dojezdem. I tak by ale šlo ve světě elektromobilů o malou revoluci, doposud se solární panely využívaly jen velmi zřídka na malých plochách pro pomoc s napájením třeba právě klimatizace.

Lightyear 0 měl při výkonu 130 kW a 60kWh baterii ujet na jedno nabití 625 kilometrů, čemuž hodně napomáhala i špičková aerodynamika s koeficientem odporu vzduchu Cd na úrovni 0,19. U chystaného Lightyearu 2 by měl dojezd vzrůst na asi 800 kilometrů.

 

Právě se děje

Další zprávy