Dvakrát více poruch u elektromobilů. Německý autoklub zveřejnil nový žebříček

Dvakrát více poruch u elektromobilů. Německý autoklub zveřejnil nový žebříček
Model Zoe vyrábí Renault od roku 2012, v Evropě patřil k nejúspěšnějším elektromobilům.
V průběhu let se jeho původně nuzná výbava markantně zlepšila.
Problémy s brzdami se mu ale na STK nevyhýbají.
Karoserie Nissanu Leaf druhé generace vypadá mnohem sympatičtěji než původní vůz z roku 2011.
Foto: ADAC
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
17. 3. 2023 6:05
Na pohotovostní linku německého autoklubu ADAC loni zavolalo 56 tisíc majitelů elektrických a hybridních aut, zatímco o rok dříve to byla skoro přesně polovina. Čistě elektrická auta měla problémy v 19 200 případech.

Na začátku roku 2022 dosáhl počet elektrických a hybridních aut na německých silnicích jednoho milionu kusů, a tak vozy s trakční baterií stále častěji promlouvají do každoročních statistik klubu ADAC. Ten jezdí řešit technické problémy aut, která zůstanou kvůli náhlé závadě neplánovaně stát u krajnice.

Příčina neplánovaných zastávek je podle autoklubu dlouhá léta stále stejná: Na prvním místě, vždy s velkým odstupem, vypoví službu 12V baterie. Nejinak je tomu u přehledu za loňský rok, stalo se tak celkem v 43,2 procenta případů z celkových 3,4 milionu výjezdů.

Není však bez zajímavosti, že podíl závad 12V baterie na poruchách hybridních a elektrických aut činí přesně 55,6 %. Je tak nápadně vyšší než celkový průměr, který zahrnuje všechny automobily bez rozdílu pohonu.

Lze si to vysvětlit například tím, že motor spalovacího auta je mnohem složitější než elektromotor, a tedy více náchylný na poruchy, které pak statistiku poněkud "rozředí". Přesto však ADAC připouští, že "některé modely elektromobilů vykazují určitou citlivost s dobíjením 12voltové baterie prostřednictvím vysokonapěťové baterie", aniž by však uvedl podrobnosti.

Problém s dobíjením "startovací" baterie měla ostatně i elektrická Škoda Citigo, jejíž provoz redakce Aktuálně.cz sledovala po dobu dvou a půl roku. Byla to jediná závada, která auto za tu dobu neplánovaně znehybněla.

Problémy na technické kontrole

Elektromobily nově zařadila do žebříčku nejčastějších závad také zkušebna TÜV, která v Německu provozuje Stanice technické kontroly. Bateriové vozy v jejím žebříčku dlouho chyběly, protože nízký počet registrovaných aut nesplňoval kritéria pro zařazení daného modelu do statistik.

Nedávno však německá zkušebna zveřejnila svůj každoroční "TÜV Report", v jehož speciální příloze zhodnotila hned čtyři oblíbená bateriová auta: BMW i3, Nissan Leaf druhé generace, Renault Zoe a Teslu Model 3.

Až do roku 2019 nejprodávanější elektroauto v Německu, Renault Zoe, je podle TÜV zcela průměrné, alespoň pokud jde o odhalené závady při technické kontrole. Zkušebna vyhodnotila údaje z 9,6 milionu prohlídek, přičemž v kategorii dvou- až tříletých aut je průměr významných závad, kvůli kterým musí auto prohlídku opakovat, 5,3 procenta. Shodou okolností jde přesně o totéž číslo, které v této kategorii vykázalo 130 sledovaných Renaultů Zoe.

Nápadně často elektrickým renaultům "odcházejí" příčná ramena a spojovací tyče. Častěji než průměrně se také projevují závady nožní brzdy, přičemž, jak podotýká výkonný ředitel asociace TÜV Joachim Bühler, závady na brzdách se vyskytují s vyšší frekvencí u všech testovaných elektromobilů. Jedním z důvodů je rekuperace energie při zpomalování, která odlehčuje brzdám. A při plynulém stylu jízdy nemusí k aktivaci brzd vůbec docházet, což může vést až k poruchám jejich funkčnosti. "Řidiči elektrických aut by měli čas od času prudce zabrzdit, aby k tomu nedocházelo," doporučuje Bühler.

Ani teslám se na STK nedaří

Druhý sledovaný elektromobil, Nissan Leaf, je s mírou závad 4,3 procenta nad průměrem své kategorie. U japonského vozu jsou nápadně často problémy s potkávacími světly a brzdovými kotouči. Výsledek Leafu jej řadí do první třetiny žebříčku pro dva až tři roky stará vozidla.

Naproti tomu BMW i3 s poruchovostí 5,9 procenta skončilo až ve spodní třetině žebříčku. Stejně jako u Leafu jsou to tlumená světla a brzdové kotouče, na kterých technici ze zkušebny odhalí závady nejčastěji.

Nejhůře z celé čtveřice dopadla Tesla. V jejím případě neprojde u první servisní prohlídky 8,9 procenta vozů. Výsledek je to natolik špatný, že hůře jsou na tom už jen tři auta: Dacia Logan, Dacia Dokker a Volkswagen Sharan.

V případě Tesly Model 3 je nejvíc problémů s potkávacími a mlhovými světly, brzdovými kotouči a zavěšením náprav. "Elektromobily jsou těžší než srovnatelné modely spalovacích aut, což více zatěžuje zejména odpružení náprav," říká Bühler.

Jak tedy dokládá i žebříček závad TÜV, bateriová auta nejsou proti závadám o nic odolnější než vozy se spalovacím motorem. Jejich majitelé se mohou utěšovat alespoň tím, že se jim podle poznatků zkušebny vyhýbají problémy s korozí.

 

Právě se děje

Další zprávy