Česko má 1300 nabíječek a výkon stoupá. Tři čtvrtiny nabíjení ale probíhají doma

Martin Frei Martin Frei
6. 2. 2023 12:06
Minulé úterý otevřel ČEZ v pražských Letňanech pětistou nabíječku pro elektromobily. Pražská energetika završila pětistovku o týden dříve, E.ON má přes 260 stanic. Přibývá zejména rychlých a ultrarychlých s výkony nad 75 kilowattů. Majitelé elektromobilů zdaleka nejčastěji nabíjejí doma či v práci. U veřejných stanic dávají přednost rychlosti, i když je to dražší.
Otevření pětisté nabíječky ČEZ se zúčastnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Otevření pětisté nabíječky ČEZ se zúčastnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). | Foto: Martin Frei

Dodavatelé elektřiny hlásí meziroční nárůst odběru energie u nabíjecích stanic na dvojnásobek. Roste počet stanic i jejich výkon. Trend odpovídá přibývajícímu počtu elektromobilů a vyšší kapacitě baterií.

Na sto aut u nás připadá 22 veřejných nabíječek, průměr EU je přitom jen 15. V tomto ukazateli je Česko daleko před Německem, Francií, Rakouskem nebo Švédskem.

Vysvětlení tohoto jevu je trojí. Elektromobilů u nás přibývá pomaleji než v bohatších státech s dotacemi. Schvalování staveb je naopak extrémně zdlouhavé a chtějí-li být energetici připraveni, musí se do akce pustit s velkým předstihem. Nebylo jasné, zda česká vláda mezitím nějaké dotace přece jen neschválí. A řada manažerů si dosud pamatuje nepřipravenost distribučních sítí za prudkého nástupu solárního boomu.

Ilustrací je právě otevřený nový nabíjecí terminál ČEZ v Letňanech. Přestože stojí na obyčejném parkovišti u obchodního domu na kraji města, s vyřízením všech formalit jeho vybudování trvalo dva roky. Ještě pomaleji to jde v městské zástavbě, kde je třeba splnit požadavky na šířku chodníku, připomínky obyvatel nebo památkovou ochranu.

Třetím důvodem, proč u nás nabíječek přibývá relativně rychleji než aut, jsou vysoké příspěvky z evropských fondů. ČEZ uvádí, že z pěti set stanic jich dvě stě vyrostlo s pomocí Operačního programu Doprava a grantu Connecting European Facility.

Zástupci některých dalších dodavatelů mimo záznam neskrývají, že do projektů bez dotací vůbec nemají zájem investovat. Odhaduje se, že samotným provozem si na sebe nabíječky vydělají, až u nás bude jezdit 50 tisíc elektromobilů. Dnes jich je 15 tisíc. Nejdražším prvkem provozu stanice je rezervace vysokého odběru energie, již je třeba rozpočítat na co nejvyšší počet nabíjejících zákazníků. 

Přesto se síť rozrůstá stále rychleji. "Prvních sto stanic jsme budovali šest let, poslední stovka přibyla za sedm měsíců," potvrdil při otevření terminálu v Letňanech ředitel obchodu a strategie ČEZ Pavel Cyrani.

Nejvíce veřejných stanic nabízí střídavý proud s výkonem 22 kilowattů a stejnosměrný s 50 kilowatty. Podle statistik ČEZ přes devadesát procent zákazníků využívá právě "padesátky". Ultrarychlými nabíječkami s výkonem 150 až 300 kilowattů loni protekla jen čtyři procenta energie.

Poptávka po vysokých výkonech však rychle roste, neboť přibývá elektromobilů s nabíjecím výkonem kolem 200 kilowattů. Ultrarychlé nabíječky lidé nejčastěji využívají při dlouhých cestách, kdy dávají přednost rychlosti před cenou. Každá kilowatthodina zde vyjde o dvacet až třicet procent dráž.

Nejvytíženější z těchto stanic jsou například na Rozvadově, ve Vystrkově u Humpolce nebo v brněnské zóně Olympia. Jak ČEZ, tak PRE a E.ON hodlají letos právě síť ultrarychlých nabíječek výrazně posílit.

Veřejnými nabíječkami zmíněných tří dodavatelů loni proteklo 8,7 gigawatthodiny energie. Z počtu kolem 15 tisíc elektromobilů, průměrného nájezdu 15 tisíc kilometrů a spotřeby kolem 18 kWh/100 km lze přibližně odhadnout, že tři čtvrtiny energie berou elektromobily odjinud. Tedy v domácích či firemních garážích.

 

Právě se děje

Další zprávy