Elektromobil zaslouží dobrou pojistku. Z běžné nehody se může vyklubat totální odpis

Martin Frei Martin Frei
3. 2. 2021 12:31
Pojištění, likvidace škodní události, vyplacení opravy nebo zůstatkové hodnoty. Známé pojmy, mezi nimiž dosud vládly ustálené vztahy. Pět let staré auto se po běžné čelní srážce vyplatilo opravovat vždycky, patnáctileté nikdy. Elektromobily zažitou praxi mění. Baterie je křehký organismus, a pokud prodělá „otřes mozku“, musí na recyklaci. Přitom bývá dražší než zbytek auta.
Foto: Shutterstock

Provoz houstne, povinnosti nečekají, pozornost ochabuje. Chvilka nepozornosti a prásk. Stane se skoro každému, nehody na křižovatkách patří k městskému koloritu. Výsledkem nejčastěji bývají pomačkané plechy, vysypané světlo, přinejhorším vyvrácené kolo.

U starších vozidel to znamenalo opravu za čtyřicet nebo padesát tisíc. V moderních ji prodražují airbagy. Stačí, aby se v křižovatce rozjela dvě auta proti sobě a oba čelní mohou vystřelit. S nimi letí i účet rázem k osmdesáti tisícům, u prémiových značek i výš.

Vyplatí se takové auto opravovat? Pojišťovny říkají, že jen do 80 % zůstatkové hodnoty. Pětiletá Octavia s cenou kolem 250 000 Kč tímto sítem projde, desetiletá je na hranici a u patnáctileté je to vyloučeno. Pak je škoda prohlášena za totální a vůz zamíří do šrotu.

Airbag nezmiňujeme náhodou. Pyrotechnicky nafukovaného pomocníka aktivují gyroskopická čidla přetížení. Úplně stejná v elektromobilu obklopují baterii a hlídají, jestli síly nárazu nepřesáhly mezní hodnotu.

Vnitřní poškození by totiž mohlo vést ke zkratu a požáru. A to nejen při nehodě, ale i celé týdny po ní - průkopnický plug-in hybrid Chevrolet Volt to názorně předvedl hned po nárazových zkouškách prototypu.

Vnitřnosti baterie snesou trochu větší přetížení než vaše krční páteř, takže ne každé vystřelení airbagu nutně znamená odpis akumulátoru. Přesto není neobvyklé, že počítač řekne dost a navždy odpojí elektrické kontakty, aby potenciálně nebezpečnou baterii nebylo možné znovu použít. Zvenčí totiž nikdy nelze skutečný stav poznat a dovnitř jednotlivých článků se nedostanete, aniž byste je poškodili.

Stejně opatrně hodnotí stav akumulátoru servis. "Lehčí škrábance na pouzdře necháváme na posouzení výrobce. Jakmile se ale do něj při nehodě udělá prohlubeň, je baterie vyřazena," potvrzuje Josef Gamba ze zastoupení Peugeotu. 

Baterii je tedy třeba kompletně vyměnit za novou. A modří už vědí, že to nebude levné. Jako náhradní díl například do Renaultu Zoe stojí půl milionu korun, do Nissanu Leaf 665 000 Kč a do maličké Škody Citigo iV 448 000 Kč. Čtete správně, to auto se vlastně prodávalo za cenu akumulátoru. Karoserii a sedadla jste dostali zadarmo, aby Boleslav podlezla emisní kvótu. Že se jí to nakonec nepovedlo, dnes ponechme stranou.

I v ostatních elektromobilech samotná baterie tvoří víc než 60 % ceny nového vozu. Do totální škody se tak snadno dostane už dvouleté auto. Větší poškození může poslat do šrotu vůz zcela nový - a jsou mezi námi tací, kteří to vyzkoušeli. Havarijní pojištění je zde rozhodně podmínkou, protože nehodu, při níž se baterie odepíše, může z nepozornosti zavinit i řidič ukázněný a ohleduplný.

Pojišťovnám se zatím tato rizika do statistiky nepromítla, takže to nestojí moc peněz. Generali Česká pojišťovna nám na elektrickou Škodu Citigo spočítala dokonce levnější havarijní pojistku než na benzinové provedení. Karta se začne obracet až s přibývajícími elektromobily na silnicích a počtem nehod. Pak o něco zdraží i povinné ručení nám všem, protože nabourat a odepsat elektromobil můžete i dvacetiletou Octavií.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Základní část NHL se bude hrát až do poloviny května

Vedení NHL rozhodlo o prodloužení základní části soutěže až do 16. května. K tomuto kroku vedlo elitní ligu odložení hned osmi zápasů Vancouveru kvůli nákaze nemocí covid-19. NHL nicméně stále počítá s tím, že ve zkrácené sezoně odehraje každý z týmů v souladu s původním plánem všech 56 utkání dlouhodobé fáze. Zatím však není jasné, kdy začnou vyřazovací boje o Stanley Cup.

Přestože bylo ve zhuštěném programu základní části, při němž čeká za normálních okolností každý klub 82 zápasů, odloženo od začátku sezony z důvodu koronavirové pandemie 54 utkání a dalších pět kvůli potížím s počasím, nenabrala NHL zatím nijak dramatický skluz. Původně měla dlouhodobá fáze skončit 8. května, již dříve byla prodloužena do 11. května.

Tým Canucks byl v rozehrané soutěži zasažen nákazou dosud nejvýrazněji. Různé formy koronaviru byly diagnostikovány u 21 hráčů a čtyř dalších zaměstnanců klubu. Kanadský celek, který má odehráno nejméně utkání (37) v soutěži, hrál kvůli tomu naposledy 24. března. Dnes už ale může začít s tréninkem, do zápasového zatížení pak naskočí v pátek soubojem s Edmontonem.

O začátku play off nebylo zatím rozhodnuto. "NHL bude i nadále sledovat a pečlivě vyhodnocovat průběh základní části, teprve pak bude definitivně oznámeno datum, kdy se začne hrát o Stanley Cup. S posledními změnami a posunutým koncem základní části v Severní divizi je ale možné, že zápasy prvního kola play off začnou ve Východní, Centrální a Západní divizi o pár dnů dříve než v Severní divizi," uvedla liga v tiskové zprávě.

S prodloužením základní části NHL se však zmenšil časový prostor hráčům, kteří posílí národní týmy na mistrovství světa v Lotyšsku. Rovněž posunutý šampionát, jehož spolupořadatelem mělo být původně i Bělorusko, začne v pátek 21. května. Hned v jeho úvodní den půjdou do akce i čeští hokejisté, které čeká souboj s Ruskem. Finále turnaje je pak naplánováno na neděli 6. června.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Pomohu republikánům příští rok vyhrát volby do Kongresu, přislíbil Trump

Bývalý americký prezident Donald Trump chce pomoci republikánům ve volbách do Kongresu v roce 2022. Řekl to v sobotním projevu k dárcům Celostátního výboru Republikánské strany (RNC). Zároveň však ostře zkritizoval lídra republikánské menšiny v Senátu Mitche McConnella a poznamenal, že je stále zklamaný z přístupu svého někdejšího viceprezidenta Mikea Pence. Informovala o tom agentura Reuters.

Trump k dárcům ve floridském Palm Beach promluvil na večeři ve svém letovisku Mar-a-Lago. Podle Reuters dal najevo, že jej stále trápí, že není prezidentem, přestože ho ve volbách 3. listopadu porazil demokrat Joe Biden, který je nynějším šéfem Bílého domu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy