Větší exkluzivita než lecjaké Ferrari. První elektrický Lexus bude v Česku za rok

Větší exkluzivita než lecjaké Ferrari. První elektrický Lexus bude v Česku za rok
První elektromobil od Lexusu, model UX 300e, se začal prodávat v domácím Japonsku, kde se vyrábí, a v Číně.
Teprve poté dorazil do Evropy. Ve Skandinávii se začal prodávat na jaře tohoto roku.
A stal se nejprodávanějším modelem značky. Proč? Příčinou jsou štědré dotace na nákup elektroaut, s nimi je 300e levnější než hybridní model.
V Česku nejsou dotace pro soukromníky k dispozici a i pro firmy je podpora na nákup elektromobilu malá. Že by se tu elektrický Lexus stal hitem, proto očekávat nelze.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
31. 10. 2020 6:29
První čistý elektromobil od Lexusu se na skok objevil v Česku. Auto se oficiálně začne prodávat až na jaře příštího roku a vozy se k zákazníkům pravděpodobně dostanou až na jeho konci. Chce konkurovat elektrickému Volvu XC40 a Tesle Model 3. Ceny zatím nejsou oficiální, ale UX 300e by mělo stát zhruba 1,3 milionu.

Ve skandinávských zemích se UX 300e začalo prodávat už na jaře tohoto roku, a přestože prodejům aut pandemie koronaviru celosvětově moc nepřeje, první čistý elektromobil se tam stal nejprodávanějším modelem značky. Podle Tomáše Vlachopulose z českého zastoupení Lexusu jsou za tím pochopitelně velmi štědré dotace na nákup elektrických aut.

Že by se stejný scénář opakoval také v Česku, až se na přelomu jara a léta příštího roku první předváděcí vozy dostanou k tuzemským dealerům a auto bude možné začít objednávat, nepředpovídá. "Očekáváme, že i nadále budou našimi nejprodávanějšími vozy hybridy a elektromobil se tu zpočátku ročně prodá v nižších jednotkách kusů," říká Vlachopulos. To jsou čísla na úrovni modelů supersportovního Ferrari.

O voze a scénáři pro evropské trhy ví Tomáš Vlachopulos hodně, vloni strávil několik měsíců v evropské centrále automobilky v Belgii a podílel se na produktovém plánování elektrického UX.

Jde o vůz, který by měl v Evropě uspět především v západních zemích, konkrétněji ve Velké Británii, Beneluxu a zmíněné Skandinávii. Spadá do třídy prémiových kompaktních SUV, kde je elektromobilů zatím velmi málo. Vedle zmíněného Volva XC40 Recharge, které na trh přichází teď, a plánované Tesly Model Y, blízkým konkurentem se stane například i Audi Q4 e-tron Sportback. Chce také bojovat i o zákazníky Tesly Model 3 nebo i BMW i3.

Konkrétní kus, který vidíte na fotkách, je ručně sestavený předprodukční model, který se na skok objevil v Česku, s výrazným předstihem před tím, než se tu auto začne oficiálně prodávat. Zpracování je přitom velmi slušné a netipli byste si to. Výbava auta neodpovídá tomu, jaké modely nakonec dorazí. Cena ještě není oficiální, ale měla by startovat kolem částky 1,3 milionu.

K dispozici je jen jedna výkonová verze a techniku sdílí s elektrickým modelem Toyota C-HR, který se ale v Evropě neprodává a je určený hlavně pro Čínu. Elektromobil váží zhruba o 200 kg více než standardní UX. Baterie uložené v podlaze disponují kapacitou 54,3 kWh, elektromotor se nachází pod přední kapotou.

Výkony dosahují hodnot 150 kW/204 koní a 300 Nm, auto má zrychlit na 100 km/h za 7,5 s a pohybovat se maximální rychlostí 169 km/h. Podle metodiky WLTP má ujet na jedno nabití 315 km.

Touchpad nemusí vyhovovat každému, stejně jako grafika multimédií. Jde o slabší stánku Lexusů.
Touchpad nemusí vyhovovat každému, stejně jako grafika multimédií. Jde o slabší stánku Lexusů. | Foto: Eva Srpová

Ačkoli využívá platformu UX a výkon je posílán na přední kola jako u běžného modelu (se čtyřkolkou se pro elektromobil zatím nepočítá), zástavba baterií si vyžádala zvednutí podlahy, což způsobilo dvě větší změny. Vzadu se sedí výš a opěradla sedadel jsou více zkosená, což nemusí vyhovovat všem. Klasická 12V baterie vozu se naopak uvolněním v motorovém prostoru mohla přesunout pod kapotu a kufr je díky tomu u UX 300e větší než u hybridu.

Na samotnou jízdu jsme měli opravdu jen málo času a nebylo by fér vynášet radikální soudy. Hladkost chodu pohonného ústrojí je příjemná, na mokru se samozřejmě snadno přední kola protáčejí. Nelze se tomu divit, výkony elektromobilu máte k dispozici okamžitě jemným polechtáním "plynového" pedálu a přední kola mají s 204 koni co dělat.

Stačí se ale chovat ukázněněji, zrychlovat plynule a Lexus se ukazuje jako rychlý a příjemně živý společník do města. Intenzitu rekuperace lze nastavit pomocí pádel pod volantem a jsou zde čtyři stupně.

Informovat o spotřebě také z tak krátké projížďky nejde, ale na palubním počítači se po vynulování objevila hodnota 24 kWh/100 km, což není úplně málo.

Vůz má zda zdroje nabíjení, na každé straně auta se nachází jeden konektor. Pomalejší, tedy střídavé nabíjení, probíhá skrze typ Mennekes a s palubní nabíječkou ve voze s kapacitou 6,6 kW se má nabít na 80 % zhruba za dvě hodiny. Rychlé stejnosměrné nabíjení prostřednictvím konektoru Chademo a 50kWh palubní nabíječkou by má na 80 % kapacity nabít za 30 minut.

"Chademo je běžnější pro asijské vozy. I když je pravda, že nově stavěné rychlodobíjecí stanice v Evropě mají častěji na kabelech CCS koncovky, aktuálně není ten poměr tak rozdílný, je zhruba 53 % ve prospěch CCS," myslí si Tomáš Vlachopulos.

Příčinou, proč má Lexus Chademo, je pochopitelně fakt, že auto se do Evropy dostalo až se zpožděním. Je to vůz určený primárně pro čínský trh a také ten japonský. V obou asijských státech je Chademo rozšířenější. Evropa není zatím pro UX 300e nejdůležitějším trhem.

"Jsme ale velmi rádi, že se tu bude nabízet, díky tomu bude mít Lexus v budoucnu k dispozici více modelů s různým pohonným ústrojím," říká Tomáš Vlachopulos. Lexus se s neprodává s naftovými motory a sází na hybridy. Vedle prvního elektrického Lexusu brzy dorazí také plug-in hybridní model značky.

 

Právě se děje

Další zprávy