Extrémní elektromobily, nad nimiž zůstává rozum stát. Baterky už mají i důlní monstra

Caterpillar 793 je jedním z největších elektromobilů na světě.
Podobně jako menší typ L90, i větší typ L120 spadající mezi dvacetitunové nakladače může mít vpředu nejen vidle nebo lžíci, ale třeba také rameno, lesnický drapák nebo kartáč. Zkrátka využití je široké. Volvo L120 pak má k tomu 282kWh lithiovou baterku s možností nabíjení až 165 kW, výrobce udává podle podmínek možnost na jedno nabití pracovat pět až devět hodin. Výkon tohoto "drobka" je 230 kW a zvednout umí až 12,5 tuny.
Pomalu se tak dostáváme ke skutečně velkým pracovním strojům, kde mezi největší hráče patří japonské Komatsu. To se elektrifikaci pásových rypadel věnuje od roku 2021 spolu se specializovanou americkou firmou Proterra, která dodala lithiové akumulátory. Prvními vlaštovkami se loni na podzim staly typy PC200LCE-11 a 210LCE-11 spadající do 20tunové kategorie. Baterka má 451 kWh a zvládne pohánět rypadlo po dobu osmi hodin, devět hodin pak trvá plné nabití akumulátoru.
Elektrickým pracovním strojům se samozřejmě věnují i v Číně. Jedním příklad za všechny budiž Sany SRSC45E5, který potkáte pravděpodobně v přístavech, jak přemisťuje kontejnery. Tady už je kapacita LFP baterie na úrovni 422 kWh, vzhledem k váze 73 tun se ale vlastně není moc co divit. Na jedno nabití ale údajně zvládne šest až devět hodin práce.
Pro podzemní těžbu je určený také sklápěč TH665B švédské firmy Sandvik, jehož baterie má kapacitu 354 kWh. Tu lze mimochodem také vyměnit, není nutné jí jen dobíjet, což pak krátí prostoje při pracovním nasazení. Sklápěč též uveze až 65 tun nákladu. Sandvik má v nabídce i menší typ TH550B s nosností 50 tun a stejnou 354kWh baterkou.
Foto: Caterpillar
Jan Matoušek Jan Matoušek
24. 6. 2024 6:02
Nejdřív přišla na řadu osobní auta, pak lehká užitková vozidla a tahače a teď jsou v hledáčku pracovní stroje. Postupný přechod na elektrický pohon se nevyhne nikomu, u několikasettunových vozů ale je to přece jen o něco složitější úkol. To dokazuje i to, že ta skutečně největší vozidla zůstávají spíše věrná naftě. Přesto, podívejte se, co všechno už dnes umí jezdit jen na elektrickou energii.
 

Právě se děje

Další zprávy