I elektrická dodávka může mít pořádný dojezd. Ukazují to novinky francouzského PSA

Opel Vivaro-e je jednou z nových elektrických dodávek koncernu PSA.
Citroën, Opel a Peugeot představily nové elektrické středně velké dodávky i z nich odvozené osobní verze.
Dodávka od Citroënu se jmenuje ë-Jumpy.
Kromě jména a odlišného designu však všechna auta sdílejí totožnou techniku se základem v modulární platformě EMP2.
Elektromotor má ve všech autech 100 kW a 260 Nm točivého momentu.
Foto: Opel
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 7. 2020 16:23
Koncern PSA v poslední době silně elektrifikuje svou nabídku. Čistě elektrickou variantu tak dostaly malé hatchbacky i SUV z dílen Opelu a Peugeotu, teď se k nim navíc přidávají středně velké dodávky nejen těchto dvou značek, ale také Citroënu. Podobně jako v případě spalovacích verzí i ty elektrické sází na vysokou variabilitu nabídky.

Hned šest nových elektromobilů představily v krátké době po sobě Citroën, Opel (ve Velké Británii Vauxhall) a Peugeot. Nutno však podotknout, že technicky jde o stejné automobily, vždy v užitkové a osobní variantě. Od spalovacích sourozenců se však odlišují již jménem. Citroëny se jmenují ë-Jumpy a ë-SpaceTourer, Opely Vivaro-e a Zafira-e Life a Peugeoty e-Expert a e-Traveller.

Všechna tato auta vychází z modulární platformy EMP2. Elektromotor má jednotný výkon 100 kW a točivý moment 260 Nm. Stejné hodnoty nabízí i ústrojí v útrobách Opelů Corsa-e a Mokka-e, respektive Peugeotů e-208 a e-2008. Automobilka se lvem ve znaku se podobností ani netají, zároveň ale dodává, že oproti čistě osobním autům došlo k úpravě stálého převodu, který je kratší a lépe tak odpovídá potřebám užitkového vozu.

Maximální rychlost je omezena na 130 km/h, Peugeot pak u svých vozů udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,1 vteřiny - lze očekávat, že tato hodnota se u dalších modelů příliš odlišovat nebude. V nabídce budou dvě kapacity lithiového akumulátoru. Menší baterie má 50 kWh a skládá se z 18 modulů. Dojezd na jedno nabití je u ní dle přesnější metodiky WLTP nejvýše 230 km.

Větší akumulátor disponuje kapacitou 75 kWh a skládá se z 27 modulů. Udávaný dojezd je u něj maximálně 330 km. Podle dat Peugeotu by dojezd u obou akumulátorů měl být dostatečný, protože v případě užitkových verzí až 80 procent řidičů ujede denně v průměru méně než 200 km.

Dobíjecí konektor je umístěný v levém blatníku, přičemž maximální dobíjecí výkon je 100 kW u veřejné rychlonabíječky. Tak lze 80 procent kapacity menšího akumulátoru získat za 30 a většího za 45 minut nabíjení.

Třífázová palubní nabíječka s výkonem 11 kW zajistí plné nabití menšího akumulátoru za asi 5 hodin a většího za asi 7,5 hodiny, jednofázová nabíječka s výkonem 7,4 kW znamená plné nabití za 7,5 hodiny u menšího a 11 hodin a 20 minut u většího akumulátoru. V závislosti na modelu se bude lišit, která z palubních nabíječek bude ve standardu a která za příplatek.

Akumulátory lze samozřejmě nabíjet i z běžné 1,8- nebo zesílené 3,6kW domácí zásuvky. Pak se však dobíjecí doba výrazně protáhne, v nejpomalejším případě a u větší baterie udávají značky plnou kapacitu až za 47 hodin.

Auta budou mít rovněž tři režimy jízdy - Eco, Normal a Power, přičemž pouze v tom posledním bude k dispozici plný výkon elektrického motoru. Ovladač jízdních režimů je potom umístěn hned vedle voliče automatické převodovky, který má formu decentního kolébkového přepínače. Specifické je pro elektrické verze i regenerativní brzdění.

Jak užitkové, tak osobní verze všech tří automobilek budou dostupné ve třech délkách. Nejkratší má 4,6 metru, prostřední 4,95 metru a nejdelší 5,3 metru. Rozvor náprav je 2925 mm u nejkratší a 3275 mm u obou delších verzí. Většina modelů pak má výšku nejvýše 1,9 metru. Nejkratší varianta Citroënu, Opelu i Peugeotu bude dostupná pouze s 50kWh baterií, ostatní dvě verze budou mít vždy na výběr.

Užitkové elektromobily Jumpy, Vivaro a Expert se budou dodávat jako furgon, polokombi pro přepravu nákladu i osob nebo plošina s kabinou, což je verze určená pro nejrůznější nástavby. Nosnost verze s 75kWh baterií je vždy jedna tuna, u 50kWh akumulátoru je možné vedle standardní tuny získat i variantu s nosností zvýšenou na 1275 kg. Pro srovnání, u verzí s dvoulitrovým turbodieselem je nosnost maximálně 1405 kg.

Objem nákladového prostoru furgonu se naopak u elektrické varianty, vzhledem k akumulátorům umístěným v podlaze, nijak nezměnil. Nejkratší varianta tak pojme 4,6 m3 nákladu, prostřední 5,3 m3 nákladu a nejdelší 6,1 m3. Maximální objem lze dále o 0,5 m3 navýšit v případě volitelného paketu s výklopnou přepážkou a sklopným sedadlem spolujezdce. Zároveň je za užitkovou verzi možné zapřáhnout až jednu tunu těžký přívěs.

Přesuneme-li se k osobním verzím SpaceTourer, Zafira Life a Traveller, ty budou k dispozici ve dvou variantách. První cílí především na soukromé zákazníky, kterým bude podle provedení k dispozici pět až osm míst k sezení a dva výbavové stupně. Druhá je zaměřená na firemní zákazníky, například na letiště či hotely, které potřebují přepravit najednou větší množství lidí.

Také v této variantě budou k dispozici dvě výbavové linie, jedna s pěti až devíti místy k sezení, druhá, luxusnější, se šesti až sedmi sedadly, které je možné ve druhé řadě otočit proti směru jízdy. U luxusnější verze nebudou dále chybět skládací stolek nebo kožené čalounění sedadel.

Zavazadlový prostor má podle délky karoserie a počtu sedadel maximální objem 4900 litrů, to u největší karoserie bez druhé a třetí řady sedadel. S pěti místy k sezení pojme krátká karoserie 1978 litrů, prostřední 2381 litrů a nejdelší 2932 litrů nákladu. Z praktického hlediska potom mohou být na obou stranách vozu boční posuvné dveře, u některých verzí i volitelně s bezdotykovým ovládáním.

Rozpoznat vizuálně elektrické verze od spalovacích sourozenců nicméně nebude úplně snadný úkol. Bystřejší si nejspíše všimnou nabíjecího konektoru v levém předním blatníku. Peugeot u svých modelů e-Expert a e-Traveller upozorňuje na loga lva vpředu i vzadu, která mění barvu podle úhlu pohledu, a upravenou mřížku. Tu mají také Citroën ë-Jumpy a ë-SpaceTourer, respektive Opel Vivaro-e a Zafira-e Life.

Uvnitř se vedle jiného voliče převodovky a přepínače jízdních režimů změnil výrazněji přístrojový panel. Místo otáčkoměru je powermetr, který zobrazuje spotřebu, nové jsou i ukazatele spotřeby topení a klimatizace a úrovně nabití baterie. Specifické režimy dostal palubní počítač.

Na sedmipalcové dotykové obrazovce s navigací na středovém panelu se nově zobrazují informace specifické opět jen pro elektrické verze - třeba tok energie v reálném čase nebo statistika spotřeby elektřiny. Zobrazit je možné i dostupné dobíjecí stanice anebo zbývající dojezd.

Na evropské trhy se elektrické verze středně velkých užitkových modelů, včetně osobních verzí, koncernu PSA dostanou ve druhé polovině roku 2020, už v roce 2021 přitom mají tvořit až pět procent prodejů těchto modelových řad.

A v nabídce koncernu PSA nepůjde o osamocené elektrické dodávky. Již loni se ukázaly Citroën Jumper Electric a Peugeot Boxer Electric, které by se v prodeji měly objevit začátkem příštího roku. Někdy v průběhu příštího roku potom dojde k uvedení elektrických verzí kompaktních dodávek Citroën Berlingo, Opel Combo a Peugeot Partner.

 

Právě se děje

Další zprávy