Elektrické Dacie přijdou během čtyř let. Technika si nejdřív musí vydělat v Renaultu

Martin Frei Martin Frei
14. 8. 2020 6:02
Dacia prorazila s konceptem, kterému nikdo nevěřil. Auto navržené na čistém papíře pro nekompromisně nízké výrobní náklady dovolilo levně prodávat a hodně vydělávat. Mateřskému Renaultu vyneslo pěkný balík peněz, ale teď ho bude muset vrátit. Povinnou elektrifikaci Dacia nezvládne se zjednodušenou asijskou, ale nejmodernější evropskou technikou.
Foto: Dacia

Před čtvrtstoletím ředitel Renaultu Louis Schweitzer doprovázel prezidenta Chiraca při státní návštěvě Ruska a divil se, proč tam lidé pořád kupují žigulíky. Vysvětlením byla pořizovací cena kolem 160 000 Kč, polovina nejlevnějšího Renaultu Clio.

Schweitzer po návratu domů sezval nejzkušenější konstruktéry i manažery výroby a zjistil, že k dosažení takové ceny nestačí vzít současné západní auto a seškrtat výbavu. Je třeba ho navrhnout na čistém papíře.

Tak se zrodila první Dacia Logan. Na dřeň zjednodušená technika s co nejmenším počtem součástek. Nejjednodušší podvozek, jedno provedení sedadel, palubní desky, světlometů i klimatizace. Dokonce i krabicovitý design karoserie odrážel možnosti levných lisů a svařovacích robotů. Významnou roli hrála také cena práce v Rumunsku.

Logan zabodoval nejen v Rusku, Indii a severní Africe, ale k překvapení samotných tvůrců i v západní Evropě, kde se lidé vyškolení hospodářskou krizí přestali stydět za poctivé levné věci. Zdejší dealeři Renaultu navíc nemuseli pro Dacii stavět zvláštní prodejnu, a tak výrobci zbývala z každého auta devítiprocentní marže, jinak obvyklá jen u prémiových značek.

Schweitzerův nástupce Carlos Ghosn evropské obliby využil. Ve druhé generaci Dacií nechal zjemnit design, zpestřit výbavu a rozšířit modelovou řadu o SUV Duster. Od té doby evropské prodeje stouply o 240 procent, což se žádné jiné značce nepodařilo. Změnila se tím však také globální rovnováha sil: značka stvořená pro mimoevropské trhy loni prodala 78 procent aut v Evropě.

Tím naléhavější otázka je, jak produktová řada postavená na jednoduché technice splní limity emisí CO2. Dacii Sandero nejčastěji pohání atmosférický tříválec 1.0 MPI, s nímž malý vůz vykazuje 115 g/km. Příští rok by celá značka měla podlézt hranici 90 g/km, za dalších pět let už jen 76 g/km.

Do té doby bude muset alespoň částečně přesedlat na hybridní a elektrický pohon. Evropský šéf Philippe Buros serveru Automotive News Europe potvrdil, že proces začne během dvou až tří let.

Kvůli tomu musela Dacia zásadně změnit plány. Příští Logan, Sandero ani připravované sedmimístné SUV nevyužijí nově vyvinutou, výrobně nenáročnou podvozkovou platformu pro asijské modely, nýbrž pokročilejší verzi společnou s Renaultem Captur nebo Nissanem Juke.

Do její podlahy se totiž vejdou adekvátně velké baterie. Výkonnější elektronika navíc pojme asistenční systémy pro jízdu v pruzích a samočinné nouzové brzdění, které budou v Evropě od roku 2024 povinné. Jde tedy o nutný a logický krok, ovšem původní úsporná filozofie jde stranou.

Jedinou výjimkou bude minimalistický elektrický crossover nazvaný Spring, příbuzný s čínským Renaultem K-ZE. Bude o málo delší než Škoda Citigo a za cenu 300 000 Kč nabídne dojezd asi 200 km s maximální rychlostí kolem stovky.

Udrží si tedy Dacia dosavadní cenový náskok, když většina modelů převezme soudobou evropskou techniku? Částečně ano, pořád totiž zůstane výhoda levné výroby v Rumunsku, dnes už navíc také v Maroku. Philippe Buros ujišťuje, že si značka zachová 20procentní cenový odstup od zbytku trhu.

Platforma CMF-B
Platforma CMF-B | Foto: Renault

To je ale podstatně menší rozdíl než dnes, kdy základní Sandero stojí o 32 procent méně než Škoda Fabia a o 48 procent méně než Ford Fiesta. Buros navíc připomíná, že zdražit budou muset všichni, takže ve skutečnosti půjde o relativní láci vůči obecně stoupající hladině.

První modely na nové platformě budou představeny ještě letos, se samotnou elektrifikací se ale tolik nespěchá. "Emise CO2 vykazujeme v rámci skupiny Renault společně. Musíme vydržet co nejdéle, aby se technika stihla amortizovat v ziskovějších modelech," dodává Philippe Buros.

Zatím je to tedy mateřský Renault, kdo se musí snažit na nové technice vydělávat. Čerstvý ředitel Luca de Meo už prohlásil za svoji první prioritu posunout těžiště obchodu od malých aut o třídu výš, kde jsou vyšší marže.

 

Právě se děje

Další zprávy