Ekologickou daň nově zaplatí až 1,2 milionu majitelů aut

ČTK ČTK
17. 5. 2015 17:40
Dosud povinnosti podléhalo kolem 1,8 milionu ještě starších aut, která plní jen méně přísné normy Euro 2 a nižší.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ford

Praha - Počet aut, za která budou muset majitelé zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o deset až 15 let staré vozy, které splňují emisní normu Euro 3.

Dosud povinnosti podléhalo kolem 1,8 milionu ještě starších aut, která plní jen méně přísné normy Euro 2 a nižší. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu.

Podle ředitele sdružení Antonína Šípka majitelé vozidel poplatek v navrhované výši 3 tisíce Kč zaplatí pouze jednou při dovozu ojetého auta nebo při prvním převodu na dalšího majitele.

Od rozšíření poplatku na mladší vozy si sdružení slibuje omlazení tuzemského vozového parku, který s průměrným stářím přes 14 let patří k nejstarším v Evropě. V Česku je registrováno 4,9 milionu osobních aut.

"Poplatek má pouze motivační charakter a záleží jen na rozhodnutí občana, zda se rozhodne své starší vozidlo tzv. dojezdit, předat k ekologické likvidaci, či je prodat dalšímu majiteli," uvedl Šípek.

Doplňujícím prvkem k motivaci pro vyřazování nejstarších vozidel z provozu by podle něj mohl být i příspěvek vyplácený při předání vozidla k ekologické likvidaci, o kterém se v současné době jedná.

První norma zabývající se množstvím výfukových zplodin vznikla v Kalifornii v roce 1968. V Evropě začala platit první emisní norma až v roce 1971 - EHK 15. První Euro se objevilo v roce 1992. Od té doby téměř pravidelně každé čtyři roky vyjde nová emisní norma Euro. Čím vyšší číslo, tím větší přísnost normy.

Dovoz aut starších deseti let do Česka se stále zvyšuje a v současnosti již tvoří přes 44 procent celkového importu. Před pěti lety to bylo necelých 28 procent.

Problém starého vozového parku má pomoci řešit i zvýšení poplatků pro vozy patřící pod normu Euro 1 (a to z 5 tisíc na 10 tisíc Kč) a Euro 2 (ze 3 tisíc na 5 tisíc Kč). Platba o dani bude zanesena v technickém průkazu. Výnos z poplatků má jít do fondu na financování ekologické likvidace autovraků.

 

Právě se děje

Další zprávy