Dvacet aut, která z inzerce mizí rychlostí blesku: Peugeotu 106 na to stačí dva dny

Dvacet aut, která z inzerce mizí rychlostí blesku: Peugeotu 106 na to stačí dva dny
14.-20. Volvo XC70: 16 dní
14.-20. Suzuki Grand Vitara: průměrná doba prodeje 16 dní
14.-20. Subaru BRZ: průměrná doba prodeje 16 dní
14.-20. Peugeot Rifter: 16 dní
Foto: Škoda
Martin Přibyl Martin Přibyl
8. 2. 2022 9:08
Pandemie koronaviru zvedla zájem o auta, nedostatek čipů ale omezil nabídku těch nových a zvýšený zájem o ojetiny evidují i v bazarech. Podle statistik toho největšího, tedy AAA Auta, se průměrná doba, po kterou bylo auto inzerováno, vloni zkrátila z 52 dní v roce 2019 na pouhých 32.

"Klesající nabídka a rostoucí ceny hrají ve prospěch těch, kteří se chtějí zbavit svého stávajícího automobilu. Za poslední dva roky klesl počet dní, po které jsou automobily v inzerci, v nabídce na českém trhu o 39 % na 32 dnů. Například Čechy nejoblíbenější Škoda Octavia se nejčastěji prodá za 29 dní, před dvěma lety to trvalo 47 dní," uvádí Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny Aures Holding, kam patří i AAA Auto.

Firma ve své zprávě uvádí, že čím dál tím víc v případě ojetých aut platí, že kdo dřív přijde, ten dřív jede. Ukazuje to na statistikách ze svého průběžného sledování trhu pro deset vůbec nejoblíbenějších ojetin v Česku, doba vystavení v inzerci se v jejich případě zkrátila i na polovinu.

Přesto tyto modely nejsou vůbec těmi nejobrátkovějšími vozy na českém trhu, tomu absolutně "nejžhavějšímu" zboží stačí dva dny a auto mizí k dalšímu majiteli. Dvacítku těchto nejobrátkovějších aut přinášíme v galerii.

Jednotlivé modely většinou spojuje to, že se již nevyrábí, případně z trhu mizí i další vozy dané třídy a majitelé se jich odmítají zbavovat, protože je nemají čím nahradit. Za typický příklad v tomto směru platí Renault Grand Espace, který si nového majitele najde v průměru za čtrnáct dní. Podobných velkých sedmimístných aut již na trhu moc není a kupující jsou tak ochotni přijmout i problematickou spolehlivost tohoto rodinného kočáru.

Ve statistice se objevují také jednoduché vozy na dojetí. Absolutní rekordman je Peugeot 106 s dvoudenní obrátkou. V průměru více než dvacetiletá auta se prodávají ani ne za dvacet tisíc, mají ale jednoduchou techniku, a když se v inzerci objeví, je po nich sháňka. To samé platí i o Daewoo Matiz nebo Seatu Arosa. Mezi novějšími auty pak zájemci velice rychle koupí podobně jednoduché Suzuki Baleno.

V žebříčku top obrátkových aut jsou také vozy pro fanoušky, ať už je to americké SUV Jeep Patriot, případně sportovní Subaru BRZ. To se přestalo vyrábět v roce 2020 a i na trhu ojetin představuje unikátní cestu, jak se dostat k dostupnému sportovnímu vozu s pohonem zadních kol a řidičsky nekomplikovanou mechanikou.

Dalšími typickými zástupci jsou pak nejrůznější off-roady pro lesníky, které na trhu nové nejsou a v rukou svých dosavadních majitelů doslouží do roztrhání těla. Jedná se například o Ford Maverick (tedy Nissan Terrano), Mitsubishi Pajero a další. Velice rychle se prodávají také některé velké vozy, jejichž cena spadla na dno, příkladem budiž Opel Signum nebo o Jaguar X-Type. Taková auta se vloni prodávala maximálně dva týdny.

Na opačné straně jsou pak vozy, které naopak v bazaru stráví třeba čtyři měsíce. Často se jedná o exkluzivní ojetiny, na které se komplikovaně hledá kupec. Takové Ferrari 488 strávilo v inzerci vloni v průměru 132 dní, Lexus LS 99 dní. To samé platí i o elektrických vozech. Dlouhou obrátkovost má VW ID.3 (114 dní), Tesla Model X (84), Renault Zoe (75) i Škoda Enyaq iV (65 dní).

Pravidlo, že jednoduchá laciná auta mají krátkou obrátkovost, však nemá neochvějnou platnost. Zatímco Peugeot 106 se prodává dva dny, technicky identický Citroën Saxo naopak v inzerci visí 81 dní. Proto žebříček berte jako zajímavost, ale s určitou rezervou.

Podle informací Aktuálně.cz se ostatně nedá spolehnout na to, že dvacet uvedených typů aut bude vždy těmi nejobrátkovějšími a nejrychleji se prodá. Spíš se ve statistikách na prvních místech objevují podobné charaktery aut. Vždyť před dvěma lety se nejrychleji prodávala Škoda Felicia následovaná lesáckým Suzuki Jimny.

 

Právě se děje

Další zprávy