Drony bez řidiče jsou budoucnost létajících aut. Myslí si to americká univerzita i Airbus

Jan Markovič Jan Markovič
13. 7. 2017 10:01
O létajících autech se v poslední době hovoří čím dál častěji, třeba i díky slovenskému projektu Aeromobil, který slibuje do pár let prodávat bohatým zákazníkům své vozidlo schopné jezdit po silnici i létat. Nyní se ale zdá, že vůz schopný roztáhnout křídla a letět od letiště k letišti není úplně ideální pro budoucnost cestování. Stále víc se tak řeší drony.
Koncept nazvaný Pop.Up by měl mít podle Airbusu schopnost uletět až 100 kilometrů na jedno nabití.
Koncept nazvaný Pop.Up by měl mít podle Airbusu schopnost uletět až 100 kilometrů na jedno nabití. | Foto: Airbus

Už tento měsíc by se v Dubaji měla spustit první taxislužba využívající právě drony. Velké létající stroje EHang 184 by měly v emirátu létat vzduchem zcela autonomně. Ulehčí tak dopravě, která mnohdy pod obrovským náporem aut kolabuje. Přeplněné už je také tamní metro. Jde ale stále o drony, byť velké, nikoliv létající auta.

První zajímavější koncept létajícího auta-dronu předvedl letos v březnu výrobce letadel Airbus. Ten na autosalonu v Ženevě ukázal třídílný koncept složený z podvozku, kapsle pro posádku a čtyřvrtulového dronu. Vůz tedy jezdí po silnici stejně jako běžné auto, ale pakliže je to potřeba, připojí se k němu horní díl s vrtulemi a vyzvedne kapsli vzhůru. Podvozek zůstane stát na místě.

EHang 184 by měl ještě v červenci začít létat jako vzdušné taxi v Dubaji.
EHang 184 by měl ještě v červenci začít létat jako vzdušné taxi v Dubaji. | Foto: EHang

Koncept nazvaný Pop.Up by měl mít podle Airbusu schopnost uletět až 100 kilometrů na jedno nabití. Minimálně v případě letu by měl být bezpilotní, tudíž se posádka v roli pasažérů spolehne pouze na elektroniku. Právě spojení autonomního řízení a létání se zdá být nejrealističtější cestou pro létající auta.

Dokazuje to i poslední studie americké technické univerzity MIT, konkrétně její katedry pro počítačovou vědu a umělou inteligenci (CSAIL). Ta vytvořila model města a zaplnila ho drony na kolečkách.

Zjistila, že když dronu přidá schopnost jízdy, sníží se jeho dolet o 14 procent. Jenže díky kombinaci letu a cesty po zemi naopak stoupne celková překonaná vzdálenost o 150 procent. Vyplatí se tedy kombinovat jízdu pro kratší lokální přesuny nebo parkování a let pro překonání překážek.

Jak pokus s autonomními drony na univerzitním modelu fungoval, se můžete podívat na videu:

Video: MIT
 

Právě se děje

před 8 hodinami

Šlégr je dál koučem Litvínova, jeho rezignaci vedení nepřijalo

Jiří Šlégr zůstává koučem hokejistů Litvínova. Olympijský vítěz z Nagana, který je zároveň šéfem klubu, dnes nabídl rezignaci na trenérskou funkci, ale představenstvo ji nepřijalo. Realizačnímu týmu doporučilo provést změny v kádru.

Litvínovu se nedaří od začátku extraligy a dosud vyhrál jen tři zápasy. Po dvanácti kolech má pouze jedenáct bodů a je předposlední.

Po nedělní porážce 3:4 s Olomoucí, která byla pro klub třetím nezdarem za sebou, vedení Litvínova oznámilo, že jedná o změně na postu hlavního trenéra. Mezi kandidáty na nového kouče byl podle Šlégrova vyjádření v médiích i litvínovský odchovanec Vladimír Růžička, bývalý kouč národního mužstva a Šlégrův spoluhráč ze zlatého naganského týmu.

Nakonec zůstává na střídačce Šlégr. Bývalý vynikající obránce převzal tým v závěru minulé sezony místo odvolaného Milana Razýma.

Další zprávy