Drama na dálnici. Rekord 433 km/h platí už 75 let

Radek Pecák Radek Pecák
27. 1. 2013 5:00
Předválečný rekord zůstává nepřekonán, Bugatti Veyron Supersport zvládl jen 431 km/h
Foto: Aktuálně.cz

Právě před 75 lety - 28. ledna 1938 se na dálnici mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem v Německu odehrálo neuvěřitelné drama. Jeho výsledkem je jeden zmařený lidský život a jeden rekord, který platí dodnes.

Je neuvěřitelné, že v současné době, kdy si běžný smrtelník může koupit automobil s výkonem 1000 koňských sil nebo i vyšším, stále zůstává v platnosti údaj 432,7 kilometru, jakožto rychlostní rekord dosažený na veřejné silnici.

Rudolf Caracciola patří nesmazatelně do závodní historie značky Mercedes-Benz
Rudolf Caracciola patří nesmazatelně do závodní historie značky Mercedes-Benz | Foto: Aktuálně.cz

V létě roku 2010 totiž i Bugatti Veyron Supersport na měřeném úseku vyvinulo jen rychlost 431 kilometrů v hodině, tedy skoro o dva kilometry nižší. To mu sice stačilo k získání prvenství mezi soudobými sériově vyráběnými automobily, ale rekord dosažený před začátkem druhé světové války platí dále.

Za volantem vozu tehdy seděl  legendární závodník továrního týmu Mercedes-Benz Rudolf Caracciola.

Bernd Rosemeyer byl miláčkem davů
Bernd Rosemeyer byl miláčkem davů | Foto: Aktuálně.cz

Jelikož Auto-Union, což byl v té době nejvážnější soupeř Mercedesu-Benz, nechtěl přijmout porážku, vyslal hned na trať Bernda Rosemeyera, svoji tehdejší největší hvězdu. Bernd Rosemeyer je mimo jiné i vítězezem Velké ceny Československa z roku 1935.

Při prvním pokusu Rosemeyer dosáhl rychlosti jen 329 kilometrů v hodině, odstartoval tedy k dalšímu. Byl přesvědčen, že dosáhne teoreticky plánované rychlosti přes 450 kilometrů v hodině. Motor jeho stroje měl šestnáct válců, tedy o čtyři více než Mercedes. 

V tomto stroji se pokoušel překonat Caracciolův rekord
V tomto stroji se pokoušel překonat Caracciolův rekord | Foto: Aktuálně.cz

Vítr zavinil katastrofu

Jenže boční poryv větru, který nadzdvihl značně vysokou bočnici vozu, způsobil, že vůz jedoucí v tom okamžiku rychlostí zhruba 440 kilometrů v hodině, v kotrmelcích vylétl z dálnice a v jeho vraku nalezl Rosemeyer smrt.

Další pokusy se pak již nikdy neuskutečnily, přestože Mercedes připravoval speciál T80, údajně schopný vyvinout až šestisetkilometrovou rychlost a po dalších konstrukčních úpravách i 750 kilometrů v hodině. Úkolem byl pověřen geniální a Hitlerem navíc oblíbený konstruktér ze severočeských Vratislavic - Ferdinand Porsche.

A takto jeho vůz po děsivé havárii dopadl
A takto jeho vůz po děsivé havárii dopadl | Foto: Aktuálně.cz

Jenže k pokusu automobil nikdy nevyrazil. Jednak se nepodařilo postavit potřebný desetikilometrový úsek naprosto rovné dálnice u Lipska a jednak před plánovaným termínem v roce 1940 v Evropě vypukla válka. Lidé měli jiné starosti, než překonávat rychlostní rekordy.

 

Právě se děje

Další zprávy