Dostanete pokutu, když budete řídit se zraněním? Záleží vždy na názoru policisty, zákon nepomůže

Eva Srpová Eva Srpová
16. 1. 2017 11:10
Způsobili jste si nějaké zranění, ale přesto byste chtěli usednout za volant? Jestli se to smí, na to vám zákon rozhřešení nedá. Záleží tedy na vlastním úsudku, zda je to bezpečné, a pak samozřejmě na tom, co si o tom bude myslet policista, pokud vás hlídka zastaví. Pokuta může vyjít až na 2000 korun.
Řidič by si měl zodpovědně rozmyslet, jestli je bezpečné, aby usedl za volant, když se zranil.
Řidič by si měl zodpovědně rozmyslet, jestli je bezpečné, aby usedl za volant, když se zranil. | Foto: Eva Srpová

V těchto dnech nejsou jen plné sjezdovky, ale také čekárny v ortopedických ambulancích a na traumatologických pracovištích. Vzdát se pak řízení, když jste se zranili, je často těžké. Jenže které úrazy jsou ještě pořád tak banální, že s nimi bez zaváhání za volant sednout můžete, a která zranění už jsou za hranou?

Zákon o silničním provozu stanovuje toto: „Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat.

Své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu.“ 

Zda jsou tedy vaše schopnosti dostatečné na to, abyste nikoho včetně sebe na silnici neohrožovali, je na vás.

„Zákon zkrátka nestanovuje konkrétní momentální zdravotní indispozice a zranění, která jsou ještě přijatelná pro řízení a která už ne. Je ale na odpovědnosti každého řidiče, aby zvážil, zda je schopný bezpečného řízení, či nikoliv,“ říká Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva dopravy. 

Asi každý trochu soudný člověk dospěje k tomu, že řídit se sádrou na noze nebo ruce je nerozum. Obvazy, krční límce nebo sádry jsou jasně viditelné, takže policie má hned příčinu k tomu, aby vás pokutovala. Řidičovy schopnosti mohou být snížené například i po užití léků nebo kvůli silné bolesti hlavy.

Řidič by si měl hlavně ověřit, že neužívá léky, jejichž příbalový leták zakazuje řízení. „Pokud by se zjistilo, že řidič takové léky užívá, pojišťovna má vůči škůdci právo na úhradu vyplacené částky,“ říká Marcela Machová z České asociace pojišťoven.

„Jestliže to řidiči znemožňuje nebo jen pouze omezuje úplné ovládání vozidla i v krajních situacích, pak by měl řízení vozidla vynechat. Reakce například na nenadálou překážku v provozu vyžaduje plné schopnosti řidiče. Možná tak ovázaný prst po říznutí se v kuchyni je hranicí, kterou lze tolerovat,“ míní Robert Vacek z Autoklubu České republiky.

Stejně jako by se řidič měl zodpovědně rozhodnout, jestli je řízení i přes zranění stále bezpečné, také policista nemá jasně stanoveno, jak má postupovat. „Záleží to na zvážení konkrétního případu a konkrétní policejní hlídce,“ vysvětluje postup policie vrchní komisař Petr Habenicht. Pokuta může řidiče vyjít až na 2000 korun a policista mu také může pro jeho nezpůsobilost zakázat pokračování v jízdě.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Turecko ohrožuje evropské hranice, zvažte jeho členství v celní unii, žádá EU řecký premiér

Řecký premiér Kyriakos Mitsotakis vyzval členské země Evropské unie, aby zvážily pokračování celní unie s Tureckem. Uvádí to agentura Reuters. Mitsotakis pronesl výzvu po pátečním setkání v Nikósii s kyperským prezidentem Nicosem Anastasiadesem a s egyptským prezdidentem Abdalem Fatahem Sisím. Zástupci tří zemí se shodli na tvrdé kritice počínání Turecka ve Středomoří.

"Není možné, aby tato země (…) měla výjimku z cel, těžila z přístupu na společný trh a současně ohrožovala východní hranici Evropské unie," uvedl na adresu Turecka Mitsotakis. Celní unie s Tureckem vstoupila v platnost 31. prosince 1995 a díky ní není zahraniční obchod mezi Tureckem a zeměmi EU zatížen cly. Podle Eurostatu bylo v roce 2019 Turecko pátým největším obchodním partnerem EU. Vývoz do Turecka činil 68,2 miliard eur (zhruba 1,76 bilionu korun) a dovoz z Turecka 69,8 miliard eur (zhruba 1,8 bilionu korun). V případě ČR činil export do Turecka 44,2 miliardy korun a import 38,4 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy