Došla vám šťáva v elektromobilu? V Berlíně vám nabíječku dovezou na kole

Martin Přibyl Martin Přibyl
12. 9. 2018 13:06
Berlínský start-up Chargery nabízí originální řešení nedostatečné nabíjecí infrastruktury pro elektromobily: nabíječky k autům přiveze kurýr na speciálně upraveném bicyklu.
Berlínský start-up vyvinul speciální nabíječku pro elektromobily, zapřáhne se za kolo.
Berlínský start-up vyvinul speciální nabíječku pro elektromobily, zapřáhne se za kolo. | Foto: Chargery

Tři zakladatele berlínského start-upu myšlenka napadla ve chvíli, kdy se dozvěděli, že Bentley nabízí dopravu paliva pro své zákazníky, kteří skončili na suchu. "Benzin do auta, k němuž si zaměstnáváte i řidiče, přece nikdy nebudete potřebovat," prohlásil pro německý Spiegel CEO Chargery Christian Lang. Zato strach z ubývajícího dojezdu elektromobilu má asi každý, kdo ho kdy řídil.

Od roku 2017 tak jejich firma nabízí vítanou asistenci tam, kde chybí klasické pevné nabíječky. Plány na jakési robotické vozíky představitelé Chargery odmítli hned na začátku. "Chceme být realisté, nejlepší způsob, jak dnes něco někam v centru velkoměsta dopravit, je na kole," říká Lang.

Speciální nabíjecí stanice doplní za čtyři hodiny energii na dalších cca 160 km.
Speciální nabíjecí stanice doplní za čtyři hodiny energii na dalších cca 160 km. | Foto: Chargery

Chargery proto vyvinulo unikátní elektrický vlečňák, který se připojí za kolo. Na něm je umístěna nabíječka, která má v bateriích uloženo 24 kWh, dostatek energie na to, aby průměrnému elektrickému vozu prodloužila dojezd o 160 km. Nabíjet přitom dokáže jak elektrovozy s japonským konektorem CHAdeMO (např. Nissan Leaf), tak ty, které využívají evropskou Combo koncovku (BMW i3, VW e-Golf). Díky 4G připojení má Christian a jeho tým kdykoli přehled o tom, kolik energie v mobilních nabíječkách zbývá.

Berlínská firmička dnes zaměstnává deset dalších lidí, kurýrů, kteří v německém hlavním městě vyrážejí na pomoc elektromobilistům, jimž došla šťáva. Chargery není (zatím) dostupné pro běžné uživatele, ale zaměřuje se na spolupráci s provozovateli větších flotil elektromobilů. Mezi jeho klienty patří například carsharingová společnost DriveNow, která patří BMW.

V dlouhodobém horizontu chce Lang a jeho kolegové zacílit i na soukromé zákazníky a v příštím roce zamířit i za hranice Berlína a Německa. "Chceme se stát plnohodnotným dodavatelem služeb pro společnosti, které provozují carsharing elektromobilů," popisuje svoji střednědobou vizi Lang. Ostatně i proto zvládají jeho lidé při nabíjení (trvá čtyři hodiny) auto také vyčistit, zkontrolovat tlak v pneumatikách a doplnit kapalinu do ostřikovačů.

Celý koncept Chargery také ovšem znamená, že je služba v současné době dražší než klasické použití dobíjecího stojanu. Provozovatelům carsharingových flotil, jejichž uživatelé nemusí vždy zaparkovat u nabíječky, se ale může vyplatit.

 

Právě se děje

před 15 minutami

USA, Kanada a Mexiko se dohodly na nové podobě obchodní smlouvy

Spojené státy, Kanada a Mexiko se dohodly na upravené podobě nové severoamerické dohody o volném obchodu. Diplomatičtí zástupci dnes dohodu podepsali v Mexiku, smlouvu však ještě musejí ratifikovat zákonodárci všech tří zúčastněných zemí. Upravená dohoda má podporu Bílého domu i amerických demokratů, kteří mají většinu ve Sněmovně reprezentantů USA a kteří požadovali změny oproti původní podobě smlouvy sjednané administrativou amerického prezidenta Donalda Trumpa už v loňském roce.

Demokratická šéfka Sněmovny reprezentantů USA Nancy Pelosiová dnes uvedla, že upravená dohoda je nesrovnatelně lepší než původní plán Trumpovy administrativy z loňského roku. Dodala, že úpravy zahrnují například přísnější pravidla pro trh práce a ochranu životního prostředí.

Trump sám dnes zdůraznil, že nová obchodní dohoda bude pro Spojené státy "skvělá". "Bude to nejlepší a nejdůležitější obchodní dohoda, jakou kdy USA uzavřely," prohlásil. "Konečně skončí naše nejhorší obchodní dohoda, NAFTA," dodal prezident.

Zdroj: ČTK
Další zprávy