Dolce vita elettrica. Dejte na herce DiCapria, nový elektrický Fiat 500e se povedl

Dolce vita elettrica. Dejte na herce DiCapria, nový elektrický Fiat 500e se povedl
Oproti "staré" nové pětistovce je vůz o nezanedbatelných devět centimetrů delší, stále ale plně spadá do kategorie nejmenších.
Design si hraje s řadou drobných detailů, chybí ale ostré prolisy karoserie, které by evokovaly agresivitu. Jednoduchost tvarů vynikne při bočním pohledu.
Čtyřoká grafika denního svícení přechází i do kapoty. Speciální modrý lak Celestial za 25 000 korun mění barvu podle dopadajícího světla.
Palubní deska je štíhlá, její kulaté kontury opět navazují na prapůvodní pětistovku z padesátých let.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 4. 2021 7:01
Tak to je on, po dlouhé době skutečně nový Fiat, a hned jeden z nejdůležitějších. Italská automobilka vloni po dlouhých třinácti letech představila novou generaci svého ikonického módního doplňku, modelu 500. Jedno z nejoblíbenějších malých aut v Evropě přešlo na čistě elektrický pohon a vylepšilo se po všech směrech.

Ač "stará" nová pětistovka, vyráběná již od roku 2007, zatím nekončí a v nabídce nadále zůstává s mildhybridním pohonným ústrojím, novinka je pro Fiat, který byl zatím s elektrifikací velice pozadu, nesmírně důležitá.

Roztomilost sama, elektrická pětistovka sází na nekonfliktní neagresivní retrodesign.
Roztomilost sama, elektrická pětistovka sází na nekonfliktní neagresivní retrodesign. | Foto: Martin Přibyl

Tak důležitá, že pro reklamní kampaň najal hollywoodskou hvězdu Leonarda DiCapria, a aby zdůraznil styl a původ nového modelu, nechal světoznámé italské značky připravit tři jedinečně upravené elektropětistovky. Svoji variaci představil Emporio Armani, Bvlgari a Kartell.

To jen dokazuje, že stejně jako první novodobá reinkarnace vozu, který v padesátých až sedmdesátých letech motorizoval Itálii, má být i novinka nejen autem, ale i chic módním doplňkem.

Proto se tisková zpráva rozepisuje o designu, speciálních lacích, udržitelně vyráběné eko kůži nebo o varovném zvuku pro chodce, který vyhrává melodii od Nina Roty z Felliniho filmu Amarcord. Právem, protože nová pětistovka je zase takřka k dokonalosti dotaženým retrostylem. Je roztomilá, je hravá, chromovanými doplňky odkazuje na svou lidovou prababičku, ale navíc se nestydí za hi-tech prvky, jako jsou třeba zapuštěné kliky.

Podobný retro-hitech design, byť v jednodušší a méně zdobné formě, jsme tu už jednou měli. Bylo to u elektrické Hondy E. Ta svým roztomilým kukučem ale maskovala malou baterii, zbytečně vysokou spotřebu (s obojím spojený krátký dojezd), pomalé dobíjení, a ještě si za to všechno nechala pořádně zaplatit.

Retro kombinované s moderní technikou najdete i uvnitř, 10,25" dotykový displej navigace podporuje on-line funkce.
Retro kombinované s moderní technikou najdete i uvnitř, 10,25" dotykový displej navigace podporuje on-line funkce. | Foto: Martin Přibyl

U lehkomyslného Fiatu by člověk dost možná čekal něco podobného. Nová pětistovka ale design umí spojit se solidní technikou a rozumnou cenou. Jejím hlavním konkurentem tak může být současný evropský elektrický bestseller Renault Zoe a Fiat má všechny předpoklady k tomu ho prodejně překonat.

Začněme cenou. Elektrická pětistovka začíná na 629 900 korunách, což z ní dělá druhý nejlevnější elektromobil na českém trhu. Za méně pořídíte jen dvoumístný elektrický Smart. Nutno však říct, že základní cena Fiatu se vztahuje na verzi s menší baterií s využitelnou kapacitou jen 21,3 kWh, pomalejším 50kW rychlodobíjením a udávaným 190km dojezdem, který z auta dělá skutečně jen městskou záležitost.

Větší smysl dává připlatit 105 tisíc za variantu s větší baterkou s využitelnými 37,3 kWh, 85kW rychlodobíjením a silnějším 87kW elektromotorem. I ta totiž vychází levněji než zmíněný Renault Zoe, a i když má Renault větší baterii a praktičtější kabinu se dvěma páry dveří, investici si pravděpodobně lépe obhájíte na stylovém módním doplňku než na prapodivně vyhlížejícím Renaultu.

Podobně jako Volkswagen ID.3 brzdí elektrický Fiat zadní kola odolnějšími bubnovými brzdami.
Podobně jako Volkswagen ID.3 brzdí elektrický Fiat zadní kola odolnějšími bubnovými brzdami. | Foto: Martin Přibyl

I testovaná zaváděcí verze La Prima v bohaté a luxusní výbavě nevychází cenově tak špatně. Pořídíte ji od 899 900 korun, tolik stojí základní Honda E a to je také o přijatelných 40 000 korun více než vrcholné výbavově chudší Zoe.

Elektrická pětistovka však neboduje jen cenou a designem. Solidní kapacita baterie a rozumná přibližně 18kWh spotřeba v kombinaci města, okresek a dálnice znamená, že ani s tímto cvrčkem není problém ujet přes 200 kilometrů. Mimo dálnice zvládne bez problémů i 250, po městě až slibovaných 300.

Baterii jde navíc díky výkonnému 85kW rychlodobíjení naplnit z nuly na 85 procent za 35 minut. Oceňujeme i třífázovou 11kW palubní AC dobíječku, díky níž se Fiat doma nebo v práci na wallboxu nabije asi za čtyři hodiny.

Ač je elektrická pětistovka pro Fiat příslibem do budoucna, inženýři se snažili, aby jízda s ním připomínala spalovací auto. Dostatečný 87kW elektromotor tak na plyn reaguje lineárně, nepůsobí jako dvoupolohový vypínač a jízda tak nepřipomíná pohyb na gumě.

Sedadla z eko kůže jsou prošívaná vzorem s názvem a logem automobilky.
Sedadla z eko kůže jsou prošívaná vzorem s názvem a logem automobilky. | Foto: Martin Přibyl

Pokud nicméně řidič chce, může přepnutím z režimu Normal do módu Range zapnout intuitivní jednopedálové ovládání, v němž po uvolnění plynu auto zpomaluje plnou rekuperací až do zastavení. Naplno tak lze využít potenciál opětovného získávání energie. Brzdný účinek se do velké míry reguluje právě pravým pedálem a vše v zájmu konzistence reakcí vozu funguje i s plně nabitou baterií, což u konkurenčního Zoe neplatí.

Mezi jízdními režimy je na výběr ještě mód poslední záchrany, nazvaný Sherpa. Auto se v něm ovládá stejně jako Range, ale navíc omezí nejvyšší možnou rychlost na 80 kilometrů za hodinu, a ještě navíc vypne klimatizaci a vyhřívání sedadel.

V zatáčkách je nutné pětistovce odpustit lehčí a odtažité řízení, ale do oblouků se fiátek vrhá srdnatě a bez náklonů.

Komfort je také v rámci možností přijatelný, byť všechny malé elektromobily ze své podstaty nejhůře bojují s vysokou hmotností baterií. Na delších vlnách kvůli krátkému rozvoru pětistovka poskakuje, do výmolů jí zapadávají kola.

Místo loga Fiatu nese příď pětistovky označení řady. Z té je dnes lepší "brand", který obhájí vyšší cenu oproti spalovacím typům.
Místo loga Fiatu nese příď pětistovky označení řady. Z té je dnes lepší "brand", který obhájí vyšší cenu oproti spalovacím typům. | Foto: Martin Přibyl

Jen těžko představitelný pokrok udělala elektrická pětistovka oproti své benzinové předchůdkyni v interiéru. Poloha za výškově i podélně stavitelným volantem je pohodlná, velice dobrá jsou i sedadla. Ač je palubní deska opět hravé retro, ergonomie je solidní a k dispozici je i celá řada odkládacích prostor - mezi sedadly, pod displejem klimatizace i bezdrátovým nabíjením mobilu.

Grafika digitálních budíků i palubního systému je přehledná, chválíme tlačítkové ovládání klimatizace a loketní opěrku s velkým odkládacím prostorem. Zlobili jsme se s lesklými povrchy displejů a také s tím, že palubní systém není v češtině a bylo z neznámého důvodu nutné ho vždy po startu separátně zapnout.

Pětistovka pochopitelně není vysloveně praktické auto. Kufr s objemem 185 litrů odpovídá malému vozu, nástup dozadu a prostor tamtéž jsou logicky omezené. Pokud potřebujete v autě vozit děti, doporučujeme připlatit 52 000 za verzi 3+1 se zadními, proti směru jízdy otevíranými dveřmi, které zlepšují přístup k zadním sedadlům.

Fiat 500e La Prima

Motor: 1x synchronní elektromotor s permanentními magnety
Celkový výkon: 87 kW
Točivý moment: 220 Nm
Nejvyšší rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Spotřeba energie: 14,0-14,9 kWh/100 km
Kapacita baterie: využitelná 37,3 kWh, celková 42 kWh
Dojezd: 298-321 km (dle WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 185 l
Cena: od 899 900 Kč (test. vůz 931 600 Kč)

Praktičnost ale stranou, u městského auta není na prvním místě. S elektrickou pětistovkou Fiat trefil dle našeho názoru hřebíček na hlavičku. Auto skvěle vypadá, výborně se řídí, dojede dostatečně daleko, na svou kategorii se rychle nabíjí, a navíc stojí stejné peníze, které jsou lidé ochotni zaplatit za benzinové Mini. Toto je elektromobilita, která pro celou řadu zákazníků bude dávat smysl. V této reklamní kampani Leonardu DiCapriovi věřte, podvodníka hraje jen ve filmu Chyť mě, když to dokážeš.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 11 minutami

Čtyřicetiletá série Dukly skončila. Primátorky vyhrála osma Slavie Praha

Vítězem 108. ročníku Primátorek jsou veslaři Slavie Praha. Druhá skončila na Vltavě se ztrátou tří sekund osma společenství Slavie s Přerovem a třetí dojela posádka pražského ČVK s Mělníkem, jež měla manko dalších tří vteřin.

Po změně pravidel se dnes konal první ročník po omezení startu veslařů takzvaných resortních sportovních center včetně Dukly. V hlavním závodě tak formálně skončila více než čtyřicetiletá vítězná série Dukly, v nejrychlejší posádce však sedělo hned šest veslařů, kteří jsou v současnosti členy armádního klubu.

Zdroj: ČTK
před 34 minutami

Schodek letošního státního rozpočtu bude kolem 400 miliard Kč, řekla Schillerová

Schodek státního rozpočtu za celý letošní rok bude zřejmě kolem 400 miliard Kč, řekla v neděli v pořadu České televize Otázky Václava Moravce ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Deficit by tak byl vyšší než vloni, ale menší proti plánu. Původně plánovaný letošní schodek činil 500 miliard Kč. Na příští rok ministerstvo financí (MF) navrhuje schodek 376,6 miliardy Kč.

Podle Schillerové od května postupně tempo růstu schodku klesá, podle jejího odhadu by tak konečný deficit měl být kolem 400 miliard Kč. "Roli ale ještě sehrají především investice," dodala ministryně.

Deficit státního rozpočtu tak bude zřejmě vyšší než vloni. Tehdy stát hospodařil podle nedávno schváleného závěrečného účtu se schodkem 367,4 miliardy korun. Sněmovna původně schválila schodek 40 miliard, ale postupně ho kvůli dopadům pandemie zvýšila až na 500 miliard korun.

Letošní schodek rozpočtu by se podle předpokladů ministryně měl ve zbývající části roku zvýšit asi o 100 miliard Kč, ke konci srpna podle údajů MF činil 298,1 miliardy korun. Šlo o nejhorší srpnový výsledek od vzniku ČR. Loni ke konci srpna byl schodek 230,3 miliardy korun miliardy Kč.

Zdroj: ČTK
Další zprávy