Dojede vodík opravdu dál než lithium? První český duel Toyoty Mirai a Škody Enyaq

Dojede vodík opravdu dál než lithium? První český duel Toyoty Mirai a Škody Enyaq
Enyaq se tváří jako SUV, ale silueta vedle Mirai prozrazuje spíš povahu trochu vyššího polokombi.
Nová Mirai je příbuzná s Lexusem LS, což je vidět i na honosném a do detailu propracovaném interiéru.
Hlavní přístroje jsou maximálně zjednodušené.
Široký středový displej ukazuje stejný piktogram toku energie, jaký známe z hybridních modelů Toyoty.
Foto: Martin Přibyl
Martin Frei Martin Frei
11. 6. 2021 6:02
Vodíkový pohon zatím na trhu tahá za kratší konec, ale stále slibuje klíčové uživatelské trumfy: rychlé "tankování" a delší dojezd. Tentokrát to můžeme poprvé vyzkoušet v praxi. S plně natankovanou Toyotou Mirai a nabitou Škodou Kodiaq vyrážíme na 400 km dlouhý výlet po Česku.

Vodík přichází šnečím tempem, ale přece. Ještě letos otevřou plnicí stanice v Praze a Litvínově a první dvě značky jsou připravené začít prodávat auta. Po Hyundai Nexo, který jsme vyzkoušeli loni před Vánoci, se s českou poznávací značkou objevila i Toyota Mirai. Škoda začala současně nabízet první velký elektromobil Enyaq, a tak se konečně naskytla možnost přímého srovnání.

Enyaq dorazil ve skromnější výbavě Loft, ale na 20" kolech. Podle výrobce by tedy měl spotřebovat 17,5 kWh na 100 km a ujet 440 km. Toyota ukazuje Mirai v plné výbavě, jejíž oficiální spotřeba dosahuje 0,89 kg vodíku na 100 km. Z nádrží na 5,6 kilogramu tedy vychází dojezd 630 km.

S ohledem na to se vyhýbáme ucpané Praze a ze Zličína vyrážíme směrem na Slaný, Mělník a Mladou Boleslav. Už prvních 40 kilometrů po dálnici ukazuje vzorně tichou a pohodovou plavbu. O něco tišeji se vezeme v Mirai, která mechanicky vychází z Lexusu LS a používá i všechny jeho komfortní a protihlukové finty.

Na širokých a přehledných silnicích první třídy pak vynikne dynamika elektrického pohonu s masivním zátahem z libovolných otáček. Předjíždění kamionů, kterých tudy jezdí požehnaně, je dílem okamžiku. Do Boleslavi dojíždíme s průměrem 0,88 kg vodíku a 17,1 kWh elektřiny, což jsou čísla velmi blízká oficiálním údajům.

V táhlých dálničních kopcích směrem k Liberci se potvrzují dynamické rezervy obou pohonů. Přestože nejvyšší rychlost Enyaqu dosahuje jen 160 a Mirai 175 km/h, v legálních limitech dokážou suverénně zasprintovat. Převýšení trasy je ovšem výrazné, a to i dalších 50 kilometrů do České Lípy, kde odečítáme průměr 1,02 kg vodíku a 18,6 kWh na 100 kilometrů.

Třetí část trasy nivelačně klesá, ale po širokých silnicích na Litoměřice a Louny přichází 75 kilometrů po okresních cestách, kde si svou daň vybírá zpomalování do zatáček. Přes Rakovník a Křivoklát dojíždíme k nabíječce v Žebráku, kde naše 366 kilometrů dlouhá trasa končí průměrem 0,99 kg vodíku a 18,3 kWh elektřiny.

Enyaq v tu chvíli červeně bliká devítiprocentní rezervou a slibuje dojezd 44 kilometrů, což by nám zpátky do Prahy nestačilo. Do plna by tu nabíjel hodinu a půl, a kdybychom narazili na nabíječku se střídavým proudem, zabralo by to šest hodin.

Mirai zbývá podle počítače 158 kilometrů, takže by s velkou rezervou dojela na chystanou pumpu na pražském Barrandově, kde se v budoucnu doplní zásoby během pár minut. Zadání testu tedy splnila, ale celkově pořád vychází jen 524 km, zatímco z průměrné spotřeby by mělo vyjít 565.

Tato první zkušenost neumožňuje zjistit, jestli je palubní počítač tak opatrný, nebo zda kompresor při předchozím tankování nenatlačil vodíku trochu méně - s tím mají zkušenosti i uživatelé CNG. Každopádně slibovaný dojezd přes 600 kilometrů je v praxi dosažitelný jen obtížně, Enyaq se k deklarovaným 440 km dostal blíž.

Souvisí to se zajímavým poznatkem, že Škodovce vyšla spotřeba vyšší o pět procent, zatímco Toyotě o deset. Příčinou je zdvojení ztrát při vyšších rychlostech. Z optimální účinnosti vyběhne nejen elektromotor u zadních kol, ale i samotný vodíkový aparát, jehož tenkými kanálky musí kompresor protlačit víc vzduchu.

Podstatnější rozdíl je v ceně, proti Enyaqu je Mirai o půl milionu dražší. Každého jistě napadne, že to je za 100 kilometrů dojezdu vysoká přirážka. Skutečnost je složitější, skromné série vodíkových aut zatím nedovolují dosáhnout na rozsahové úspory, které techniku adekvátně zlevní. Přesto je nová Mirai o čtyři sta tisíc korun levnější než předchozí.

Zatím je celá ta věc spíš stylovka pro zasvěcené, a tak Toyota po vzoru Tesly koncipovala Mirai pro zámožnější klientelu, kterou může oslovit také dynamický design a veškerý myslitelný luxus na palubě. Tím vůz určitě nezlevnila, ale marketingová úvaha v pozadí je pochopitelná.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Stát chystá dražbu Paláce Broadway v Praze za miliardu

Stát chystá dražbu Paláce Broadway v Praze nejméně za miliardu korun. Oznámil to v úterý v tiskové zprávě Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Podle generální ředitelky ÚZSVM Kateřiny Arajmu se jedná o dražbu s nejvyšší minimální cenou za dobu existence úřadu. Na svém webu již úřad zveřejnil výběrové řízení. Elektronická aukce začne 14. září a skončí 16. září. Dům ze 30. let 20. století patří k největším funkcionalistickým novostavbám v historickém jádru Prahy.

ÚZSVM převzal komplex Paláce Broadway do svého majetku v roce 2016 od tehdejší státní Správy železniční a dopravní cesty (nyní Správa železnic). Podle zákona úřad nejprve palác nabídl jiným státním institucím, žádná z nich ale o něj podle ÚZSVM neprojevila zájem.

Zdroj: ČTK
před 11 minutami

Obrat českých herních studií loni stoupl o 17 procent na 5,3 miliardy Kč

Obrat tuzemských firem zabývajících se vývojem počítačových her loni vzrostl o 17 procent na 5,32 miliardy korun. Letos by měl stoupnout o další desetinu na 5,8 miliardy. Uvedli to zástupci Asociace českých herních vývojářů na dnešní tiskové konferenci.

V Česku působí celkem 118 herních studií, z toho sedm vzniklo v minulém roce. Zaměstnávají dohromady 2074 pracovníků, což je meziroční nárůst o 18,5 procenta. Loni tak v oboru vzniklo 330 nových pracovních pozic. Okolo 73 procent studií zaměstnává do deseti lidí. Velká studia nad 50 zaměstnanců tvoří sedm procent z celkového počtu.

V roce 2020 čeští vývojáři vydali dohromady 58 her, z toho 16 bylo uvedeno ne zcela dokončených, ve stádiu tzv. early acces.

Na 44 procent studií neměla pandemie koronaviru žádný nebo neutrální vliv, 18 procent firem uvádí spíše pozitivní dopad a 38 procent uvedlo, že převládá spíš negativní vliv.

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

Zásah úřadů v Číně od pátku smazal téměř 300 miliard dolarů z hodnoty kryptoměn

Další zásah čínských úřadů proti kryptoměnám od pátku smazal téměř 300 miliard dolarů (6,4 bilionu Kč) z hodnoty všech obchodovaných digitálních měn. Napsal to dnes server CNBC. Například nejznámější kryptoměna bitcoin se ještě ve čtvrtek prodávala zhruba za 39 300 dolarů, do pondělí ale spadla až na 32 000 USD.

Čína v posledních dnech stupňuje tlak proti kryptoměnám a v pátek úřady v jihozápadní provincii S'-čchuan podle médií takzvaným těžařům kryptoměn nařídily, aby se svou činností přestali. Právě tato provincie patří k největším centrům těžby bitcoinů v Číně a mnoho těžařů do neděle skutečně činnost zastavilo, napsal deník Global Times, který má podporu vládní čínské komunistické strany.

Krok úřadů v S'-čchuanu přichází po dřívějším zásahu na jiných místech Číny, kde se hodně těží bitcoiny, včetně autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. Vláda v Pekingu v květnu vyzvala k zastavení těžby kryptoměn, a dala tak jasně najevo, že pokyny přicházejí shora, tedy že nejde o aktivitu jednotlivých provincií.

Zdroj: ČTK
před 31 minutami

Stav veřejných financí se podle rozpočtové rady za uplynulý rok zhoršil

České veřejné finance jsou při nynějším nastavení rozpočtové politiky a výdajů nadále dlouhodobě neudržitelné. Situace se navíc za poslední rok výrazně zhoršila nejen vlivem pandemie, ale i kvůli krokům vlády, jako byl například pokles zdanění. V každoroční Zprávě o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí to v úterý uvedla Národní rozpočtová rada.

Vývoj by mohl zlepšit ve střednědobém horizontu důvěryhodný ozdravný plán veřejných financí, který by podle rady měl zahrnovat především revizi daňového systému, racionalizaci výdajů nebo zefektivnění veřejné správy. Rada zároveň upozornila, že největším problémem pro vývoj veřejných financí do budoucna je stárnutí populace, což bude vyžadovat zejména úpravu důchodového systému.

Takzvaná dluhová brzda se může podle dnešní zprávy prolomit již v roce 2024, tedy o 19 let dříve, než uváděla projekce z loňského roku. Při překonání zákonem stanovené dluhové brzdy musí vláda předložit návrh vyrovnaného nebo přebytkového státního rozpočtu a fondů. Podíl dluhu sektoru veřejných institucí na HDP by na konci 50letého horizontu projekce mohl dosáhnout až 334 procent HDP, zatímco před rokem projekce počítala s 202 procenty HDP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy