Do servisu musí 2,3 milionu vozů Subaru. Automobilka měla i problémy při výrobě

ČTK Martin Přibyl ČTK, Martin Přibyl
1. 3. 2019 16:30
Kvůli problému se spínačem brzdového světla hodlá japonská automobilka Subaru svolat po celém světě k opravě zhruba 2,3 milionu aut. Jde o největší svolávací akci v historii podniku, který se po rychlé expanzi potýká s řadou potíží spojených s kvalitou, uvedla agentura Reuters.
Jedním z modelů, které musí do servisu, je i kompaktní crossover XV.
Jedním z modelů, které musí do servisu, je i kompaktní crossover XV. | Foto: Subaru

Subaru svolá asi 300 tisíc aut Impreza a Forester v Japonsku a další téměř dva miliony těchto vozů v zahraničí. Závada se týká i dalších modelů, XV a sportovního WRX. Všechny vozy spojuje datum výroby mezi 19. zářím 2008 a 29. březnem 2017. Důvodem je závada u spínače brzdového světla, která může vést k problémům se zapalováním.

Japonský list Nikkei upozorňuje, že počet svolávaných vozů odpovídá více než dvojnásobku ročního odbytu společnosti Subaru, která je šestou největší japonskou automobilkou. Firma si podle listu na krytí nákladů spojených s touto svolávací akcí dala stranou kolem deseti miliard jenů (zhruba dvě miliardy korun). 

Podle vyjádření mluvčího značky Subaru Zdeňka Zikmunda pro Aktuálně.cz se v Česku bude svolávací akce týkat asi 2000 až 2500 aut. Opravovat by se totiž měly i individuálně dovezené vozy, o nichž firma nemá úplný přehled. Oficiálně dovezených aut musí do servisu 1851. Vloni přitom automobilka v Česku prodala 1370 vozů. "Díly potřebné k opravě máme objednané, akci zahájíme koncem dubna, začátkem května," doplňuje mluvčí.

Nikkei také píše, že Subaru mělo již před časem problémy s kontrolou výroby. V roce 2017 podle listu automobilka přiznala, že závěrečné prohlídky prováděli nekvalifikovaní pracovníci. Důsledkem byla svolávací akce, která se v Japonsku týkala 530 tisíc aut.

Loni v listopadu bylo do servisu povoláno celosvětově dalších 410 tisíc vozů kvůli vadným dílům v motoru. V polovině ledna letošního roku také firma na deset dní zastavila výrobu v domácí továrně v Gunmě. Příčinou byly vadné jednotky posilovače řízení.

Nikkei také upozorňuje, že objem svolávacích akcí v posledních letech roste obecně. Důvodem je vyšší standardizace v rámci automobilového průmyslu, která vede k tomu, že vadnou součástku sdílí více modelů. Ostatně to je i případ vadného spínače brzdového světla u Subaru.

 

Právě se děje

Další zprávy