Divize Seat koncernu Volkswagen představila novou samostatnou značku Cupra. Bude vyrábět sporťáky

Jiří Kaloč
31. 1. 2018 14:21
Seat dnes oficiálně ukázal logo nové značky Cupra a spustil její web. Na jeho hlavní stránce je odpočítáván čas pro následujících 22 dní, které zbývají do jejího oficiálního představení. Své první modely značka Cupra, která by měla nabízet převážně sportovní deriváty standardních seatů, představí veřejnosti v březnu na autosalonu v Ženevě.
Foto: Seat

Varianty s označením Cupra (zkratka slov Cup a Racing) představovaly dosud nejsportovnější podobu modelů Seat. První model Cupra měl premiéru v roce 1996 poté, co soutěžní vůz Ibiza Kit Car získal titul mistra světa v rallye v dvoulitrové kategorii. "Tento vůz vznikl na počest vítězného vozu ve světovém šampionátu," říká Isidre López, který je zodpovědný za sbírku historických vozů Seat.

Jednalo se o druhou generaci modelu Ibiza s dvoulitrovým motorem o výkonu 150 koní, který byl schopný zrychlit z nuly na stovku za 8,3 sekundy a dosahoval nejvyšší rychlosti 216 km/h. O čtyři roky později pak rozšířil rodinu Cupra větší model León, který dostal pohon všech kol a šestiválec 2,8 litru o výkonu 204 koní. Ten již dal "stovku" z místa za 7,3 s a pokračovat mohl až do rychlosti 213 km/h.

Seat během uplynulých 20 let postavil celkem patnáct verzí modelu Cupra a všechny mají společné rysy. "Vždycky to byl vrcholný model se sportovním charakterem a bohatou výbavou pro maximální zážitky z jízdy," vysvětluje ředitel oddělení Seat Sport Jaime Puig. Jedinou výjimku představuje Ibiza Cupra 1.9 TDI z roku 2004, která si musela vystačit s dieselovým motorem o výkonu 160 k.

V roce 1996 vyhrál Seat ve své třídě Mistrovství světa v rallye s modelem Ibiza Kit Car. Na jeho počest následně byla postavena první Ibiza Cupra
V roce 1996 vyhrál Seat ve své třídě Mistrovství světa v rallye s modelem Ibiza Kit Car. Na jeho počest následně byla postavena první Ibiza Cupra | Foto: SEAT

Modely Cupra dosáhly v uplynulých 22 letech zajímavých úspěchů, jimž vévodí nejrychlejší časy zaznamenané na německém závodním okruhu Nürburgring. Například Seat Leon Cupra Performance Pack překonal v říjnu 2014 rekord na jedno kolo mezi sériově vyráběnými vozy s pohonem předních kol časem 7:58.44 min. Ten pak v květnu 2015 překonalo kombi Leon ST Cupra.

Vůbec nejvýkonnější model Cupra pak byl na trh uveden v loňském roce. Motor 2.0 TSI pod jeho kapotou byl totiž naladěn na výkon 300 koní a jeho rychlost již musela být elektronicky omezena na 250 km/h. Z několika verzí je vůbec nejrychlejší kombi ST s pohonem všech kol a samočinnou dvouspojkovou převodovkou, které dokáže zrychlit z klidu na 100 km/h za 4,9 s.

První generace Leonu Cupra měla pod kapotou šestiválec 2,8 litru a pohon všech kol
První generace Leonu Cupra měla pod kapotou šestiválec 2,8 litru a pohon všech kol | Foto: Ondřej Běhal

Seat již v roce 2016 prodal celkem 9000 modelů Cupra, co jej řadí mezi nejlepší pětici značek věnujících se tomuto specifickému segmentu. Podle lidí z automobilky proti již nastal čas, aby jméno Cupra získalo svou vlastní identitu tím, že se stane novou entitou.

Nová značka Cupra bude oficiálně představena 22. února, na odhalení prvních modelů si veřejnost bude muset počkat až do Ženevského autosalonu. Spekuluje se, že první Cuprou bude speciální verze kompaktního SUV Ateca s výkonným benzinovým motorem, v rychlém sledu pak budou následovat další modely.

 

Právě se děje

Další zprávy