Diplomaté se shodli na budoucím testování emisí aut v provozu. Nových aut se bude týkat od roku 2017

Radek Pecák ČTK Radek Pecák, ČTK
28. 10. 2015 18:26
V reálném provozu se začnou emise oxidů dusíku u nových typů aut uváděných do provozu měřit od září 2017. Zpočátku budou moci vypouštět do ovzduší více než dvojnásobné množství těchto škodlivin oproti limitům nastaveným pro měření v laboratořích. Postupně se má koeficient snížit až na hodnotu 1,5 a od roku 2021 budou muset projít testováním úplně všechna nová evropská auta.
Podobným zařízením se za dva roky začnou měřit emise vozů při jízdě po běžných silnicích.
Podobným zařízením se za dva roky začnou měřit emise vozů při jízdě po běžných silnicích. | Foto: ADAC

Brusel - I bez hlasů České republiky, která se při hlasování zdržela, a Nizozemska hlasujícího proti schválili dnes diplomaté členských zemí EU kompromisní podobou systému testování emisí automobilů v reálném provozu (RDE). 

Měření emisí oxidů dusíku v reálném provozu bude podle kompromisní dohody v prvním kroku naplno využíváno od září 2017 pro nové vozy a od září 2019 pro všechna vozidla. V první fázi bude vyšší tolerance odchylky, kdy se měření v reálných podmínkách od hodnoty z laboratorních měření bude moci lišit až o 110 procent. Takzvaný "faktor konformity" (CF) má tedy v tomto případě hodnotu 2,1.

Druhá fáze má začít v roce 2020 pro nová auta a v roce 2021 pro všechna vozidla. V tomto případě už by nemělo být možné odchýlit se o více než o polovinu (CF na úrovni 1,5).

Výsledný dokument  je měkčí než původní plán Evropské komise, která počítala s nižšími možnostmi odchylky a o rok rychlejším náběhem oné druhé, přísnější fáze.

Evropská komise a členské země osmadvacítky tímto opatřením reagují na skandál automobilky Volkswagen, která manipulovala s výsledky emisních testů. Nejnovější návrh změn pravidel představila komise členským zemím teprve před několika dny, v pondělí o něm jednali ministři životního prostředí. O zavedení RDE se přitom hovoří už počátku roku 2011.

K návrhu se nyní musí vyjádřit Evropský parlament, nemůže však měnit jeho detaily.

 

Právě se děje

Další zprávy