Dieselgate? Kdepak, Volkswagen se nafty nebojí. Nový Amarok má skvělý šestiválec

Jan Markovič Jan Markovič
21. 6. 2016 17:36
Pick-up Volkswagen Amarok prošel faceliftem. Ten přinesl jednu zásadní novinku – pod jeho kapotou se objevil dlouho očekávaný naftový šestiválec. Stal se tak jediným vozem v kategorii, který v Evropě podobný motor nabízí. Ostatní konkurenti mají čtyřválce. A možná jim teď zbudou oči pro pláč, nový motor je totiž velmi dobrý. Zjistili jsme to během prvního svezení.
Když jsme s novým Amarokem sjeli ze silnice, vyzkoušeli jsme ho na off-roadové trati, kde nás čekaly prudké sjezdy, stoupání, náklony a prohlubně, ve kterých si šlo vyzkoušet křížení náprav.
Když jsme s novým Amarokem sjeli ze silnice, vyzkoušeli jsme ho na off-roadové trati, kde nás čekaly prudké sjezdy, stoupání, náklony a prohlubně, ve kterých si šlo vyzkoušet křížení náprav. | Foto: Volkswagen

Uplynulý rok byl na nové pick-upy velmi bohatý. Objevila se nová Toyota Hilux, Mitsubishi L200 i Nissan Navara. Volkswagen Amarok nemá novou generaci, jen facelift. Navíc je to poslední z novinek v této kategorii, která se začne prodávat až někdy v srpnu. Ještě ani nemá ceník. Jenže dostal eso, které protivníkům chybí. Zatímco oni využívají jen naftové čtyřválce (i když někdy s vysokým objemem), Volkswagen se rozhodl nebát a nasadil šestiválec.

Motor je k dostání ve dvou výkonnostních verzích. K prvnímu svezení, které probíhalo v okolí Mnichova, jsme dostali jeho nejsilnější verzi. Ta disponuje výkonem 224 koní a točivým momentem 550 Nm. A hned po vyjetí nás přesvědčila, že šestiválce mají rozhodně své výhody. Určitě mezi ně patří hladký chod, který ještě vynikne při vzpomínce na klapot čtyřválce u odcházející verze Amaroku.

Motor udělá parádu na běžné silnici. Konečně má Amarok přijatelnou dynamiku a dokáže pohodlně předjíždět i držet tempo s provozem na dálnici. Vlastně ho dokáže i snadno pokořit. Na neomezeném úseku se nám ho podařilo rozjet na tachometrových 190 km/h. Motor je k dostání buď s manuálem nebo s automatickou osmistupňovou převodovkou. Tu jsme zkoušeli my. Překvapivá je i spotřeba. Během krátké testovací jízdy jsme mu naměřili něco málo přes 9 litrů nafty na 100 km.

Volba je také ve druhu pohonu. Základem může být auto s poháněnou zadní nápravou, další možností je verze pohonu všech kol, který je připojitelný. Má k dispozici také redukční převodovku. Na to je ale potřeba mít auto s manuálem. Pokud chcete automat, o možnost redukce sice přijdete, ale stále máte pohon všech kol s diferenciálem Toresen, který efektivně rozděluje točivý moment mezi nápravy. A pořád je tu ještě uzávěra.

Když jsme s novým Amarokem sjeli ze silnice, vyzkoušeli jsme ho na off-roadové trati, kde nás čekaly prudké sjezdy, stoupání, náklony a prohlubně, ve kterých si šlo vyzkoušet křížení náprav. Není potřeba detailněji popisovat schopnosti vozu, ty zůstávají neměnné a samozřejmě velmi dobré. Ostatně jako u všech dalších soupeřů v této kategorii, pro niž je samozřejmým základem žebřinový rám a tuhá zadní náprava s listovými pery. Výjimkou je jen Nissan, který se u top verze Navary rozhodl nabízet také „lidštější“ variantu se zadním víceprvkovým zavěšením.

Volkswagen Amarok Aventura

Technické údaje

Výkon: 165 kW (224 k)

Toč. Moment: 550 Nm

Zrychlení 0–100 km/h: neudává se

Max. rychlost: 193 km/h

Komb. Spotřeba: 7,6 l / 100 km

Cena: dosud nebyla stanovena

Právě polidšťování je ústředním motivem všech novinek v kategorii pick-upů. Už není potřeba dělat kompromisy, všechny nové modely mají výbavu podobnou té v běžných SUV, pohodlné kabiny i ideální posaz za volantem. U Amaroku to samozřejmě platí také, dvojnásob ještě ve zbrusu nové výbavě Aventura. Model s modrým lakem, logem, chromem nebo rampou se čtyřmi přídavnými dálkovými světlomety je nepřehlédnutelný. A asi není potřeba vysvětlovat, že poslouží hlavně k reprezentaci svého majitele.

Tomu odpovídá i kabina s kůží, palubní deskou ve stylu SUV nebo navigací s dotykovou obrazovkou. Zařízení umí připojit chytré telefony a je doplněno o sadu reproduktorů. V náloži doplňků nechybí sada bezpečnostních systémů. Zkrátka, Amarok je vybaven stejně dobře jako běžné SUV. Navíc ale zvládne odvézt spoustu nákladu na korbě dlouhé 1,55 metru a široké 1,66 metru, kterou si můžete zakrýt roletou nebo rovnou kompletní nástavbou.

Nový Volkswagen Amarok nezklamal. Nabízí základní modely pro práci i top verze na „chlubení“, což ocení široké spektrum zákazníků. Výbava je bohatá, schopnosti na vysoké úrovni. Možnosti zapojení do práce i průjezdu nehostinnými místy jsou víceméně srovnatelné s většinou konkurentů. Amarok je ale jediný, který má pod kapotou šestiválcový motor. A to z něj dělá nejzajímavější vůz dané kategorie.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 2 hodinami

Trump příkazem usiluje o snížení právní ochrany sociálních sítí

Americký prezident Donald Trump dnes nařídil přezkoumat zákon, který chrání sociální sítě před převzetím zodpovědnosti za obsah zveřejněný jejich uživateli. Exekutivní příkaz podepsal v reakci na krok společnosti Twitter, která označila několik jeho zpráv za nepřesné. Podle názorů odborníků nemá jeho pokus valnou šanci na úspěch, napsaly světové agentury.

Trump příkazem útočí na ustanovení zákona z roku 1996, které dává společnostem Facebook, Twitter, Youtube a Google de facto imunitu vůči žalobám spojeným s veřejným obsahem, neboť jim udílí status pouhé platformy. Cílem prezidentova příkazu je změnit způsob, jakým je zákon využíván. Regulačním úřadům chce umožnit, aby se mohly vyjádřit k tomu, jak jednotlivé společnosti spravují obsah na sítích.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Odložený klimatický summit bude v listopadu 2021 v Glasgowě

Příští klimatický summit se uskuteční v první polovině listopadu 2021 ve skotském městě Glasgow. Na twitteru o tom dnes informoval britský ministr Alok Sharma, který má organizaci akce na starosti. Vrcholná schůzka se měla v Glasgowě uskutečnit už letos na podzim, kvůli pandemii byla ale v dubnu odložena.

Klimatický summit (COP26) se bude konat od 1. do 12. listopadu. Naposledy se představitelé zemí světa na vrcholné klimatické schůzce setkali loni v prosinci v Madridu.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Letadlo z Karáčí před pádem třikrát narazilo do ranveje

Pilot pákistánského letadla, které se minulý týden zřítilo v Karáčí, při prvním pokusu o přistání kontrolní věži neoznámil, že mu nejde vysunout podvozek. Třikrát pak narazil do ranveje, než stroj zvedl a při druhém pokusu přistát havaroval. Podrobnosti z posledních chvil před neštěstím ve čtvrtek zveřejnila pákistánská vláda.

Airbus A-320, který letěl do Karáčí z Láhauru, se zřítil minulý pátek jen zhruba 1,5 kilometru od ranveje. Při nehodě zemřelo 97 lidí; dva pasažéři neštěstí přežili.

Pilot se poprvé pokusil přistát na letišti v pákistánském velkoměstě, neoznámil však nefunkční podvozek. Třikrát se při tomto pokusu dotkl motory ranveje. "Nebyl ve správné výšce … Kontrolní věž mu řekla, nejste ve vyžadované výšce, snižte svou výšku," uvedl pákistánský ministr pro civilní letectví, podle kterého pilot na toto odpověděl, že "to zvládne".

Pilot pak sdělil kontrolní věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje a že má problém udržet výšku. Očekává se proto, že vyšetřovatelé zkontrolují, zda motory byly při nárazech poškozeny. Ve spodní části motoru se nachází klíčové komponenty, poznamenala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Česko odpovědělo EU na výtku k voucherům, podle ministerstva jsou v pořádku

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v termínu odeslalo Evropské komisi odpověď na vytýkací dopis k voucherům za zájezdy zrušené kvůli koronavirové krizi. Podle odpovědi jsou poukazy v pořádku. Komise Česku vytýká uzákonění možnosti pro cestovní kanceláře, vydávat za zrušené cesty vouchery na zájezdy místo hotovosti. V odpovědi ministerstvo předložilo právní argumenty, které podle úřadu svědčí o souladu české legislativy s právem Evropské unie, sdělil mluvčí MMR Vilém Frček.

Ministerstvo podle něj v dopise mimo jiné dokládá, že česká legislativa zranitelným spotřebitelům zachovává veškerá dosavadní práva, která mají u zájezdů zaručena. "Ostatním spotřebitelům tato práva neodepírá, pouze v zájmu naplnění účelu směrnice EU i za koronavirové situace odkládá možnost jejich vymáhání za předpokladu, že by spotřebitelé nevyužili alternativní nabídku voucherů namísto okamžité kompenzace za zrušení zájezdu z důvodu vyšší moci," uvedl Frček.

Česko umožnilo cestovním kancelářím místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna vydávat klientům poukazy. Podle komise mají ale lidé právo na vrácení peněz.

Nárok na vrácení hotovosti budou mít čeští klienti, kteří poukaz nevyužijí do 31. srpna příštího roku k úhradě jiné cesty. Odmítnout mohou poukaz lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohou kvůli koronaviru pracovat. Peníze mohou rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 4 hodinami

Agentura Fitch zhoršila úvěrový rating vlastníka Komerční banky

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings ve čtvrtek zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti francouzské bankovní společnosti Société Générale, která v Česku vlastní Komerční banku. Rating dlouhodobých závazků francouzského podniku snížila o jeden stupeň na úroveň A-. Tato ratingová známka se nachází na dolní hranici pásma vyšší střední kvality a stále signalizuje nízké riziko nesplácení závazků.

Zhoršení ratingu podle agentury odráží mimo jiné předpokládaný negativní vliv koronavirové krize na ziskovost společnosti Société Générale. Výhled ratingu je stabilní, což signalizuje, že jeho další snížení Fitch prozatím nepředpokládá.

Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu.

Société Générale koncem dubna oznámila, že se v letošním prvním čtvrtletí propadla do ztráty 326 milionů eur (8,8 miliardy Kč) po zisku 686 milionů eur před rokem. Firma kvůli koronavirové krizi ztrojnásobila rezervy na ztrátové úvěry a její výnosy klesly. Société Générale vlastní podíl 60,4 procenta v Komerční bance, která patří mezi největší banky v České republice.

Agentura Fitch upozornila, že hospodářské výsledky Société Générale byly v prvním čtvrtletí ovlivněny zhoršujícími se ekonomickými podmínkami a vrtkavostí na finančních trzích. Předpověděla, že provozní výsledky banky letos zůstanou pod tlakem a v příštím roce oživí pouze částečně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy