Devět z deseti dieselů plní emisní normu Euro 6 pouze na papíře, tvrdí ekologové. Nelegální to není

ČTK ČTK
4. 9. 2017 17:09
Naftové motory u osobních automobilů vypouštějí reálně více než čtyřnásobek povoleného množství oxidů dusíku, než povolují normy. Tvrdí to studie ekologické organizace ICCT, která testovala 541 aut zastupujících 145 různých modelů.
Zplodiny z aut. Ilustrační foto
Zplodiny z aut. Ilustrační foto | Foto: iStock

Jen každý desátý dieselový motor splňuje emisní normu Euro 6 jak na papíře a v laboratoři, tak i v silničním provozu. Vyplývá to ze studie ekologické organizace ICCT. Reálně tyto motory v průměru vypouštějí 4,5krát více zdraví škodlivého oxidu dusíku, než maximálně 80 miligramů na kilometr, jak povoluje norma.

Nezákonné to ale není, protože norma o výfukových plynech od září platí pouze pro nově zaregistrované vozy. Část naměřených hodnot ji ale překračuje tak výrazně, že se tím vysvětluje, proč je v některých městech navzdory stále přísnějším omezením horší kvalita vzduchu, než povolují nařízení Evropské unie.

"Výsledky potvrzují dřívější poznatky. Nyní se ale testovalo velké množství aut, díky čemuž je možné u emisí učinit závěry o průměrném chování jednotlivých výrobců," řekl šéf ICCT pro Evropu Peter Mock. Studie zkoumala celkem 541 osobních automobilů, které zastupovaly 145 různých modelů.

Výzkumníci z ICCT proto do budoucna požadují nezávislé testy v reálných jízdních podmínkách. Zkoumaly by nejen emise oxidů dusíku, ale také oxidu uhličitého. A to na autech, která by dali k dispozici jejich majitelé nebo půjčovny, nikoliv sami výrobci.

 

Právě se děje

Další zprávy