Design a kuráž nestačí. 10 let Fiskeru Karma, který chtěl být teslovatější než Tesla

Design a kuráž nestačí. 10 let Fiskeru Karma, který chtěl být teslovatější než Tesla
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Foto: Fisker
Martin Frei Martin Frei
20. 7. 2021 13:22
Když se dnes mluví o Tesle, vždycky přijde řeč na to, jak malá garážová firma školí velké automobilky v technologiích a přerostla jejich tržní kapitalizaci. Před deseti lety to bylo jinak. Tesla soupeřila s dnes už neexistující a zapomenutou značkou Fisker - a právě jí dávala veřejnost větší šance. Nakonec se ale karta obrátila. Karma měla sice krásný design, ale nezvládla vývoj techniky.

Henrik Fisker je designér se záviděníhodnou kariérou. Strávil přes deset let u BMW, navrhoval i Aston Martin. Když po roce 2005 začala Amerikou hýbat první vlna elektromobility, nehodlal stát stranou. Jméno a zkušenosti udělaly svoje, a tak právě Fiskerovo studio v lednu 2007 získalo zakázku na návrh kabátu pro velký sedan Tesly, který dnes známe jako Model S.

Práce snů honorovaná bezmála dvaceti miliony korun se však nevyvíjela šťastně. Fiskera totiž kombinace elektřiny a sportovního ducha zaujala natolik, že se rozhodl ji zkusit na vlastní pěst. Právníci Elona Muska dokonce tvrdí, že Fisker se do konkurzu už přihlásil s úmyslem získat důvěrné informace o technice Tesly. A že potom vývoj Modelu S úmyslně zdržoval.

Buď jak buď, staly se dvě věci. Tesla návrhy designu odmítla jako chabé a odbyté, zatímco Henrik Fisker pár dní po ukončení kontraktu založil vlastní automobilku a vyhlásil vývoj sportovně střiženého sedanu s plug-in hybridním pohonem. 

Prototyp představený na detroitském autosalonu v lednu 2008 vyvolal nadšení expresivním designem, nezvyklými proporcemi i magickým příslibem skoku do budoucnosti. Tesla, která dosud jen montovala baterky do karoserie od Lotusu, v tu chvíli vypadala jako ušmudlaná parta půjčmidrátů. Dítě štěstěny a jasná volba úspěšných lidí byl právě Fisker.

Na svou stranu získal nesmírně mocné investory v čele s fondem Kleiner Perkins Caufield & Byers, přes nějž zelené technologie osobně podporoval bývalý viceprezident Al Gore. Ten se také zařadil mezi první čekatele na nový vůz a následovala ho řada celebrit včetně Leonarda di Capria.

Během let 2008 a 2009 Fisker dokázat vybrat na rozjezd pětadvacet miliard korun a příslib vládní půjčky na dalších deset miliard. Potíž byla v tom, že neměl nic kromě designu. A na rozdíl od Tesly ani neměl v úmyslu technickou podstatu vlastními silami vyvíjet a vyrábět.

Jedinou akvizicí technického charakteru byl vstup do společnosti Quantum Technologies, která vyvinula řídicí systém hybridního pohonu. Elektronické komponenty dodával Visteon, benzinový turbomotor pocházel od General Motors, elektrické motory od čínské Jing-Jin Electric a akumulátory od lithiového pionýra z Kalifornie, firmy A123 Systems. To vše se ve finské továrně Valmet montovalo do hliníkové karoserie dodávané firmou Norsk Hydro.

Nesmírně složitý, avšak narychlo spíchnutý projekt bez dostatku zkušených lidí začal nabírat zpoždění. Místo října 2009 se výroba rozběhla právě před deseti lety, v červenci 2011. Fisker tím porušil jednu z podmínek půjčky od ministerstva energetiky, které následně zmrazilo další platby.

James May v Top Gearu i americký "motobavič" Jay Leno Karmu pochválili, hlavně proto, že hybridní pohon dává v osobním autě větší smysl než čistě elektrický. Uznání zasvěcených však nemohlo zakrýt, že vůz byl mimořádně nepraktický a stísněný. Hlavním viníkem byla 20kWh baterie uložená nikoli v podlaze, ale v mohutném středovém tunelu, který dělal z Karmy auto pouze čtyřmístné. Podle oficiálních norem na míry interiéru šlo o subkompakt, tedy na úrovni Fabie. 

Přitom byl tak nehospodárný, že zelená nálepka vypadala jako vtip. Na elektřinu ujel v normovaném cyklu 50 kilometrů, ale na benzin pokračoval za dvanáct litrů na sto. Tedy mnohem dráž než srovnatelně prostorná auta bez hybridního pohonu.

Zákazníci dostávali vozidla s mnoha závadami a nedodělky, jejichž řešení se táhlo. Zkraje roku 2012 podlehl totálnímu blackoutu vůz, který testovala redakce magazínu Consumer Reports. Přitom vyšla najevo systémová chyba v modulech trakční baterie. Dodavatel A123 Systems musel všechny vyrobené akumulátory stáhnout a vyměnit, což ho stálo 55 milionů dolarů a přivedlo ke krachu. Zpožděný rozjezd Fiskeru se úplně zastavil. 

Megalomanské plány na výrobu patnácti tisíc vozů mezitím vedly k nesmyslnému předzásobení dalšími součástkami, což - spolu se zmrazením státní půjčky - fondy Fiskeru vysušilo. Hotové vozy ve skladovém areálu naopak zaplavily prudké deště po hurikánu Sandy, což u šestnácti z nich vyvolalo zkrat akumulátoru a požár.

V dubnu 2013 Henrik Fisker firmu opustil a o sedm měsíců později následoval bankrot. K zákazníkům se dostaly necelé čtyři tisíce vozů, mimochodem 533 z nich zamířilo do Evropy a dva jsme v té době mohli vidět i v pražském autosalonu Emil Frey.

Po tom všem možná překvapí, že firma dosud pokračuje, a že si auto dokonce můžete dodnes koupit. Za pozměněnou značkou Karma Revero ovšem stojí čínský investor a prodeje obnovené v roce 2016 se pohybují kolem pouhého tisíce vozů ročně.

Nakonec je to tedy Tesla, kdo se směje naposled. Přestože před deseti lety její soustředěný vývoj vypadal jako černá díra na peníze, dnes se tato důslednost obrací v její prospěch. A nejvíce se z toho radují investoři, kteří se před deseti lety nenechali nalákat na emoce rozvířené celebritami.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 hodinami

Závěť britského prince Philipa bude tajná dalších 90 let, rozhodl soud

Závěť zesnulého prince Philipa, manžela britské panovnice Alžběty II., bude zapečetěná a tajná ještě nejméně 90 let, rozhodl dnes nejvyšší soud. Důvodem je ochrana "důstojnosti a postavení" královny, píše BBC News. Již více než století je v Británii zvykem, že po smrti vysoce postaveného člena královské rodiny jsou soudy požádány, aby zapečetily jejich závěti.

Philip, známý též jako vévoda z Edinburghu, byl s královnou ženatý více než 70 let. Brali se ještě předtím, než usedla na trůn. Vévoda zemřel ve věku 99 let letos v dubnu.

"Míra publicity, kterou by zveřejnění pravděpodobně přilákalo, by byla velmi rozsáhlá a zcela v rozporu s cílem zachovat důstojnost panovníka," uvedl v dnes zveřejněném verdiktu soudce Andrew McFarlane.

Stejným způsobem zapečetěných posledních vůlí členů britské monarchie existuje zhruba 30. Ve správě je má nejdéle sloužící soudce nejvyššího soudu se specializací na rodinné právo, jímž je právě teď Andrew McFarlane, vysvětluje BBC. Nejstarší ze závětí pochází od prince Františka z Tecku, mladšího bratra královny Mary, rozené Marie z Tecku. Nejnovější je závěť královny matky z roku 2002.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Futsalisté na MS podlehli Brazílii 0:4, s favoritem drželi krok jen poločas

Čeští futsaloví reprezentanti ve druhém utkání na mistrovství světa v Litvě podlehli favorizované Brazílii 0:4. Rekordní pětinásobní šampioni vstřelili všechny branky ve druhém poločase.

Svěřenci trenéra Tomáše Neumanna nenavázali na úvodní vítězství 5:1 nad Panamou, třetí utkání ve skupině D sehrají v neděli proti Vietnamu, který má na kontě také tři body. "Kanárci" jsou po dvou kolech stoprocentní a mají jistý postup.

Čeští hráči v Klajpedě první půli drželi s Brazilci krok, i když gólmana Gerčáka dvakrát zachránila branková konstrukce. Šance si ale vytvořil i Neumannův tým, ty největší zahodili Seidler se Slováčkem.

Jihoameričané už po přestávce potvrdili roli jasného favorita. Mezi 23. a 24. minutou se dvakrát trefil Ferrao, nejlepší futsalista světa za poslední dva roky. Gerčáka poté překonali ještě kapitán Rodrigo a těsně před koncem Marlon. Češi tak s Brazílií prohráli i poosmé v historii.

Do osmifinále turnaje projdou dvě nejlepší mužstva z šesti skupin a čtyři nejlepší celky na třetích místech. Čeští futsalisté na světovém šampionátu startují počtvrté, nejlepším výsledkem Neumannova výběru je osmé místo z roku 2004.

Mistrovství světa ve futsalu v Litvě:

Skupina D:

Brazílie - Česko 4:0 (0:0)

Branky: 23. a 34. Ferrao, 26. Rodrigo, 20. Marlon.

Sestava Česka: Gerčák (Němec) - Záruba, Slováček, Koudelka, D. Drozd - Homola, Vokoun, P. Drozd, Křivánek, Rešetár, Seidler, Holý, Vnuk. Trenér: Neumann.

Panama - Vietnam 2:3 (2:2)

1. Brazílie 2 2 0 0 13:1 6
2. Česko 2 1 0 1 5:5 3
3. Vietnam 2 1 0 1 4:11 3
4. Panama 2 0 0 2 3:8 0

Skupina C:

Šalamounovy ostrovy - Portugalsko 0:7 (0:3), Thajsko - Maroko 1:1 (0:1).

1. Portugalsko 2 2 0 0 11:1 6
2. Maroko 2 1 1 0 7:1 4
3. Thajsko 2 0 1 1 2:5 1
4. Šalamounovy ostrovy 2 0 0 2 0:13 0

 

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Ozonová díra je letos větší než Antarktida, výrazně se zvětšila v posledním týdnu

Ozonová díra nad jižní polokoulí je letos větší než obvykle a rozměry už přesahuje velikost Antarktidy. Uvedla to dnes evropská agentura pro sledování atmosféry Copernicus, podle níž se díra v ochranné vrstvě atmosféry výrazně zvětšila v posledním týdnu.

"Sledujeme poměrně velkou a potenciálně i hlubokou ozonovou díru," sdělil ředitel agentury Vincent-Henri Peuch. Zvětšování ozonové díry podle něj letos začalo běžně, podobně jako loni, kdy se však změnila v jednu z nejdéle trvajících za dobu měření.

Ozonová vrstva chrání Zemi před rakovinotvorným ultrafialovým zářením ze Slunce. Nad Antarktidou se vytváří každoročně. Vědci nicméně doufají, že by mohla díky omezení škodlivých látek v nadcházejících desetiletích zcela zmizet. Situace se zlepšila díky Montrealskému protokolu z roku 1987, jenž prakticky zastavil výrobu látek, které ozonu škodí.

Odborníci tvrdí, že se ozonová vrstva začíná obnovovat, ale zároveň dodávají, že bude zřejmě trvat do 60. let tohoto století, než z atmosféry zmizí škodlivé látky, podotkla agentura AP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy