Dělníci ve Škodě Auto se začínají učit o elektřině. A odboráři z ní mají obavy, bojí se o práci

Roman Šitner
12. 9. 2017 11:01
Doba elektromobilů se rychle blíží, vidět je to i na dnes zahájeném frankfurtském autosalonu. Exponáty týkající se elektřiny a autonomního řízení dominují většině expozicí. Škoda Auto ale není na výrobu elektromobilů připravena. Vyškoleni nejsou dělníci, nepočítají s ní ani české zákony.
Vylepšený prototyp elektromobilu Škoda Vision E vystavený na autosalonu ve Frankfurtu.
Vylepšený prototyp elektromobilu Škoda Vision E vystavený na autosalonu ve Frankfurtu. | Foto: Jan Matoušek

První sériový elektromobil Škody Auto by měl na jedno nabití ujet 500 kilometrů. Firma právě dnes veřejnosti představuje jeho aktualizovanou studii Vision E na autosalonu ve Frankfurtu. Start jeho výroby, plánovaný na rok 2020, ale nebude jednoduchý. České zákony s masovou výrobou elektroaut zatím nepočítají.

Zjednodušeně je třeba, aby elektromobily montovali pouze pro to kvalifikovaní dělníci, kteří by měli mít základní elektrotechnické vzdělání, tedy chápat vztah voltů, ampérů a wattů. Stejně tak musí rozumět základům elektrických obvodů. 

Nejde jen o samotné výrobní linky, osvědčení o porozumění elektrickým zařízením by měli mít i ti, kteří například testují prototypy, a to nejen u čistých elektromobilů, ale i u aut, kde elektřina pouze asistuje spalovacímu motoru - tedy hybridů a plug-in hybridů. I tam je ve hře vysoké napětí a Superb plug-in hybrid už by se měl začít prodávat za dva roky.

Škoda už spustila kurzy a školení, aby měla ve svých řadách dost lidí s potřebnou certifikací, zatím je potřebuje hlavně pro vývoj a testování. O elektřinu také rozšířila i osnovy na svých školách. Zatím dokázala zaučit první stovky lidí.

"Ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu chceme vyhlášku změnit," řekl Hospodářským novinám člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar. Ten má právě oblast podpory elektromobility na starosti.

Předpis z konce sedmdesátých let by se měl přizpůsobit současnosti. Inspirací mají být země, které jsou ve výrobě elektroaut dále.

"Podle našeho názoru je řešením po vzoru Německa vytvoření elektrotechnické kvalifikace pouze pro stanovené činnosti. Ta by opravňovala k práci při vývoji, výrobě a opravách elektromobilů bez nutnosti absolvovat kompletní elektrotechnické vzdělání," popisuje mluvčí Sdružení automobilového průmyslu Miroslav Konvalina.

Téma se dostalo mezi hlavní požadavky automobilového průmyslu na českou vládu. Ve společně připravovaném memorandu jsou vyjmenovány nejdůležitější podmínky rozvoje elektromobility v Česku.

Vláda by se podle něj měla zavázat, že posoudí a případně bude realizovat různé formy podpory prodeje, provozu a dobíjení elektromobilů. Příslušná ministerstva pak mají například posoudit možnosti daňových zvýhodnění nebo dotací při nákupu elektrických aut, případně parkování zdarma nebo volný vjezd do center měst.

Z elektromobility ale mají velké obavy odboráři Škody Auto. Pravidelně ji připomínají jako velké riziko do budoucna. Elektrická auta jsou z pohledu náročnosti výroby mnohem jednodušší a je možné, že se jejich nejdůležitější díly, tedy baterie a elektromotory, budou vyrábět jinde než v českých závodech. Od vedení firmy tak odbory neustále chtějí ujištění, že toto riziko nepodceňuje. Ve Škodovce se vyrábí motory a převodovky, tedy díly, po kterých s nástupem elektrických aut klesne poptávka.

Odbory chtějí s vedením automobilky vyjednat dohodu nazvanou Pakt budoucnosti. Inspirací jsou jim svazy v německých závodech koncernu Volkswagen. Ty si vymohly závazek zaměstnavatele, že kvůli elektromobilitě nesníží počet pracovních míst.

 

Právě se děje

Další zprávy