Dělníci ve Škodě Auto se začínají učit o elektřině. A odboráři z ní mají obavy, bojí se o práci

Roman Šitner
12. 9. 2017 11:01
Doba elektromobilů se rychle blíží, vidět je to i na dnes zahájeném frankfurtském autosalonu. Exponáty týkající se elektřiny a autonomního řízení dominují většině expozicí. Škoda Auto ale není na výrobu elektromobilů připravena. Vyškoleni nejsou dělníci, nepočítají s ní ani české zákony.
Vylepšený prototyp elektromobilu Škoda Vision E vystavený na autosalonu ve Frankfurtu.
Vylepšený prototyp elektromobilu Škoda Vision E vystavený na autosalonu ve Frankfurtu. | Foto: Jan Matoušek

První sériový elektromobil Škody Auto by měl na jedno nabití ujet 500 kilometrů. Firma právě dnes veřejnosti představuje jeho aktualizovanou studii Vision E na autosalonu ve Frankfurtu. Start jeho výroby, plánovaný na rok 2020, ale nebude jednoduchý. České zákony s masovou výrobou elektroaut zatím nepočítají.

Zjednodušeně je třeba, aby elektromobily montovali pouze pro to kvalifikovaní dělníci, kteří by měli mít základní elektrotechnické vzdělání, tedy chápat vztah voltů, ampérů a wattů. Stejně tak musí rozumět základům elektrických obvodů. 

Nejde jen o samotné výrobní linky, osvědčení o porozumění elektrickým zařízením by měli mít i ti, kteří například testují prototypy, a to nejen u čistých elektromobilů, ale i u aut, kde elektřina pouze asistuje spalovacímu motoru - tedy hybridů a plug-in hybridů. I tam je ve hře vysoké napětí a Superb plug-in hybrid už by se měl začít prodávat za dva roky.

Škoda už spustila kurzy a školení, aby měla ve svých řadách dost lidí s potřebnou certifikací, zatím je potřebuje hlavně pro vývoj a testování. O elektřinu také rozšířila i osnovy na svých školách. Zatím dokázala zaučit první stovky lidí.

"Ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu chceme vyhlášku změnit," řekl Hospodářským novinám člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar. Ten má právě oblast podpory elektromobility na starosti.

Předpis z konce sedmdesátých let by se měl přizpůsobit současnosti. Inspirací mají být země, které jsou ve výrobě elektroaut dále.

"Podle našeho názoru je řešením po vzoru Německa vytvoření elektrotechnické kvalifikace pouze pro stanovené činnosti. Ta by opravňovala k práci při vývoji, výrobě a opravách elektromobilů bez nutnosti absolvovat kompletní elektrotechnické vzdělání," popisuje mluvčí Sdružení automobilového průmyslu Miroslav Konvalina.

Téma se dostalo mezi hlavní požadavky automobilového průmyslu na českou vládu. Ve společně připravovaném memorandu jsou vyjmenovány nejdůležitější podmínky rozvoje elektromobility v Česku.

Vláda by se podle něj měla zavázat, že posoudí a případně bude realizovat různé formy podpory prodeje, provozu a dobíjení elektromobilů. Příslušná ministerstva pak mají například posoudit možnosti daňových zvýhodnění nebo dotací při nákupu elektrických aut, případně parkování zdarma nebo volný vjezd do center měst.

Z elektromobility ale mají velké obavy odboráři Škody Auto. Pravidelně ji připomínají jako velké riziko do budoucna. Elektrická auta jsou z pohledu náročnosti výroby mnohem jednodušší a je možné, že se jejich nejdůležitější díly, tedy baterie a elektromotory, budou vyrábět jinde než v českých závodech. Od vedení firmy tak odbory neustále chtějí ujištění, že toto riziko nepodceňuje. Ve Škodovce se vyrábí motory a převodovky, tedy díly, po kterých s nástupem elektrických aut klesne poptávka.

Odbory chtějí s vedením automobilky vyjednat dohodu nazvanou Pakt budoucnosti. Inspirací jsou jim svazy v německých závodech koncernu Volkswagen. Ty si vymohly závazek zaměstnavatele, že kvůli elektromobilitě nesníží počet pracovních míst.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

před 2 hodinami

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon roku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.

Další zprávy