De Tomaso je zpět. Osm let po smrti otce zakladatele

Radek Pecák Radek Pecák
4. 3. 2011 3:34
Znovuzrození se koná na výstavní ploše ženevského autosalonu
Foto: Radek Pecák

V minulých letech jsme byli svědky spíše toho, že i známé značky zanikly nebo měnily majitele. Náznakem toho, že se doba mění k lepšímu, je ženevské vzkříšení kdysi velmi populární značky De Tomasso. Ta na zdejším autosalonu představila zbrusu nový velký sedan Deauville.

Tento vůz, který měří na délku 501 centimetrů a jeho všechna čtyři kola pohání šestiválcový motor o výkonu téměř 300 koní, má karosérii navrženou Pininfarinou. Také právě v bývalé továrně této karosárny se má novinky vyrábět.

Logo na chladiči
Logo na chladiči | Foto: Radek Pecák

Italský podnikatel Mario Rossignolo, který získal právo na značku, oznámil, že v krátké době chce představit další dva modely a celkem chce ročně prodat 8000 vozů.

Rossignolo není "pan nikdo"

Rossignolo má s vedením automobilky zkušenosti. Dříve totiž stál v čele firmy Lancia.

Nová éra automobilky De Tomaso má tedy začít osm let po smrti zakladatele značky. Tím byl argentinský závodník Alejandro de Tomaso. Ve své zemi se ale staral i politiku, a poté, co se v roce 1955 zapletl do pokusu o svržení prezidenta Perona, musel uprchnout. Zakotvil v Itálii, kde v roce 1959 založil s přítelkyní Isabelle Haskell společnost De Tomaso Automobili v Modeně.

Nejprve stavěl sportovní vozy, dokonce i podvozek pro Formuli 1, ale v polovině šedesátých let začal vyvíjet i cestovní vozy. Měl šťastnou ruku v tom, že začal spolupracovat s dnes veleslavným designérem Giugiarem. Ten navrhl model Mangusta.  

Nadbíhal mu Ford i Maserati

Pak přišla nejslavnější léta firmy. Zájem o spolupráci měl dokonce americký Ford, pro něhož vyvinul model Pantera.

V minulosti byla značka známá především díky sportovním kupé. Toto byla Pantera
V minulosti byla značka známá především díky sportovním kupé. Toto byla Pantera | Foto: Aktuálně.cz

Díky získaným penězům mohl De Tomaso opět vrhnout úsilí i na závodní monoposty F1. V roce 1970 spolupracoval i s Frankem Williamsem. Bohužel úspěchy se opět nedostavily. Pilot Piers Courage zahynul v hořícím monopostu během holandské Grand Prix a v dalších závodech se náhradník nedokázal kvalifikovat do závodu.

De Tomaso se tedy opět vrhl na vývoj silničních aut. Dokonce si mohl dovolit koupitv roce 1976  i značku Maserati. Za jeho "panování" vznikl model Quatroporte a Biturbo, ale moc úspěšné nebyly. Celá osmdesátá léta minulého století se De Tomasovi nedařilo a Maserati byl v roce 1993 nucen proda Fiatu. Žádný z plánů (například vyrábět společně s ruským výrobcem terénní vozy UAZ) ale nevyšel a nakonec firma dospěla do likvidace.

Teprve v roce 2009 ji koupil Mario Rossignolo začíná odznova...

 

Právě se děje

Další zprávy