Další výpadek polovodičů pro autoprůmysl. Zemětřesení v Japonsku odstavilo Renesas

Martin Přibyl Martin Přibyl
17. 3. 2022 14:27
Japonský výrobce polovodičových čipů pro automobilový průmysl musel dočasně zastavit výrobu ve třech závodech. Příčinou je zemětřesení o síle 7,4 stupně Richterovy škály, které včera zasáhlo severovýchod země.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Renesas

Podle vyjádření firmy jsou zasaženy závody ve městech Naka, Takasaki a Jonezawa, které jsou poblíž epicentra zemětřesení, jenž leželo v moři nedaleko od města Sendai. Všechny tři továrny vyrábí polovodičové součástky pro automobilový průmysl. V Nace a Jonezawě se vyrábí mikroprocesory, v Takasaki vznikají tzv. PMOS čipy, které se používají v převodnících střídavého proudu na stejnosměrný.

Závody se odstavily automaticky, když došlo k přerušení dodávek elektrické energie. Jeden zaměstnanec byl zároveň lehce zraněný. Restart výroby může podle zástupců Renesasu trvat několik dní, a to i v případě, že samotné závody nebyly zemětřesením poškozené.

V Jonezawě se již rozběhly některé testovací linky, v případě Naky a Takasaki zatím není jasné, kdy bude provoz obnoven. Společnost ověřuje škody na závodech, jejich vybavení a již vyrobených čipech.

Zemětřesení zasáhlo i výrobní závody automobilek. Nissan a Honda prý fungují normálně, Toyota zrušila ve dvou svých továrnách ranní směnu, aby zjistila míru jejich poškození. Otřesy půdy doprovázela i malá vlna tsunami. Zabily v zemi tři lidi a 170 jich zranily, vykolejily také slavný vlak šinkansen, výpadky elektřiny se dotkly dokonce Tokia.

Renesas je jedním z hlavních dodavatelů čipů pro autoprůmysl. Když v březnu 2011 zasáhlo region Tóhoku velice silné zemětřesení o síle devíti stupňů Richterovy škály, které zabilo 19 000 lidí a poškodilo jadernou elektrárnu ve Fukušimě, stála výroba v Renesasu v Nace několik měsíců.

Vloni pak rovněž v březnu začalo ve stejném závodě hořet a výroba byla v plné míře obnovena až tři měsíce poté. Jedná se (společně se silnými mrazy v Texasu) o jednu z událostí, které ještě více přiživily globální nedostatek čipů, s nímž se automobilový průmysl, jako s důsledkem pandemie koronaviru, potýká od konce roku 2020.

K přetrvávajícímu nedostatku čipů se pak kvůli válce na Ukrajině přidaly i narušené dodávky kabelových svazků, s nimiž mají problém mimo jiné koncerny Volkswagen a BMW. Pro výrobu čipů pak v souvislosti s boji hrozí omezení dodávek klíčového plynu neon. 

 

Právě se děje

Další zprávy