Další strana červené knihy ohrožených aut: Naftový expres VW Golf GTD ještě žije

Další strana červené knihy ohrožených aut: Naftový expres VW Golf GTD ještě žije
A dostala ji i aktuální osmá generace Golfu. Auto má nejsilnější nafťák ve své historii, ze dvou litrů doluje jedno turbo 147 kilowattů a 400 newtonmetrů.
Design tradičně odpovídá benzinovému GTI, chybí jen červené doplňky. Skryté mlhovky a svítící linka mezi světly jsou působivé.
Interiér se více blíží klasickému Golfu. Na dotykové displeje se dá zvyknout, pomůže chytré hlasové ovládání.
GTD nabízí specifickou grafiku virtuálních budíků s centrálním otáčkoměrem a digitálním rychloměrem.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 5. 2021 15:24
Sportování s naftou, to býval hit. Kdo chtěl jezdit rychle a za málo, měl velký výběr už mezi kompaktními hatchbacky. Peugeot nabízel naftovou 308 GT, u Renaultu tankoval naftu Megane GT, Opel prodával Astru s biturbo dvoulitrem. Kde však ty loňské sněhy jsou. Chcete silný dieselový hatchback a nechcete utrácet za BMW nebo Audi? V nabídce zůstaly jen dva: Ford Focus ST a testovaný VW Golf GTD.
Golf GTD vypadá takřka stejně jako benzinové GTI, vzadu se auta odlišují uspořádáním koncovek výfuku.
Golf GTD vypadá takřka stejně jako benzinové GTI, vzadu se auta odlišují uspořádáním koncovek výfuku. | Foto: Martin Přibyl

Možná to zní překvapivě, že nejnovější rychlý naftový hatchback na trhu nese loga VW, vždyť je to firma, která má za sebou aféru Dieselgate a před sebou elektrickou ofenzivu, jejímž cílem je popasovat se s Teslou. Na druhou stranu verzi GTD wolfsburští nabízeli již v roce 1982 v jedničkovém Golfu a po 39 letech se s ní evidentně ještě nechtějí loučit.

Však také nové GTD nedostalo jen ten nejsilnější, ale také nejčistší z dieselů ve své historii. Přeplňovaný dvoulitr má 147 kilowattů, 400 newtonmetrů a kromě nezbytného filtru pevných částic i dvojité vstřikování močoviny, které účinně čistí zplodiny od oxidů dusíku.

Nechme stranou ale čísla a emise. Hlavní otázkou je, jestli silný dvoulitr, který ostatně využívá i Octavia RS, dostojí tomu, aby se z GTD stal důstojný bratr osmé generace ikonického benzinového sportovního Golfu GTI, který minimálně vzhledově ostrý nafťák připomíná.

A dobrou zprávou je, že to platí. Silný naftový dvoulitr je takový vyladěný univerzál, jen těžko budete hledat otáčky, kde by nefungoval. Přesvědčivě a důrazně táhne od nějakých patnácti set, nejvyšší zátah přichází ve třech a půl tisících otáček. Pak ale jako většina dieselů nevadne a při sportovní jízdě se k němu můžete chovat naprosto stejně jako k benzinu. Přitom vás bude výborně doplňovat sedmistupňová dvouspojková převodovka (manuál GTD nenabízí), neváhá a řadí bez cukání.

Ani při ostrém zacházení ale nebudete odměněni benzinovou spotřebou, protože i v takovém případě jezdí dvoulitrové TDI za osm litrů. Klidnější a vyrovnanější, byť neloudavé tempo znamená 5,7 litru. Motoru možná sice chybí bezprostřednost a chuť do otáček benzinu, spotřebou to ale dokáže vynahradit.

Palubní deska nového Golfu je dotyková moderna. Menu na displeji jsou přehledná, ovládání ale vyžaduje zvyk.
Palubní deska nového Golfu je dotyková moderna. Menu na displeji jsou přehledná, ovládání ale vyžaduje zvyk. | Foto: Martin Přibyl

GTI nemá ani zásadní výhodu v nižší hmotnosti, s automatem váží diesel jen o čtyři kilogramy víc. A proto se sportovní podvozek GTD dokáže s rychlou jízdou vypořádat na jedničku. Auto je jisté, obratné, lehce přetáčivé a má superrychlé řízení s proměnným převodem, kde mezi krajními polohami nejsou ani dvě otáčky. U GTD na volantu skutečně přehmatávat nebudete.

Příliš omezení jsme se necítili ani tím, že GTD chybí chytrý samosvorný diferenciál, který má GTI standardně, a v zatáčkách rozděluje sílu mezi přední kola jen pomocí zásahů brzd. Trakce na výjezdu ze zatáčky je přesvědčivá a za volant diesel svými 400 newtonmetry také nikterak výrazně netahá.

Problém není ani s komfortem odpružení. Golf dorazil k testu na příplatkových obrovských 19" kolech, ale jeho rovněž příplatkové adaptivní tlumiče se s nimi dokážou velice dobře sladit. Nedočkáte se tupého mlácení ani odskakování velkých kol. Ve sportovním módu se GTD přitáhne k asfaltu a důsledněji jej kopíruje, přijde o plavnost na delších vlnách. Duši z vás ale nevytřese. Právě takové nastavení je ideální nejen na českou okresku.

Tuhost adaptivních tlumičů lze měnit po postupných krocích, stejně jako u Octavie.
Tuhost adaptivních tlumičů lze měnit po postupných krocích, stejně jako u Octavie. | Foto: Martin Přibyl

Pokud tak jde u GTD něco vysloveně proti pohodlí na dlouhých cestách, je to nepříjemný umělý zvuk motoru. Naštěstí jde přes individuální nastavení vypnout.

V podobě Golfu GTD tak vznikl velice atraktivní balíček, sportovně rychlé auto s úsporným motorem, prostorným interiérem a dostatečně velkým kufrem. Kritizovat tak můžeme jen tradiční bolístky osmé generace evropského bestselleru: přechod na dotykové ovládání vyžaduje zvyk a palubní systém stále není z nejrychlejších, i když se zlepšuje.

A pak je tu potíž s cenou. Předchozí generace GTD vstoupila v roce 2013 na trh s cenou 613 900 korun, nějakých 60 tisíc se připlácelo za automat, bez nějž to u současného provedení nejde. Novinka ale začíná na 939 900 korunách a to je ještě v záloze dost lákavých příplatků, aby testovaný kousek vyšel na 1 134 800.

GTD jako exemplář z automobilové červené knihy tedy žije, za svoji existenci ovšem zaplatilo tím, že se za sedm let jeho cena zvedla takřka o padesát procent. Tehdy také GTI a GTD stály stejně, zákazník si mohl vybrat: jestli chce za stejné peníze více úspory na palivu nebo zábavy za volantem.

Volkswagen Golf GTD

Motor: naftový 4válec, 1968 cm3, turbo
Výkon: 147 kW při 3500 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm při 1750 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 245 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,1 s
Kombinovaná spotřeba: 4,4 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 380 l
Cena: od 939 900 Kč (test. vůz 1 134 800 Kč)

Dnes to tak není, GTI s manuálem je o sto tisíc levnější a to je přes všechny kvality nového GTD prostě příliš. Silný naftový Golf má zaděláno na to, aby se stal raritou a kapitolou v knize tak červené, jako jsou třmeny jeho brzd.

 

Právě se děje

Další zprávy