Další strana červené knihy ohrožených aut: Naftový expres VW Golf GTD ještě žije

Další strana červené knihy ohrožených aut: Naftový expres VW Golf GTD ještě žije
A dostala ji i aktuální osmá generace Golfu. Auto má nejsilnější nafťák ve své historii, ze dvou litrů doluje jedno turbo 147 kilowattů a 400 newtonmetrů.
Design tradičně odpovídá benzinovému GTI, chybí jen červené doplňky. Skryté mlhovky a svítící linka mezi světly jsou působivé.
Interiér se více blíží klasickému Golfu. Na dotykové displeje se dá zvyknout, pomůže chytré hlasové ovládání.
GTD nabízí specifickou grafiku virtuálních budíků s centrálním otáčkoměrem a digitálním rychloměrem.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 5. 2021 15:24
Sportování s naftou, to býval hit. Kdo chtěl jezdit rychle a za málo, měl velký výběr už mezi kompaktními hatchbacky. Peugeot nabízel naftovou 308 GT, u Renaultu tankoval naftu Megane GT, Opel prodával Astru s biturbo dvoulitrem. Kde však ty loňské sněhy jsou. Chcete silný dieselový hatchback a nechcete utrácet za BMW nebo Audi? V nabídce zůstaly jen dva: Ford Focus ST a testovaný VW Golf GTD.
Golf GTD vypadá takřka stejně jako benzinové GTI, vzadu se auta odlišují uspořádáním koncovek výfuku.
Golf GTD vypadá takřka stejně jako benzinové GTI, vzadu se auta odlišují uspořádáním koncovek výfuku. | Foto: Martin Přibyl

Možná to zní překvapivě, že nejnovější rychlý naftový hatchback na trhu nese loga VW, vždyť je to firma, která má za sebou aféru Dieselgate a před sebou elektrickou ofenzivu, jejímž cílem je popasovat se s Teslou. Na druhou stranu verzi GTD wolfsburští nabízeli již v roce 1982 v jedničkovém Golfu a po 39 letech se s ní evidentně ještě nechtějí loučit.

Však také nové GTD nedostalo jen ten nejsilnější, ale také nejčistší z dieselů ve své historii. Přeplňovaný dvoulitr má 147 kilowattů, 400 newtonmetrů a kromě nezbytného filtru pevných částic i dvojité vstřikování močoviny, které účinně čistí zplodiny od oxidů dusíku.

Nechme stranou ale čísla a emise. Hlavní otázkou je, jestli silný dvoulitr, který ostatně využívá i Octavia RS, dostojí tomu, aby se z GTD stal důstojný bratr osmé generace ikonického benzinového sportovního Golfu GTI, který minimálně vzhledově ostrý nafťák připomíná.

A dobrou zprávou je, že to platí. Silný naftový dvoulitr je takový vyladěný univerzál, jen těžko budete hledat otáčky, kde by nefungoval. Přesvědčivě a důrazně táhne od nějakých patnácti set, nejvyšší zátah přichází ve třech a půl tisících otáček. Pak ale jako většina dieselů nevadne a při sportovní jízdě se k němu můžete chovat naprosto stejně jako k benzinu. Přitom vás bude výborně doplňovat sedmistupňová dvouspojková převodovka (manuál GTD nenabízí), neváhá a řadí bez cukání.

Ani při ostrém zacházení ale nebudete odměněni benzinovou spotřebou, protože i v takovém případě jezdí dvoulitrové TDI za osm litrů. Klidnější a vyrovnanější, byť neloudavé tempo znamená 5,7 litru. Motoru možná sice chybí bezprostřednost a chuť do otáček benzinu, spotřebou to ale dokáže vynahradit.

Palubní deska nového Golfu je dotyková moderna. Menu na displeji jsou přehledná, ovládání ale vyžaduje zvyk.
Palubní deska nového Golfu je dotyková moderna. Menu na displeji jsou přehledná, ovládání ale vyžaduje zvyk. | Foto: Martin Přibyl

GTI nemá ani zásadní výhodu v nižší hmotnosti, s automatem váží diesel jen o čtyři kilogramy víc. A proto se sportovní podvozek GTD dokáže s rychlou jízdou vypořádat na jedničku. Auto je jisté, obratné, lehce přetáčivé a má superrychlé řízení s proměnným převodem, kde mezi krajními polohami nejsou ani dvě otáčky. U GTD na volantu skutečně přehmatávat nebudete.

Příliš omezení jsme se necítili ani tím, že GTD chybí chytrý samosvorný diferenciál, který má GTI standardně, a v zatáčkách rozděluje sílu mezi přední kola jen pomocí zásahů brzd. Trakce na výjezdu ze zatáčky je přesvědčivá a za volant diesel svými 400 newtonmetry také nikterak výrazně netahá.

Problém není ani s komfortem odpružení. Golf dorazil k testu na příplatkových obrovských 19" kolech, ale jeho rovněž příplatkové adaptivní tlumiče se s nimi dokážou velice dobře sladit. Nedočkáte se tupého mlácení ani odskakování velkých kol. Ve sportovním módu se GTD přitáhne k asfaltu a důsledněji jej kopíruje, přijde o plavnost na delších vlnách. Duši z vás ale nevytřese. Právě takové nastavení je ideální nejen na českou okresku.

Tuhost adaptivních tlumičů lze měnit po postupných krocích, stejně jako u Octavie.
Tuhost adaptivních tlumičů lze měnit po postupných krocích, stejně jako u Octavie. | Foto: Martin Přibyl

Pokud tak jde u GTD něco vysloveně proti pohodlí na dlouhých cestách, je to nepříjemný umělý zvuk motoru. Naštěstí jde přes individuální nastavení vypnout.

V podobě Golfu GTD tak vznikl velice atraktivní balíček, sportovně rychlé auto s úsporným motorem, prostorným interiérem a dostatečně velkým kufrem. Kritizovat tak můžeme jen tradiční bolístky osmé generace evropského bestselleru: přechod na dotykové ovládání vyžaduje zvyk a palubní systém stále není z nejrychlejších, i když se zlepšuje.

A pak je tu potíž s cenou. Předchozí generace GTD vstoupila v roce 2013 na trh s cenou 613 900 korun, nějakých 60 tisíc se připlácelo za automat, bez nějž to u současného provedení nejde. Novinka ale začíná na 939 900 korunách a to je ještě v záloze dost lákavých příplatků, aby testovaný kousek vyšel na 1 134 800.

GTD jako exemplář z automobilové červené knihy tedy žije, za svoji existenci ovšem zaplatilo tím, že se za sedm let jeho cena zvedla takřka o padesát procent. Tehdy také GTI a GTD stály stejně, zákazník si mohl vybrat: jestli chce za stejné peníze více úspory na palivu nebo zábavy za volantem.

Volkswagen Golf GTD

Motor: naftový 4válec, 1968 cm3, turbo
Výkon: 147 kW při 3500 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm při 1750 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 245 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,1 s
Kombinovaná spotřeba: 4,4 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 380 l
Cena: od 939 900 Kč (test. vůz 1 134 800 Kč)

Dnes to tak není, GTI s manuálem je o sto tisíc levnější a to je přes všechny kvality nového GTD prostě příliš. Silný naftový Golf má zaděláno na to, aby se stal raritou a kapitolou v knize tak červené, jako jsou třmeny jeho brzd.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Německá armáda má prvního rabína za více než 100 let

V německé armádě bude po více než 100 letech sloužit vojenský rabín. Zsolt Balla, narozený v Maďarsku, byl do funkce uveden v synagoze v Lipsku. Podle agentury DPA v bundeswehru, který má na 180 000 příslušníků, působí zhruba 300 židů.

Německá vláda v roce 2019 schválila návrh Ústřední rady Židů v Německu na obnovení funkce náboženských poradců pro židy sloužící v ozbrojených silách. "Po desítky let to bylo nemyslitelné a stále to nelze brát jako samozřejmost," řekl šéf hlavní židovské organizace Josef Schuster. "Proto dnes máme všechny důvody být šťastní a vděční," dodal Schuster.

Za 1. světové války za Německo bojovalo mnoho židů a v jeho armádě vykonávaly pastorační službu desítky rabínů. Poté, co se v roce 1933 ujal moci Adolf Hitler, nacisté Židy vyloučili ze všech sfér veřejného života a později jich miliony vyvraždili.

Podle Schustera bude Balla zárukou, že židovští vojáci budou moci v armádě sloužit v souladu se svými náboženskými pravidly a že budou učit i nežidovské vojáky o židovských tradicích a svátcích, což má napomoci při odbourávání předsudků.

Dvaačtyřicetiletý rabín Balla, který byl vysvěcen v roce 2009, řekl, že pociťuje "neuvěřitelný vděk za to, že smí žít v zemi, která se vyrovnává se svou minulostí, ale také se rozhodla jít vpřed a aktivně měnit svět k lepšímu".

Židé tvoří v německé armádě malou menšinu. Zhruba polovina vojáků se hlásí ke křesťanství a muslimů je v bundeswehru přibližně 3000. Dosud v bundeswehru sloužili pouze katoličtí a luteránští kaplani a v plánu je zavedení náboženského poradenství i pro muslimy.

před 3 hodinami

Benátky pokutují neuctivé turisty, Češi se ve městě proháněli na kole

Italské Benátky se potýkají s neotesanými turisty, kteří porušují takzvané "urbánní dekorum", tedy pravidla slušného chování v historickém městě. 

Francouzský turista si vysloužil pokutu ve výši 150 eur (zhruba 3835 korun) za to, že na hlavním benátském kanále provozoval takzvaný paddleboarding, tedy jízdu na prkně vestoje s pádlem. Uvedla to dnes místní policie, která se zaměřuje i na dodržování pravidel slušného chování ve městě na laguně a provedla zátah proti "neuctivým" návštěvníkům. Ti se do starobylých Benátek opět vrací ve větším množství po posledním proticovidovém lockdownu.

Policie zmínila i další příklady pokleslého chování turistů, včetně případu dvou Čechů, kteří dostali pokutu ve výši 100 eur každý. Jeden z nich se projížděl po náměstíčku Campiello Selvatico na kole, druhý se proháněl před historickým palácem Palazzo Cavalli na elektrickém skútru.

Dvě Němky podle policie musely zaplatit pokutu v úhrnné výši 250 eur za to, že se slunily v bikinách u kostela San Stae, což policie označila za další příklad "degradace" města. Tři turisté z Bangladéše pak dostali každý pokutu 50 eur za to, že po historickém mostě Ponte della Costituzione hrkali s cestovními kufry na kolečkách.

Další zprávy