Další MPV, které končí bez náhrady. V Česku už zbývá jen pár Citroënů C4 SpaceTourer

Citroën Grand C4 SpaceTourer končí.
Auto už nelze objednávat, vybírat je možné jen ze skladových kusů.
Naprostá většina má pod kapotou 120kW naftový dvoulitr, menšinu pak pohání 96kW benzinový turbomotor nebo stejně silný turbodiesel.
Ceny začínají na necelých 625 tisících korunách.
Auto už při premiéře zaujalo neobvyklou a prostornou kabinou.
Foto: Citroën
Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 4. 2022 14:20
Klasická MPV dostala další hřebíček do rakve. Citroën se rozhodl ukončit výrobu až sedmimístného modelu Grand C4 SpaceTourer, který patřil k posledním mohykánům v kdysi velmi populární kategorii. Ostatně jeho předchůdce, Xsara Picasso, patří mezi auta, která svět kompaktních MPV definovala. Poslední roky ale zákazníci místo nich chtějí SUV.

Když v roce 2018 Citroën kvůli SUV C5 Aircross ukončil produkci pětimístné kratší verze C4 SpaceTourer (dříve Picasso), vypadalo to, že je s kdysi populárním MPV skutečný amen. Francouzský dvojitý šíp ale v nabídce ještě další roky udržel alespoň až sedmimístnou verzi Grand C4 SpaceTourer, která se ukázala být populárnější a především neměla v nabídce Citroënu adekvátní náhradu v podobě sedmimístného SUV. Na rozdíl od sesterského Peugeotu, u nějž MPV 5008 nahradilo SUV se stejným jménem.

I čas Grand C4 SpaceTourer se ale blíží ke konci. Citroën oznámil, že produkce vozu skončí ve španělském Vigu začátkem července letošního roku, jakmile se vyrobí všechna již objednaná auta. Kdo by tak měl o 4,6 metru dlouhé kompaktní MPV s rozvorem náprav o délce 2840 mm zájem, má na výběr už jen ze skladových vozů. Na webu českého Citroënu je takových aut aktuálně k dispozici 30, nejlevnější z nich stojí 624 801 korun a pod kapotou má přeplňovanou zážehovou dvanáctistovku s výkonem 96 kW v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou. Stejný motor se nabízí i s osmistupňovým automatem.

Většina z dostupných aut však jezdí na naftu, a to ať už jde o 96kW patnáctistovku BlueHDi s manuální nebo automatickou osmistupňovou převodovkou, nebo dvoulitr BlueHDi s výkonem 120 kW a výhradně samočinným řazením. Silnější jednotka mezi dostupnými verzemi jednoznačně hraje prim, ze třiceti dostupných skladových SpaceTourerů je jí vybaveno hned dvacet. Nejdražší skladové auto mimochodem stojí 843 tisíc korun.

S Citroënem Grand C4 SpaceTourer tak končí jedna dlouhá éra kompaktních MPV francouzského výrobce. Ta začala už v roce 1994, kdy se ukázal koncept Xanae, který vyústil o čtyři roky později v sériovou Xsaru Picasso. Ta se vyráběla až do roku 2012 a prodalo se jí přes 1,76 milionu kusů. Následovaly dvě generace MPV s označením C4 Picasso (od roku 2018 tedy C4 SpaceTourer). Ta první se ukázala v roce 2006 a přinesla do nabídky vedle kratší pětimístné i delší až sedmimístnou variantu. Výroba této generace skončila v roce 2013, prodalo se jí 891 tisíc kusů.

Třetí vydání na platformě EMP2 zaujalo hned při představení futuristickým designem jak karoserie s rozdělenými hlavními světlomety, tak i interiéru s uprostřed umístěným digitálním přístrojovým štítem. Zároveň šlo ale o, v duchu předchůdců, prostorný a praktický rodinný automobil. První rána přišla v roce 2018 s již zmíněným koncem pětimístné verze, ta druhá pak právě v těchto dnech s oznámením a úplném konci výroby. Citroën udává, že dohromady vzniklo 732 tisíc kusů třetí generace kompaktních MPV s dvojitým šípem.

Zájemce o sedmimístný Citroën se spalovacím motorem tak s vyprodáním zbylých skladových zásob Grand C4 SpaceToureru najednou nepochodí. Ještě koncem loňského roku mohlo být alternativou Berlingo a větší osobní dodávka SpaceTourer, oba dva modely ale začátkem roku přesedlaly výhradně na plně elektrický pohon, který trpí výrazně omezeným dojezdem. Citroën ë-Berlingo tak s výkonem 100 kW a 50kWh baterií ujede na jedno nabití maximálně 280 km, Citroën ë-SpaceTourer rovněž s výkonem 100 kW ujede na jedno nabití nejvýše 231 nebo 329 kilometrů podle velikosti baterie.

V obou případech jde ale o laboratorní hodnoty, které s plným naložením vozu o něco klesnou. Cenově pak sedmimístné elektrické Berlingo vychází na minimálně 882 tisíc korun, protože se nabízí až ve druhé nejvyšší výbavě, a rovnou osmimístný elektrický SpaceTourer přijde na nejméně 1 125 179 korun i s DPH, a to jen díky aktuální akční nabídce.

Odchod Grand C4 SpaceTourer také znamená, že příliš klasických kompaktních MPV už na trhu nezůstalo. Ford C-Max se rozloučil už před třemi lety, Renault Scénic se nabízí jen na vybraných trzích, mezi nimiž ten český nefiguruje, Dacia Lodgy se do důchodu pomalu chystá, a tak vlastně jedinou alternativu vyjma prémiových aut BMW a Mercedesu představuje Volkswagen Touran. A osobní verze kompaktních dodávek, jakkoliv i tam nabídka s koncem spalovacích variant Berlinga, Peugeotu Rifter a Opelu Combo poněkud prořídla.

 

Právě se děje

Další zprávy