Označení GTI používá u svých rychlých hatchbacků nejen německý Volkswagen, ale i francouzský Peugeot. Právě ten nyní navazuje na tradici slavné "dvěstěpětky a snad ještě slavnější třistašestky" a posílá na trh verzi 308 GTi.
Prvním překvapením je, že bude mít pětici dveří, druhým použitý motor. Jedná se totiž o benzinovou "šestnáctistovku", pochopitelně opatřenou turbem. Stejný nový motor dostane i kupé RCZ.
Peugeot udává, že maximální výkon 200 koní je dosputný v otáčkách od 5500 do 6800 otáček, točivý moment 275 je pak dosažitelný mezi 1700 a 4500 otáčkami. Spotřeba je ovšem podle tabulkových hodnot příznivá (6,9 l/100 km). Převodovka je šestistupňová manuální.
Změny jsou jak designové, tak technické
Aby bylo jasno, že nejde o nějaký obyčejný Peugeot, designéři ho patřičně odlišili. Například přední nárazník je převzatý z 308 CC, vzadu dominuje zadní nárazník s difuzorem v barvě černá Perla Nera, nad zadním sklem trůní masivní zadní křídlo a výfuková koncovka je pochopitelně dvojitá. Nápisy GTI se skví na boku a na pátých dveřích.
V interiéru pak jsou hliníkové pedály, opěrka nohy a hlavice řadicí páky, sportovní volant v kůži s hliníkovými opěrkami, černě lakovaný středový panel.
Aby auto pěkně znělo, byl poladěn výfukový systém. Technologie Sound System umožňuje podle míry zrychlení vytvořit různý zvuk motoru. Stejně jako u skutečného hudebního nástroje předává zvuk vibrační membrána.
Motor bude možné "ochutnat" nejdříve v kabriu
Vylepšených jízdních vlastností se dosáhlo díky úpravám na přední nápravě na tlumičích a také snížením podvozku o 10 milimetrů.
Peugeot 308 GTi bude ve Francii uveden na trh 10. června za cenu od 26 900 EUR.
V České republice bude v první fázi - v létě 2010 - uveden nový motor 1.6 THP 200k u verze karoserie 308 coupé-cabriolet. Pětidveřová verze GTi bude podle českého zastoupení značky uvedena později.
Polo GTI také v Čechách moc neuvidíme
Situace je tak trošku podobná jako u jiného nového "GTI". Polo GTI, které má stejný motor jako tento týden představená Fabia RS, bude totiž podle mluvčího Volkswagenu v ČR Lukáše Nováka dostupné pouze na zvláštní objednávku.
Na rozdíl od Peugeotu si však ti, kteří po něm opravdu touží, mohou tento vůz objednávat už nyní.