Nejlevnější auto s "průhlednou" kapotou. Test nového Land Roveru Discovery Sport

Nejlevnější auto s "průhlednou" kapotou. Test nového Land Roveru Discovery Sport
Na délku má necelých 4,6 metru, o deset centimetrů méně než Škoda Kodiaq. Interiér je přitom překvapivě prostorný.
Auto navíc neztrácí nic ze svých terénních schopností.
Světlá výška je 212 mm a všechny verze (s výjimkou té základní) mají pohon všech kol.
Vrcholný diesel o výkonu 177 kW je navíc standardně vybaven systémem Active Driveline.
Foto: Land Rover
Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 9. 2019 6:02
Některé automobilové facelifty jsou víc než jen designovými retušemi, novými odstíny laku a vzory litých kol. Někdy výrobce vezme celou záležitost trochu víc z gruntu. Stejně jako Land Rover, který svůj nejdostupnější model Discovery Sport přesadil na zcela novou architekturu, kterou využívá i dražší stylový Range Rover Evoque. Malé Disco je tedy nejdostupnějším autem s "průhlednou" kapotou.
Nová karoserie je o 10 procent tužší, spodní část auta kompletně zakrytovaná. Obojí je znát i při jízdě v terénu.
Nová karoserie je o 10 procent tužší, spodní část auta kompletně zakrytovaná. Obojí je znát i při jízdě v terénu. | Foto: Land Rover

Při běžné modernizaci nebývá obvyklé, aby se u auta, jak uvádí inženýr Land Roveru Onur Derinöz, změnilo 60 procent z pěti tisíc jednotlivých součástek. U Discovery Sport si to ale vyžádaly limity emisí CO2 a s nimi spojená nutná elektrifikace pohonného ústrojí. Ač tedy výrobce novinku ve své nabídce prezentuje spíše jako facelift, ve skutečnosti se jedná takřka o novou generaci.

Stejně jako před modernizací auto sdílí svůj technický základ s Range Roverem Evoque, tentokrát ovšem jeho druhou generací. Zcela nová je podlahová plošina, která umožňuje zástavbu baterií pro mildhybridní systém (malý elektromotor, jenž vypomáhá spalovacímu agregátu, a o sedm procent tak snižuje spotřebu), jiná je rovněž přední náprava, modernizovaná byla ta zadní, změnila se místa uchycení náprav v karoserii a větší je palivová nádrž. Později bude k dostání také plug-in hybridní verze.

V autě rovněž přibyla veškerá elektronická výstroj z Evoquu. To včetně inovovaného systému Terrain Response 2 pro pohyb v terénu, digitálního vnitřního zpětného zrcátka (ukazuje záběr z kamery umístěné v žraločí ploutvičce antény na střeše) nebo kamerového systému, který dokáže zobrazit dění mezi koly.

Nová platforma znamená i změny vnitřního prostoru, o čtvrtinu větší objem mají nejrůznější odkládací prostory v podobě kapes ve dveřích nebo různých uzavíratelných schránek. Vedle toho všeho vypadají změny v designu předních a zadních partií auta jako zanedbatelná drobnost.

Podobná modelová péče ukazuje, jak je Land Rover Discovery Sport pro britskou automobilku důležitý. U nás bylo vloni druhým nejprodávanějším modelem značky po větším Discovery, celosvětově se během posledních tří let jednalo dokonce o nejoblíbenější typ. Oproti dražšímu Evoquu auto nemá být stylovým doplňkem, ale spíše praktickým společníkem.

Palubní deska je elegantní, jednoduchá a funkční. Dotykové plošky se překvapivě ovládají snadno a ergonomii nepřekáží.
Palubní deska je elegantní, jednoduchá a funkční. Dotykové plošky se překvapivě ovládají snadno a ergonomii nepřekáží. | Foto: Land Rover

Na celkové délce necelých 4,6 metru proto nabízí nebývale praktický a prostorný interiér. Vzadu je posuvná lavice, na které je spousta místa pro kolena a pohodlně se na ní usadí i vyšší dospělí, v kufru může být nouzová příplatková třetí řada sedadel. To, když budete potřebovat odvézt ke škole děti od sousedů.

Samotný zavazadlový prostor by měl pojmout bez sklápění opěradel až 602 litrů nákladu (podle údajů německého magazínu Auto motor und sport, výrobce uvádí objem kufru až po střechu). Byť je to cca o 80 litrů méně než u verze před modernizací, stále si na nedostatek místa stěžovat nebudete.

Dobrému pocitu přispívá (kromě pohodlných sedadel) třeba uklizená palubní deska. Rozměrný dotykový displej navigace s dobrou odezvou doplňuje panel klimatizace. Ten není na rozdíl od Evoquu tvořen displejem, ale slušně reagujícími dotykovými ploškami.

Multifunkční využití ovladačů klimatizace je elegantní. Takto se s nimi přepínají jízdní režimy.
Multifunkční využití ovladačů klimatizace je elegantní. Takto se s nimi přepínají jízdní režimy. | Foto: Land Rover

Elegantní je multifunkční využití otočných ovladačů. Normálně slouží k nastavení teploty automatické klimatizace, levý se dá ale přepnout na úpravu intenzity větrání, pravým se pak mění jízdní režimy - jak ty určené pro pohyb na silnici, tak v terénu. Řešení je překvapivě logické a intuitivní.

Navzdory svému sportovnímu přízvisku není Discovery Sport na silnici žádným ostrým hochem. Podvozek se měkce přenáší přes dlouhé vlny, v zatáčkách je zejména u dieselu znát jistá těžkopádnost (benzin působí lehčím a obratnějším, byť stále ne sportovním dojmem). Rychlé jízdě se auto spíše vzpouzí, než aby ji vyhledávalo. Řízení ve sportovním režimu navíc uměle těžkne a má gumově nepřirozenou tendenci vracet se do středové polohy.

Land Rover Discovery Sport D240

Motor: nafta 4válec, 1998 cm3
Výkon: 177 kW při 4000 ot./min
Točivý moment: 500 Nm při 1500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,7 s
Kombinovaná spotřeba: 6,2 l/100 km (NEDC)
Objem zavazadlového prostoru: 602 l (dle Auto motor und sportu) 
Cena: o 1 277 639 Kč

Doporučujeme také odolat pokušení pořídit si na auto jednu z designových novinek: 21" kola. Ano, na fotkách vypadají skvěle, ale ani adaptivní podvozek se s nimi nedokáže vypořádat. Zejména v komfortním režimu je znát, jak kola na krátkých nerovnostech nervózně poskakují a auto se lehce otřásá.

Obří 21" kola vypadají na autě skvěle, raději se jim ale vyhněte. Stojí ostatně přes 100 000 korun.
Obří 21" kola vypadají na autě skvěle, raději se jim ale vyhněte. Stojí ostatně přes 100 000 korun. | Foto: Land Rover

Když zůstanete u menších kol, spíše si užijete jízdní komfort, který Discovery Sport nabízí. Skvělé je odhlučnění, aerodynamický hluk i motory jsou velice dobře utlumeny a nebudou vás ani ve vysokých otáčkách rušit.

Pohonné jednotky jako takové nejsou žádní dravci. Vyzkoušeli jsme dva nejsilnější v nabídce. Dvojitě přeplňovaný naftový dvoulitr o výkonu 177 kilowattů a benzin o stejném objemu s výkonem 184 kilowattů. Ani jeden z nich navzdory pomoci přídavného elektromotoru nepůsobí ostře a dynamicky, zejména u dieselu devítistupňový automat často ve stoupáních nebo při předjíždění loví výkon okolo tří tisíc otáček. Naštěstí přitom není v podstatě slyšet, tak dobře je odhlučněný. Benzin nám připadal o něco živější.

Při prvním testu okolo španělské Barcelony nás nenadchla ani spotřeba, nafta jezdila za 9,5 litru, benzin za dvanáct a půl. Absolvovali jsme s ním ale i dlouhé terénní úseky, které se na apetitu motoru podepíšou. Převodovka v takovém případě drží motory na nízké rychlostní stupně v otáčkách. Relevantnější údaje by poskytl delší týdenní test.

Oba motory se standardně dodávají s pohonem všech kol (předokolkou je jen základní 110kW diesel s manuálem). K dispozici je varianta, která umí pro snížení třecích ztrát a s nimi související spotřeby odpojit kardan a udělat z auta čistou předokolku. Kromě toho zvládne čtyřkolka u top 177kW naftového motoru pomocí dvojice spojek na zadní nápravě simulovat uzávěrku diferenciálu pro lepší záběr na kluzké silnici nebo v terénu.

Průhledná kapota v akci. Obraz není živý, systém ho dopočítává z obrazu kamer v přídi a zrcátkách.
Průhledná kapota v akci. Obraz není živý, systém ho dopočítává z obrazu kamer v přídi a zrcátkách. | Foto: Land Rover

A jestli na něco může být Discovery Sport pyšné, je to právě jeho dovednost spojit jízdní komfort na silnici se schopností vyškrabat se, takřka kamkoli budete chtít. Chytrý systém Terrain Response, který upravuje chování systému 4×4, nastavení motoru, převodovky, řízení nebo ESP, se umí sám přizpůsobit aktuálním podmínkám. K dispozici je i sestava kamer, včetně zmíněné simulace průhledné kapoty.

Elektronické systémy se mohou zdát jako nákladná hračka, ale skutečně usnadňují pohyb mimo zpevněné cesty. Díky kamerám se vyhnete překážkám, které byste jinak navzdory vyvýšené pozici za volantem neviděli. Terrain Response zlepší trakci a v nabídce je i jakýsi off-roadový tempomat.

Funkce se jmenuje All Terrain Progress Control a sama udržuje zvolenou rychlost v terénu, Land Rover se tak sám pomalu plazí do kopce a přes překážky a na řidiče zbývá jen točit volantem. Působivé. Z konkurentů, jako je výrazně levnější Škoda Kodiaq nebo nový a nepatrně dostupnější Mercedes-Benz GLB, nikdo nic podobného nenabízí.

V zatáčkách Discovery Sport zrovna sportovní není. Auto je měkké a trochu těžkopádné.
V zatáčkách Discovery Sport zrovna sportovní není. Auto je měkké a trochu těžkopádné. | Foto: Land Rover

Možná i proto jsou ceny Discovery Sport po modernizaci poměrně sebevědomé. Základní výbava sice nabízí prakticky vše potřebné - od klimatizace až po parkovací senzory nebo LED světlomety -, nejmenší Land Rover ale vyjde minimálně na nemalých 986 513 korun.

Za takové peníze ovšem dostanete verzi se 110kW dieselem a pohonem předních kol. Tedy tu, která nedokáže zcela naplnit terénní přísliby značky. V top výbavě R-Dynamic HSE pak silný 177kW naftový motor s automatem a pohonem všech stojí více než 1,7 milionu, a to jsme ještě nezapočítali příplatky.

Vysoká cena představuje jeho největší chybu. Land Rover Discovery Sport je jinak zajímavou nabídkou. Je to příjemně kompaktní auto s překvapivě praktickým a prostorným interiérem, které nově více sází na jízdní komfort. Líbí se nám odhlučnění a terénní schopnosti. Jedná se o takový dostupnější Evoque pro ty, kteří hledí více než na styl na praktičnost. Jen je i tak prostě pořád hodně drahý.

 

Právě se děje

Další zprávy