Dálnice v USA slaví 60 let. Američané je berou jako samozřejmost, dřív proti nim protestovali

Jan Markovič Jan Markovič
24. 8. 2016 15:25
Šedesát let poté, co se výnosem amerického prezidenta Dwighta Eisenhowera začalo se stavbou mezistátních dálnic, měří jejich kompletní síť 77 tisíc kilometrů. Dálnice jsou v každém státě, rozhýbaly Ameriku a podpořily automobilovou kulturu. Obyvatelé USA je už dnes vnímají jako samozřejmou součást svého života. Někteří ale proti nim v době výstavby i protestovali.
Dálnice procházející městem Atlanta ve statě Georgia.
Dálnice procházející městem Atlanta ve statě Georgia. | Foto: Scott Ehardt

Americké dálnice jsou pojem. Ten, kdo USA navštíví, se nemůže prakticky vyhnout cestě po nekonečném lánu betonu, který je rozdělen do mnoha pruhů, aby po něm auta stejnoměrně rozprostřená uháněla do dálky. Kdo v Americe nebyl, zná je alespoň z filmů. Ještě před šedesáti lety ale takové silnice vůbec neexistovaly. Přitom americká vláda o nich uvažovala už dlouho.

První zprávy z amerického kongresu ohledně dálnic se objevují v roce 1939. Druhá světová válka ale vyžadovala investice do jiného odvětví. Až teprve v roce 1956 podepsal tehdejší prezident Dwight Eisenhower takzvaný Federal Aid Highway Act, který odstartoval stavbu. Poprvé se začalo pracovat v polovině srpna nedaleko městečka St. Charles ve státě Missouri. Dálnice se tak začaly stavět od prostředku země.

Foto: Federal Highway Administration, U.S. Departement of Transportation

Spolu s tím vznikla Americká asociace dálničních úředníků, která dostala za úkol vypracovat například jednotné značení. Uspořádala proto konkurz, ve kterém se sešla celá řada návrhů. Porotci zkoumali značky a jejich viditelnost ve dne i v noci, za špatného počasí nebo při ostrém slunci. Nakonec zvítězil štít, který navrhli zástupci Texasu. Z něj pak s drobnou úpravou vzniklo světoznámé označení dálnic s nápisem Interstate a číslem silnice pod ním na červenomodrém podkladu.

Původní návrh prezidenta Eisenhowera, podle nějž se také státní dálniční systém v USA jmenuje, počítal s 37 tisíci mílemi dálnic, což je něco málo přes 59,5 tisíce kilometrů. Stavba tak rozsáhlé sítě se ale na mnoha místech setkala s odporem obyvatel, kteří se báli zhoršení kvality života. Například ve státě Georgia byly protesty tak silné, že se ze stavby několika úseků zcela upustilo. A i dnes nové dálnice vedou jinudy. Kompletní síť v Georgii byla dokončena až v roce 1978, tedy 22 let po zahájení staveb.

Dnes si ale už Američané bez dálnic život nedokážou představit. Jsou součástí jejich kultury. Dálnice jsou ve všech padesáti státech i na Portoriku. Celkem systém měří 47 856 mil, což odpovídá 77 tisícům kilometrů. Náklady na výstavbu se dnes odhadují na 511 miliard dolarů, tedy v přepočtu přes 12 a čtvrt bilionu korun. Na státních dálnicích se přitom poplatky primárně nevybírají, výjimkou je jen 4700 kilometrů zpoplatněných úseků, většinou proto, že se zde mýto vybíralo už dříve.

Na přiložené mapě si můžete prohlédnout kompletní dálniční síť v USA. Silnice původního Eisenhowerova systému jsou označeny modře.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy