Dacia Sandero je konečně tu a funguje skvěle jako dřív. Bude stejně skvělá i cena?

Dacia Sandero je konečně tu a funguje skvěle jako dřív. Bude stejně skvělá i cena?
Dacia Sandero a Sandero Stepway
Dacia Sandero a Sandero Stepway
Dacia Sandero a Sandero Stepway
Střešní lišty provedení Stepway lze jednoduše změnit v příčníky.
Foto: Dacia
Martin Frei Martin Frei
17. 12. 2020 6:01
Skromná výbava a dojem, dost místa a praktičnosti, robustní a servisně nenáročná technika. Tak znělo patnáct let krédo Dacie. Minulá generace hatchbacku Sandero startovala na neuvěřitelných 174 900 Kč. Stejně jednoduchá a funkční je i nová generace, s níž jsme se právě poprvé svezli. S napětím očekáváme oznámení cen, které budou odrážet novější techniku i náklady výrobce na elektromobilitu.

Evropa potřebuje dostupnou mobilitu. Nic to nevykresluje tak dobře jako fenomenální úspěch novodobé Dacie. Auto původně navržené pro Rusko a Indii se zejména po minulé hospodářské krizi neuvěřitelně chytlo i na západních trzích. Prodeje pěti modelových řad rostly i v posledních letech hojnosti před covidem.

Jeho příznivou cenu vysvětlovala konstrukce za základech Renaultů z 90. let. To se teď mění. Sandero nejenže střídá předchůdce po dlouhých osmi letech, ale přináší i první novou platformu za celých patnáct let novodobých Dacií. Pochází z loni uvedeného Clia a umožňuje jak připojení nejnovějších elektronických asistentů, tak zabudování baterií a elektrický pohon.

Zvenčí ani zevnitř byste to přitom nepoznali. Design exteriéru je elegantní a jemnější, nicméně stále navazuje na předchůdce. Dvojnásob to platí o kabině s jednoduchými tvary i povrchovými úpravami, které jsou levné na výrobu. Nejjasnějším příkladem je telefon uchycený v chytře vymyšleném "šuplíčku" na palubní desce. V nižších výbavách nenahrazuje jen navigaci, ale dokonce i rádio. Jeden podstatný bod k dobru novinka přesto má - zmizel vyhlášený ostrý pach lepidla. Po čichu už interiér nového Sandera od jiných levných aut nerozeznáte.

Palubní deska má jednoduché tvary i levné povrchové úpravy.
Palubní deska má jednoduché tvary i levné povrchové úpravy. | Foto: Martin Frei

Rozměrově Sandero povyrostlo jen symbolicky. Přesto je poznat přidaný centimetr šířky v loktech vpředu a hlavně pohodlnější místo na nohy vzadu. Sedadla jsou dimenzovaná akurátně, ale víc než jejich jednoduchý tvar vadí měkké čalounění, z něhož mohou na delších cestách bolet záda. Vrcholná verze Stepway je v tomto ohledu přesto lepší než základní Access a Essential.

Nic důležitého se nemění ani na svezení. Proti sesterskému až sportovně utaženému Cliu se Sandero nese volněji, víc se houpe a naklání. Jednoduché tlumiče nechávají karoserii mírně vrtět a dokmitávat, na hrbolatých cestách se trochu ošívá. Jízda je ale prostá jakýchkoli tvrdých rázů a díky dlouhým zdvihům pérování si kola zachovávají přilnavost i při prudších manévrech.

Nabídka motorů obnáší litrový tříválec s turbem i bez, přeplňovaná verze je k dispozici i ve variantě na LPG. Místo rezervy má čtyřicetilitrovou nádrž, s níž reálný dojezd dosahuje až 600 kilometrů.

Motory nové Dacie Sandero

SCe 65: 1.0 MPI, 45 kW, 95 Nm, max. 160 km/h
TCe 90: 1.0 MPI Turbo, 66 kW, 160 Nm, max. 180 km/h
TCe 100 LPG: 1.0 MPI Turbo, 74 kW, 170 Nm, max. 186 km/h

Zajímavé je, že motory s jednoduchým vstřikováním MPI dostaly výfukový filtr pevných částic. Vyžádalo si to zpřísnění tolerancí pro měření exhalací v reálném silničním provozu. Emise rakovinotvorných sazí tak klesly téměř k nule, přesto ani na přeplňované verzi TCe 90 nepozorujeme žádné zhoršení reakcí po přidání plynu. Tah je přiměřeně plynulý a šestistupňová převodovka pokrývá všechny běžné režimy přiměřeně.

Kromě povrchových úprav plastů v kabině a měkkých sedadel prozrazuje nízkorozpočtový přístup i vyšší hladina hluku, hlavně od kol a sloupků. To ale k Dacii patří a šest milionů uživatelů dosavadních dvou generací Sandera s tím zjevně umí žít.

Jediná otázka tak zůstává nad cenami, které budou oficiálně oznámeny až tři dny po Novém roce. Mateřský Renault totiž potřebuje pokrýt náklady na novou techniku a také na rozvoj elektromobility, která si na sebe tržními mechanismy nevydělá. Před Vánoci ale buďme smířliví a doufejme, že nové trendy původní filozofii Dacie úplně nezapřou.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Stav jednoho muže po pátečním úniku chemikálií v Plzni se mírně zlepšil

Zdravotní stav jednoho muže po pátečním úniku chemikálií v Plzni - Skvrňanech se mírně zlepšil, druhý je stále ve vážném stavu. Oba zůstávají v plzeňské fakultní nemocnici v intenzivní péči. Nebezpečné chemikálie unikly v areálu firmy, která se zabývá zpracováním tekutých průmyslových kalů. 

"Stav jednoho muže je již stabilizovaný, druhý zůstává ve velmi vážném stavu. Oba zůstávají na intenzivní péči," řekla administrátorka nemocnice Libuše Kufnerová.

Po úniku chemikálií zůstali v prostorách firmy čtyři lidé v bezvědomí. Zasažení byli muži ve věku 40 až 60 let. Záchranáři vyhlásili hromadné postižení osob. Obyvatelé v okolí únik neohrozil, nebezpečné látky se nedostaly do kanalizace. Hasiči v pátek lidem preventivně doporučili, aby nevětrali.

Zdroj: ČTK
Další zprávy