Dacia Sandero už není nejlevnější auto v Česku. Nová generace začíná na 240 tisících

Dacia Sandero přichází v nové generaci na český trh.
Foto: Dacia
Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 1. 2021 6:04
Třetí generace Dacie Sandero zná české ceny. Pětidveřový hatchback startuje na 239 900 korunách, což je o 28 500 korun více než doposud. Rumunský vůz tak přišel o titul nejlevnějšího auta na trhu, na druhou stranu oproti předchůdci výrazně zlepšil bezpečnostní výbavu.

Končící druhá generace Sandera stála poslední měsíce nejméně 211 400 korun (v minulosti se ale dostala i pod hranici 200 tisíc korun), její výbava ale neměla žádné už i ve třídě malých aut běžné asistenční prvky a nabídla také pouze čtveřici airbagů. A právě to se s příchodem nové generace modelu mění.

Už ve standardní výbavě Access tak Sandero vozí šestici airbagů, automatické tísňové volání eCall i systém nouzového brzdění. Vedle toho má hatchback též automatická světla s diodami pro potkávací a denní svícení a halogenem pro dálkové svícení.

Z komfortních prvků, kterých ale mezigeneračně v základu o něco ubylo, nechybí elektrická přední okna, palubní počítač a výškově nastavitelný volant, rádio částečně supluje držák chytrého telefonu. Kola jsou potom 15palcová s ozdobnými kryty, nárazníky jsou však stejně jako zrcátka nebo kliky dveří nelakované.

To vše tedy za 239 900 korun - pořád jde o nejnižší cenu v segmentu malých aut a jednu z nejnižších na trhu, Sandero ale v současnosti přesto přišlo o pozici nejlevnějšího auta na českém trhu. Také se sluší zmínit, že jinak než s atmosférickým litrovým tříválcem o výkonu 49 kW základní výbavu nekoupíte.

To druhý stupeň Essential se nabízí výhradně s přeplňovaným tříválcem o výkonu 67 kW, respektive jeho verzí s pohonem na zkapalněný ropný plyn LPG o výkonu 74 kW. Pohon na LPG již z výroby je mimochodem unikátní a téměř žádný jiný výrobce takovou možnost dnes nenabízí.

Technická data - Dacia Sandero

1.0 SCe 1.0 TCe 1.0 TCe CVT 1.0 TCe LPG
Převodovka 5 MT 6 MT CVT 6 MT
Výkon 49 kW 67 kW 67 kW 74 kW
Toč. moment 95 Nm 160 Nm 142 Nm 170 Nm
Zrychlení 16,7 s 11,7 s 13,4 s 11,6 s
Max. rychlost 158 km/h 178 km/h 169 km/h 183 km/h
Spotřeba 5,2-5,5 l/100 km 5,1-5,5 l/100 km 5,7-6,0 l/100 km 5,3-5,6 l/100 km; 6,9-7.3 l/100 km (LPG)
Emise CO2 117-124 g/km 116-124 g/km 128-137 g/km 119-127 g/km; 106-112 g/km (LPG)

Co se týče příplatku oproti úplnému "holobytu", tak ten i kvůli jinému motoru činí 35 tisíc korun - za Sandero Essential tak zájemce zaplatí nejméně 274 900 korun. Navíc pak dostane nárazníky v barvě karoserie, tempomat, dělená zadní opěradla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a rádio se dvěma reproduktory, příjmem digitálního signálu, Bluetooth a ovládáním na volantu. Jeho displej je pak integrovaný do palubního počítače.

Zájemce o klimatizaci si musí připravit 10 tisíc korun, volitelný je i centrální dotykový displej s osmi palci za sedm tisíc korun, za čtyři tisíce korun lze dokoupit také zadní parkovací senzory.

Výbava Essential je rovněž první, v níž je možné koupit Sandero Stepway se světlou výškou 201 mm. To už však startuje na více než 300 tisících korunách, konkrétně 304 900 korunách. Oproti standardnímu Sanderu má však navíc manuální klimatizaci, dále také výškově stavitelné sedadlo řidiče, vizuální doplňky karoserie, střešní ližiny nebo o palec větší kola.

Vrcholem nabídky je výbava Comfort. Ta už se podle ceníku nabízí opět i s atmosférickým tříválcem, startuje tak na 279 900 korunách. Jako jediná pak může tato výbava mít 67kW tříválec také ve spojení s automatem CVT, který stojí navíc 35 tisíc korun. Samočinné Sandero tak vychází na 334 900 korun.

Výbava obsahuje navíc především manuální klimatizaci, dále také rádio s osmipalcovou dotykovou obrazovkou a čtyřmi reproduktory, rozhraní Apple CarPlay a Android Auto, automatické stěrače, mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě karoserie, kliky v barvě karoserie, výškově stavitelné sedadlo řidiče nebo volant potažený umělou kůží a nastavitelný nejen výškově, ale i podélně.

To je řešení, které slaví u vozů Dacia premiéru. Stejné je to i s textilním potahem palubní desky, pro nejvyšší výbavu standardním prvkem. 15palcová kola pak mají kryty kopírující tvar původního ráfku, což vyvolává dojem litého disku.

Varianta Stepway Comfort má oproti běžnému Sanderu navíc dále také modulární střešní ližiny, začíná pak na 334 900 korunách s přeplňovaným tříválcem pod kapotou.

Ceník - Dacia Sandero

Access Essential Comfort
Sandero
1.0 SCe / 49 kW 239 900 Kč ---------- 279 900 Kč
1.0 TCe / 67 kW ---------- 274 900 Kč 289 900 Kč
1.0 TCe / 67 kW CVT ---------- ---------- 334 900 Kč
1.0 TCe LPG / 74 kW ---------- 289 900 Kč 314 900 Kč
Sandero Stepway
1.0 TCe / 67 kW ---------- 304 900 Kč 334 900 Kč
1.0 TCe / 67 kW CVT ---------- ---------- 369 900 Kč
1.0 TCe LPG / 74 kW ---------- 319 900 Kč 349 900 Kč

Mezi příplatky výbavy Comfort se pak objevují prvky Sanderu doposud zapovězené, navíc za velmi příznivé ceny. Například plně nakonfigurovaný paket Technologie Plus se sledováním mrtvého úhlu, předními a zadními parkovacími senzory včetně couvací kamery, bezklíčovým odemykáním a startováním kartou a elektronickou parkovací brzdou přijde na 15 tisíc korun.

Automatická klimatizace stojí samostatně pět tisíc, v paketu s handsfree kartou ale jen sedm tisíc korun. Paketů je pak k dispozici hned několik s různými výbavovými prvky, výše zmíněný za 15 tisíc korun je však nejdražší z nich. Za navigaci se pak připlácí pět tisíc, elektrická zadní okna vyjdou na 2500 korun a 16palcová litá kola na 5500 korun.

Připomeňme, že třetí generace Dacie Sandero stojí poprvé na modulární koncernové platformě CMF, podobně jako třeba nové Clio, Captur nebo Nissan Juke. I proto tak mohla dostat moderní asistenční systémy. Mimo to mírně narostly také vnější rozměry - především rozvor z 2589 na 2604 mm. Kufr Sandera se zvětšil jen minimálně, na 328 až 1108 litrů.

Rozměry

Sandero Sandero Stepway
Délka/šířka/výška 4088/1848/1499 mm 4099/1848/1535 mm
Rozvor náprav 2604 mm 2604 mm
Objem kufru 328/1108 l 328/1108 l

Vedle hatchbacku Sandero a jeho terénní verze Sandero Stepway bude v Česku k dispozici i třetí generace sedanu Logan. Její ceny ale zatím dovozce nezveřejnil.

Nejvážnějším konkurentem pětidveřové Dacie je na českém trhu Škoda Fabia. Ta je přitom výrazně menší než Sandero, má totiž rozvor o délce 2455 mm. Kufr o objemu 330 až 1150 litrů je však s rumunským konkurentem plně srovnatelný. Také nabídka motorů je výkonově podobná - základem je u Fabie litrový tříválec s výkonem 44 kW, alternativu představuje přeplňovaný litrový tříválec TSI o výkonu 70 kW. Ten se volitelně nabízí i s dvouspojkovým automatem. Mimo hatchback je v nabídce i praktické kombi.

Základní cena Fabie Active je 279 900 korun, to znamená, že Sandero je ve všech výbavách levnější, respektive v té nejvyšší stejně drahé. Pokud jde o skladbu prvků, má nejlevnější Fabia šest airbagů, manuální klimatizaci, rádio se čtyřmi reproduktory a 6,5palcovým displejem, elektrická přední okna, automatická světla nebo elektricky stavitelná a vyhřívaná zrcátka. Auto je tedy vybavené srovnatelně jako nejvyšší Sandero, nouzové brzdění ale Škoda dodává až od druhého výbavového stupně.

Základní ceny vybraných konkurentů

Citroën C3 1.2 PureTech / 61 kW Live 300 000 Kč
Ford Fiesta 1.1 / 55 kW Trend 319 900 Kč
Hyundai i20 1.2i / 62 kW Start 279 990 Kč
Kia Rio 1.2 DPI / 62 kW Comfort 299 980 Kč
Mitsubishi Space Star 1.0 MIVEC / 51 kW Inform+ 265 850 Kč
Opel Corsa 1.2 / 55 kW 299 990 Kč
Peugeot 208 1.2 PureTech / 55 kW Active 325 000 Kč
Renault Clio 1.0 SCe / 49 kW Life 289 000 Kč
Škoda Fabia 1.0 MPI / 44 kW Active 279 900 Kč
Toyota Yaris 1.0 VVT-i / 53 kW Active 350 000 Kč

Na stejném technickém základě stojící Renault Clio má rozvor 2583 mm a do kufru složí v základu 391 litrů, tedy více než v případě Sandera. Motorová paleta obou aut je přitom shodná s jedinou výjimkou, Clio se nabízí i v hybridní verzi E-Tech s kombinovaným výkonem 103 kW. Dacia má dokonce navíc přeplňovaný tříválec s automatem CVT, ten Clio momentálně v nabídce nemá.

Nejlevnější Renault Clio Life s atmosférickým tříválcem o výkonu 49 kW přijde na 309 tisíc korun - a to proto, že paket s manuální klimatizací a rádiem se čtyřmi reproduktory je dočasně povinně volitelnou výbavou. Vedle těchto dvou prvků pak má Clio také nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, systém nouzového volání, tempomat, plně diodová přední světla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo elektrická přední okna.

 

Právě se děje

před 28 minutami

Federální soudce zakázal vládě USA vymáhat 100denní moratorium na deportace, které po inauguraci Joea Bidena nařídilo ministerstvo vnitřní bezpečnosti

Federální soudce zakázal americké vládě vymáhat 100denní moratorium na deportace, které po inauguraci nového prezidenta Joea Bidena nařídilo ministerstvo vnitřní bezpečnosti. Příkaz soudce Drewa Tiptona novou politiku blokuje na 14 dní, přičemž se vztahuje na celé americké území. Podle agentury Reuters se očekává, že vláda se proti verdiktu odvolá. Vydáním dočasného zákazu soudce vyhověl státu Texas, který v pátek federální vládu kvůli pozastavení deportací zažaloval. Moratorium se týká většiny deportací a je klíčovou součástí Bidenovy imigrační politiky, píše agentura AP.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Biden telefonoval s Putinem, hovořilo se o dohodě Nový START, otravě Navalného i o prosincovém hackerském útoku na americké úřady, oznámil Bílý dům.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Poslanci odmítli legalizaci konopí, přinesla by zdravotní rizika, míní Blatný

Sněmovna odmítla omezenou legalizaci konopí. Návrh skupiny čtyř desítek poslanců ze šesti klubů předpokládal, že by si bezúhonní dospělí lidé mohli bez hrozby postihu vypěstovat a zpracovat doma až pět rostlin konopí. Plénum novelu o návykových látkách, za níž stojí zejména Piráti, zamítlo na návrh SPD hlasy 55 z 89 přítomných poslanců už v úvodním kole.

Pirátský poslanec Tomáš Vymazal zdůrazňoval, že změna by mohla zabránit kriminalizaci jinak bezúhonných lidí. "Konopí je v Česku velice oblíbené. Dle různých studií s ním má zkušenost více než každý čtvrtý mladistvý a u dospělých jsou to dokonce dva z pěti," uvedl. Regulace by podle poslance měla nahradit podle něho selhávající represi. Podle předsedy STAN Víta Rakušana jde o odstraňování státem řízeného pokrytectví.

Naopak ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) upozorňoval na to, že novela je v rozporu s mezinárodním právem a protidrogovou politikou. "Přináší velká sociální a zdravotní rizika," uvedl. Ministr také varoval před možnou drogovou turistikou za takzvaným rekreačním konopím.

Novela předpokládala, že lidé by mohli mít doma beztrestně až 1,25 kilogramu sušiny konopí. Ostatním lidem by pěstitelé museli zabránit ve volném přístupu k tomuto konopí pod hrozbou pokuty až 15 000 korun. Až 30 gramů by mohli lidé nosit u sebe i mimo obydlí. Stejné množství, tedy 30 gramů, by mohli legálně předat jinému dospělému člověku, ovšem výhradně bezplatně. Totéž mělo platit pro produkty získané z konopí.

Předkladatelé tvrdili, že omezená legalizace konopí by zmenšila černý trh a vedla by také ke snížení trestné činnosti, která se s ním váže.

Zdroj: ČTK
Další zprávy