Octavia vyniká, Citigo přišlo o pět hvězdiček. Euro NCAP rozbilo Škody i auta z Číny

Jan Matoušek Jan Matoušek
25. 12. 2019 6:35
Ještě než se v příštím roce opět o něco zpřísní pravidla nárazových testů organizace Euro NCAP, otestovala tato organizace ve dvou sériích hned 22 nových automobilů. Z českého pohledu se proti bariéře rozjely dvě škodovky - nová Octavia a městské Citigo. To si přitom nevedlo úplně ukázkově, stejně ale dopadl třeba Jeep Renegade.
Seat Alhambra Crash test. | Video: EURO NCAP

Volkswagen Sharan - 4*

Ochrana dospělých - 89 %
Ochrana dětí - 78 %
Ochrana chodců - 59 %
Asistenční systémy - 62 %
Celkově - 4*

Zajímavou součástí posledních dvou sad nárazových testů Euro NCAP se stala dvojčata Volkswagen Sharan a Seat Alhambra. Velká MPV budou na trhu příští rok už deset let a patří k posledním mohykánům svého segmentu (řada konkurentů přešla na osobní verze dodávek). A v otázce bezpečnosti si ani po takové době nevedly špatně, což ocenila i organizace Euro NCAP udělením čtyř hvězdiček. Hodnotitelé především ocenili přítomnost úchytů ISOFIX a i-Size na všech sedadlech ve druhé i třetí řadě. Nejasné je však označení na ovladači deaktivace airbagu spolujezdce, celý systém proto nebyl ohodnocen. V návaznosti na to byl i test dětské sedačky na předním sedadle vyhodnocen jako neúspěšný. MPV tam tak, podobně jako za pouze průměrnou ochranu hrudníku a krku desetileté figuríny při čelním nárazu, něco ztratilo.

Při ochraně dospělých se kritickou oblastí ukázal být hrudník zadního cestujícího při čelním nárazu celou šířkou vozu. Sharan si za jeho ochranu vysloužil nejhorší možné hodnocení. Naopak plný počet bodů získal vůz za ochranu při bočním nárazu. Při nárazu na sloup se však odjistily zadní posuvné dveře, což zvýšilo riziko vypadnutí cestujících a Euro NCAP za to Sharan penalizovalo. Autonomní nouzové brzdění v nízkých rychlostech dostalo "jen" druhé nejlepší hodnocení.

Při střetu s chodcem získala většina oblastí jednu ze dvou nejlepších známek, problematické se ukázaly jen části na okraji karoserie kolem sloupků. Autonomní nouzové brzdění Sharanu pak umí detekovat jen cyklisty, nikoliv chodce a i tam získalo jen průměrné hodnocení. Ostatně systém nouzového brzdění, jen v testu vyšších rychlostí, dostal pouze druhé nejvyšší hodnocení. Až třetí nejvyšší, tedy průměrné, si vysloužil omezovač rychlosti. Celkově ale Sharan i Alhambra dosáhly na čtyři hvězdičky.

 

Právě se děje

Další zprávy