Co nyní koupit: Končící octavii či rapid? Nebo vyčkat?

Radek Pecák Radek Pecák
23. 12. 2012 7:38
Cena nové generace octavie bude oznámena 7. ledna
Foto: Aktuálně.cz

Škodovka je přesvědčena o tom, že model Rapid, který uvedla na trh letos, se stane prodejním šlágrem a ideálním rodinným autem. Mnozí zákazníci zatím ale ještě nad koupí tohoto vozu a nyní jsou ve fázi rozhodování, zda není lepší koupí dobíhající druhá generace octavie nebo, zda si dokonce nepočkat a nekoupit v časném jaře novou, třetí octavii.

Vycházeli jsme z toho, že zákazník má na koupi nového aut připraveno zhruba 330 tisíc korun. Do této částky se vejde Octavia II ve verzi liftback s výbavou Prima Champion, motorem 1,4 (90 kW) a cenou 329 900 korun i Škoda Rapid 1,2 TSi (63 kW) ve verzi Ambition. Tento vůz je v ceníku za 324 900 korun. Cena nové generace octavie bude zveřejněna až 7. ledna na tiskové konferenci při novinářských jízdních testech, ale dá se předpokládat, že bude začínat nejspíše právě na hranici 330 tisíc korun. Už proto, že stejně technicky vybavený Seat Leon stojí necelých 300 tisíc korun a Volkswagen Golf necelých 340 tisíc korun. 

Zkusili jsme rozebrat jednotlivé parametry u zmiňovaných vozů, které nepochybně budou budoucí zákazníci Škody brát do úvahy. Začněme třeba tím, co konkurenci nejvíce pije krev, totiž velikostí zavazadlového prostoru. Navíc tento údaj je znám již pro všechna tři auta braná do úvahy.

Kufr rapidu za octaviemi moc nezaostává

Škoda Rapid má 550 litrů, Škoda Octavia II 580 litrů a Škoda Octavia III 590 litrů. Rozdíly tedy poměrně malé a i kufr rapidu vyhoví i rodinám, které často cestují na dlouhé dovolené.

Bezpečnostní výbava je také víceméně známa. Standardem v octavii druhé generaci jsou čtyři airbagy, rapid má  šest, nová octavia jich dostane do standardní výbavy sedm (čelní, boční, hlavové i kolenní pro řidiče). V nárazových testech EuroNCAP  má dosluhujicí octavia čtyři hvězdičky, rapid 5 a nová octavia jich s pravděpodobností hraničící s jistotou získá brzy také pět. Stejně jako rapid také dostane do základní výbavy elektronický stabilizační systém ESC, zatímco současná octavia ho v porovnávané výbavě nemá. Nová octavia navíc bude mít systém pro rozpoznání únavy řidiče a brzdu zabraňující po první srážce další kolizi

Nejrychlejším z této trojice aut bude určitě současná octavia. Motor s výkonem 122 koní jí totiž umožňuje dokonce překročit hranici 200 kilometrů za hodinu. Protože nová octavia za cenu kolem 330 tisíc korun bude mít pod kapotou určitě pouze stejný motor jako porovnávaný rapid, tedy čtyřválec 1,2 TSI s 85 koňskými silami, lze předpokládat její rychlostní maximum také kolem hodnoty 180 kilometrů v hodině.

Co udělá aerodynamika?

O tom, zda bude úspornější nová octavia, či rapid, se zatím lze jen dohadovat. Rapid má totiž papírovou spotřebu se zmíněným motorem 5,1 litru a octavia bude pravděpodobně těžším vozem. Na druhou stranu lze očekávat lepší aerodynamické vlastnosti, takže souboj bude zřejmě vyrovnaný.

Z hlediska vnitřního prostoru zvítězí zcela jistě nová octavia. Můžeme si to dovolit tvrdit, protože ve všech třech zmiňovaných autech redaktor online deníku Aktuálně.cz seděl jak vpředu, tak vzadu, ve starší octavii a v rapidu pochopitelně několikrát.

Ve výbavě všech tří porovnávaných aut budou určitě elektricky ovládaná přední okna a zpětná zrcátka, dále centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klimatizace, světla pro denní svícení a palubní počítač. Také výškově nastavitelné sedadlo řidiče a volant nastavitelný jak výškově, tak i podélně, mají ve výbavě všechny tři vozy. 

Naopak rádio už za zmíněné peníze dostanete pouze ve dvou novějších autech, naopak přední mlhovky zcela určitě pouze na rapidu a starší octavii.

Kola z lehkých slitin u této verze starší octavie zdarma nezískáte, naopak na rapidu namontována budou.

 

 

Právě se děje

Další zprávy