Citroën má novou vlajkovou loď, poprvé jde o SUV. Co byste o něm měli vědět?

Citroën má novou vlajkovou loď, poprvé jde o SUV. Co byste o něm měli vědět?
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
3. 1. 2019 16:42
Na trh přichází Citroën C5 Aircross, nová vlajková loď francouzské automobilky. Už to není tradiční limuzína C5, ale SUV. Sestavili jsme šest základních bodů, které byste o něm měli vědět.

Obliba SUV je enormní a která automobilka je dnes v portfoliu nemá, zaspala dobu. To ale není případ Citroënu, který se dokonce rozhodl z nového SUV udělat vlajkovou loď a nahradit tak tradiční limuzínu C5 a kombík C5 Break.

Novinka sice nese v názvu C5, avšak s přídomkem Aircross, aby doplnila menší SUV C3 Aircross. Působí trendy a tak excentricky, jak je u Francouzů zvykem, v mnohých ohledech ale překvapí. Projděte si šest věcí, které jsou na C5 Aircross nejdůležitější.

1. Kříženec SUV a MPV
Francouzská značka byla léta zavedená jako výrobce rodinných MPV. A naštěstí nezanevřela na svou minulost ani v době, kdy automobilky musí vyrábět SUV ve všech kategoriích, aby zákazníky zaujaly.

Díky tomu má C5 Aircross mnoho detailů, které skutečně potěší každou větší rodinu. Dostal tři samostatná a posuvná sedadla ve druhé řadě. Lze se tak spolehnout na to, že tu pohodlněji usadíte tři lidi vedle sebe, případně děti v autosedačkách. Dají se samozřejmě také sklopit do roviny.

"Pětina lidí, kteří si kupují SUV, totiž měla dříve MPV. Jsou to pořád tátové od rodiny, kteří potřebují praktické auto," vysvětlil Aktuálně.cz Pierre-Yves Couineau, který je za projekt modelu zodpovědný.

2. Velkorysý kufr
C5 Aircross dostal jeden z největších kufrů ve své třídě. V základu má 580 litrů, ale posunutím sedadel ve druhé řadě dopředu se prostor zvětší na 720 litrů a po sklopení naroste na 1630 litrů. Číselně tedy překonává konkurenty, jako jsou Ford Kuga (456 l), Nissan Qashqai (439 l), Hyundai Tucson (513 l) i Opel Grandland X (514 l) nebo Renault Koleos (530 l). Porovnání podle velikosti kufru najdete tady.

Sedadla nejsou úplně konvenční, sedí se v nich ale skvěle.
Sedadla nejsou úplně konvenční, sedí se v nich ale skvěle. | Foto: Eva Srpová

3. Měkká sedadla
Zvláštní pozornost výrobce věnoval sedadlům. Nejenže jsou netradiční už od pohledu, a navíc u nich lze vybrat z mnoha typů čalounění, které je na hony vzdálené běžné konfekci, pod svrchní vrstvou se nachází speciální měkká, 15 milimetrů tlustá pěnová výplň.

Rozdíl oproti běžným automobilovým sedadlům je znát, jsou daleko měkčí, ale tak akorát, aby byla pohodlná a nepřipomínala usednutí do molitanového gauče. Na delší cesty autem by tak byla měkká až moc.

4. Komfort na prvním místě
Citroën zanevřel na dynamičtější jízdní styl, ten přenechává jiným. Díky tomu se více profiluje jako pohodlný přepravník pro klidnější povahy. Pohon všech kol není v nabídce, avšak pomocí elektroniky lze zvolit třeba i režim do lehčího terénu. A navíc dostal speciální tlumiče s hydraulickými dorazy, které si mají lépe poradit s náročnějšími cestami.

Velikost kufru je jednou z největších výhod C5 Aircross. Standardně se ale s plnohodnotnou rezervou nedodává.
Velikost kufru je jednou z největších výhod C5 Aircross. Standardně se ale s plnohodnotnou rezervou nedodává. | Foto: Eva Srpová

Zatím jsme vůz zkoušeli na marockých silnicích a také krátce na tamějších horských cestách, které si v mnohém nezadají s polňačkami v Česku. Pohodlí je první věc, která řidiče v souvislosti s jízdním projevem C5 Aircross napadne.

Radí se do kategorie C-SUV, konkurentem mu jsou Peugeot 3008, Opel Grandland X, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson...
Radí se do kategorie C-SUV, konkurentem mu jsou Peugeot 3008, Opel Grandland X, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson... | Foto: Citroën

Je velmi klidný a drobnější nerovnosti na cestě umí žehlit s grácií tradičních Citroënů. Skutečně chytře kombinuje vlastnosti SUV a MPV kategorií.

5. První globální Citroën
Má jít také o první globální auto značky, prodávat se bude celkem na 92 světových trzích. Montáž probíhá ve dvou továrnách, jedna je v Číně, která už model vyrábí pro tamní trh, ve francouzském Rennes la Janais se nové francouzské SUV bude montovat pro zbytek světa.

"Vyrábět auto pro celý svět není vůbec jednoduché. Čínská C5 Aircross sice na první pohled vypadá stejně, ale v detailech se liší, aby vyhověla vkusu tamním zákazníkům," uvažuje Pierre-Yves Couineau z Citroënu.

A i když některým vozům snaha zalíbit se všem moc neprospěla, podle prvních krátkých jízd C5 Aircross nepůsobí tuctově, aby na první pohled zaujal i evropskou klientelu, která sice chce auto trendy vzhledu, avšak na kvality MPV aut úplně nezanevřela.

6. Výbava a ceny
Objednávat ho lze už nyní a první auta dorazí k českým zákazníkům v únoru. V základu má extrémně bohatou výbavu včetně bezpečnostních prvků, jako je automatické držení vozu v jízdních pruzích, čtení dopravních značek nebo brzdový asistent, který se aktivuje při hrozbě nehody.

C5 Aircross startuje na částce 520 000 Kč u tříválcového motoru 1.2 PureTech/96 kW. Je tak dokonce o 5000 Kč levnější než o něco menší Peugeot 3008 se stejným motorem.

K dispozici jsou ještě motory 1.6 PureTech/133 kW a z dieselů 1.5 BlueHDI/96 kW a 2.0 BlueHDI/133 kW. Šestistupňový manuál je k dispozici pro nejslabší benzinový motor, u naftové patnáctistovky je na výběr mezi manuálem nebo osmistupňovým automatem, který je pro zbylé pohonné jednotky vždy standardem. A mimochodem je velmi dobrý a k charakteru vozu se hodí.

Podrobnější informace o C5 Aircross včetně cen a výbav najdete pod tímto odkazem.

 

Právě se děje

Další zprávy