Čipy opět míchají s prodejními statistikami. VW Golf vypadl v říjnu z evropské top 10

Peugeot 2008 se v říjnu stal nejprodávanějším vozem v Evropě.
10. Renault Captur: 12 099 ks, - 34 %
9. Volkswagen T-Roc: 12 116 ks, - 19 %
8. Opel/Vauxhall Corsa: 12 355 ks, - 41 %
7. Fiat Panda: 12 391 ks, - 35 %
Foto: Peugeot
Martin Přibyl Martin Přibyl
24. 11. 2021 10:14
Nedostatek čipů znamená pro některé automobilky větší problém než pro jiné a na podzim se ukazuje, že prodejně nejhůře v Evropě zasáhl koncern Volkswagen. Ten musel podle statistik Evropské asociace výrobců automobilů ACEA přenechat první místo skupině Stellantis, podle nejnovějších dat firmy JATO Analytics pak došlo k dalšímu prodejnímu propadu tradičního bestselleru VW Golf.

Pád Golfu začal již v předchozích měsících. V červenci a srpnu skončil tradiční lídr druhý za Dacií Sandero, v září dokonce čtvrtý, tehdy ho porazila první Tesla Model 3, druhý Renault Clio a třetí bylo zmíněné Sandero. V říjnu se Golf dokonce nedostal ani do nejlepší desítky prodaných aut. Ukazují to poslední data JATO, která zveřejnil oborový magazín Automotive News Europe.

Golf výrazně zasáhl nedostatek polovodičů, což má za následek mimo jiné to, že továrna VW v německém Wolfsburgu, kde se Golf vyrábí, pracuje na nejnižší výkon od roku 1958. V říjnu letošního roku se tak po celé Evropě prodalo jen 11 174 Golfů, což je 59% pokles oproti stejnému měsíci vloni. Tradiční evropský bestseller dokonce opustil i pozici nejprodávanějšího Volkswagenu, kterou zaujalo celkově deváté kompaktní SUV T-Roc s 12 116 prodanými kusy.

Celé to je do velké míry logické vyústění strategie automobilek, jak minimalizovat dopady polovodičové krize na vlastní příjmy. Většina výrobců při výrobě upřednostnila SUV, na kterých mají vyšší marži, a plug-in hybridní nebo čistě elektrické vozy, které jim pomohou splnit limity emisí CO2 a vratké finanční výsledky neohrozí pokuty.

Mezi značkami zaznamenaly nárůst prodejů za poslední měsíc jen Hyundai, Kia, Porsche a Smart. V případě nejoblíbenějších deseti modelů pak prodeje rostly jen u Fiat 500. K 12% nárůstu mu pomohla mimo jiné nová, čistě elektrická verze.  

Evropskou jedničkou se v říjnu stal Peugeot 2008. Malé SUV, představené před dvěma roky, s sebou jednak přináší výrobci, skupině Stellantis, vyšší marži než srovnatelný hatchback 208 a kromě toho má i čistě elektrickou verzi. Následoval ho Renault Clio, třetí je Dacia Sandero a čtvrtý další Peugeot 208.

Z top 10 mimochodem vypadla i Tesla Model 3, což jen dokazuje, že její první místo v září bylo do velké míry dané nevyrovnaností v dodávkách elektromobilů americké značky, která má vždy silný poslední měsíc v daném čtvrtletí.

Ve srovnání prvních deseti měsíců roku 2021 zatím Golf navzdory svým slabým posledním výsledkům zůstává podle Automotive News Europe první se 186 444 kusy. Druhá Toyota Yaris ztrácí 22 000 prodaných exemplářů. Peugeot 2008 je až pátý.

Na deset nejprodávanějších aut v říjnu v rámci Evropy se podívejte do galerie.

 

Právě se děje

Další zprávy