Čínská auta jako bezpečnostní riziko? Nejnovější nárazové testy dokazují opak

Euro NCAP poslal proti zdi čínský elektromobil Ora Funky Cat.
Foto: Ora
Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 9. 2022 12:15
Čínské automobily bývaly často vysmívány nejen pro špatnou kvalitu zpracování, ale také tristní bezpečnost. V nárazových testech dostávaly pravidelně velmi nízké hodnocení, a to i v době, kdy se na asistenční systémy ještě nekladl tak velký důraz. Poslední roky se však situace začíná otáčet a vyvrcholením tohoto trendu jsou aktuální výsledky čínských modelů koncernu Great Wall.

Už loni na podzim se v Mnichově ukázaly elektromobil Ora Cat (nyní se jmenuje Funky Cat) a plug-in hybridní SUV Wey Coffee 01. Oba modely spadají do portfolia čínského koncernu Great Wall, který s nimi má velké evropské plány. Před několika týdny automobilka oznámila navázání spolupráce s prodejní skupinou Emil Frey, která je bude na evropských trzích v čele s Německem prodávat, teď se navíc může pochlubit i špičkovými výsledky v testech bezpečnosti.

Organizace Euro NCAP poslala v posledním kole svých nárazových testů proti zdi oba zmíněné čínské automobily. Výsledkem je u obou plný počet pěti hvězdiček, především však podpořený vysokým percentuálním ziskem v jednotlivých hodnocených kategoriích. Malý elektromobil Funky Cat se v otázce bezpečnosti dospělé posádky dokázal dostat na 92 procent, za bezpečnost dětí dostal 83 procent, chodců 74 procent a za fungování asistenčních systémů vynikajících 93 procent. Lepší v poslední kategorii byly letos jen Wey Coffee 01 a Tesla Model Y.

Zástupci Euro NCAP v rámci bezpečnosti dospělých chválí - při čelním nárazu s přesahem - ochranu kolen i stehen pasažérů vpředu, naopak vyšší tlak byl vyvinut na hrudník řidiče. Při čelním nárazu plnou šířkou auta pro změnu výtky směřovaly k vyššímu tlaku na hrudník cestujících vzadu. Naopak při bočním nárazu i nárazu do sloupu se ochrana dospělých ukázala jako výborná či dobrá. Euro NCAP také chválí pokročilý systém nouzového volání a brzdu, která auto zpomalí po nárazu.

Vysoké hodnocení v oblasti asistenčních systémů zajistila i bohatá standardní výbava. Nouzové brzdění nereaguje jen na auta, ale i chodce a cyklisty, nechybí ani pomocník pro jízdu v pruhu, sledování pozornosti řidiče nebo čtení dopravních značek upravující rychlost.

Podobně jako Funky Cat zabodovalo i čínské SUV Wey Coffee 01. To si v otázce ochrany dospělých vysloužilo 91 procent, za ochranu dětské posádky dostalo 87 procent, za ochranu chodců 79 procent a konečně za fungování asistenčních systémů 94 procent. Více má jen Tesla Model Y.

V rámci čelního nárazu a ochrany dospělých Euro NCAP poukazuje především na to, že SUV je pro druhé auto spíše agresivním partnerem, nicméně ochrana dospělé posádky je při nárazu s přesahem i plnou šířkou na vysoké úrovni. Penalizaci si čínský model vysloužil za otevření víka zavazadlového prostoru. Podobně jako u modelu Funky Cat pak hodnotitelé vyzdvihli fungování systému nouzového volání a postkolizní brzdu. Bohatá je podobně jako u Ory nabídka asistenčních systémů: nechybí nouzové brzdění s detekcí chodců i cyklistů, pomocník pro jízdu v pruhu nebo čtení dopravních značek upravujících rychlost.

Výrazného zlepšení čínských aut si všímá i generální sekretář Euro NCAP Michiel van Ratingen. "V minulosti jsme viděli dobré, ale také velmi špatné výsledky čínských značek. Letos bude Euro NCAP testovat více čínských modelů, jimž Great Wall nastavil vysokou laťku," říká. Podobně se na adresu čínských aut vyjadřuje i Matthew Avery z poradenské společnosti Thatcham Research, která provozuje jednu z crashtestových laboratoří programu Euro NCAP. "Je to uklidňující zpráva pro ty, kteří se obávali, že příchod nových aut z Číny může snížit bezpečnostní standardy," říká.

Dodejme, že před modely Great Wallu dosáhlo na prestižní pětihvězdičkové hodnocení jen pět dalších čínských modelů, které Euro NCAP testoval. Loni to byla elektrická SUV Nio ES8 a Lynk & Co 01, v roce 2019 dvojice od MG HS a ZS EV a v roce 2013 už pozapomenutý sedan Qoros 3. Ten svými výsledky - vždyť za ochranu dospělých si odvezl 95 procent, i když v jiném způsobu hodnocení - způsobil před devíti lety senzaci, prodejně se mu ale vůbec nedařilo a z Evropy se rychle stáhnul.

Žádný z doposud testovaných čínských automobilů ale nedosáhl na tak vysoké dílčí hodnocení ve všech kategoriích jako právě aktuální dvojice, jakkoliv Lynk & Co 01 si odvezl za ochranu dospělých dokonce 96 procent.

Kromě čínských modelů rozbili v Euro NCAP i další tři elektrifikované modely. Nejlepším z nich se stala Tesla Model Y, která si odvezla samozřejmě pět hvězdiček, ale především 97 procent za ochranu dospělé posádky a 98 procent za fungování asistenčních systémů. Letos ani loni nebyl nikdo lepší než americké SUV, 98 procent za asistenční systémy je pak dokonce nejlepší hodnocení v celé historii Euro NCAP. Za ochranu dětí si Model Y vysloužil 87 procent a za ochranu chodců 82 procent, což jsou stále nadprůměrné hodnoty.

Americké elektrické SUV doplnila ještě dvě korejská SUV. Elektrický Genesis GV60 rovněž s pětihvězdičkovým hodnocením a Kia Niro. Ta získala se standardním balíčkem bezpečnostních asistentů čtyři hvězdičky, příplatkový paket s radarem doplňujícím senzory u asistenčních prvků však hodnocení zvedl na pět hvězd.

Vzhledem k výrazné technické shodě pak Euro NCAP přebralo čtyřhvězdičkové hodnocení Hyundai Bayon i pro hatchback i20 a také čtyřhvězdičkové hodnocení osobních dodávek Citroën Berlingo, Opel Combo a Peugeot Rifter pro jejich elektrické varianty.

 

Právě se děje

Další zprávy