Chybí baterie, nebo nápady? Benzinový Jeep Cherokee končí, elektrický je v nedohlednu

Chybí baterie, nebo nápady? Benzinový Jeep Cherokee končí, elektrický je v nedohlednu
Praotcem dnešních Cherokee byl Jeep Wagoneer uvedený v roce 1962.
V roce 1974 přišla dvoudvéřová verze pojmenovaná Cherokee.
S druhou generací Cherokee se Jeep trefil do černého. Stala se klasikem žánru a definovala moderní SUV.
Koncem roku 2013 přišla na trh poslední generace.
Foto: Jeep
Martin Frei Martin Frei
29. 3. 2023 14:45
Jeep ukončil výrobu legendárního SUV Cherokee. Částečně se tak uzavírá téměř padesátiletá kariéra vozu spojujícího prostor, pohodlí a terénní dovednosti. První Jeep Cherokee se objevil v roce 1974, o deset let později druhá generace v podstatě definovala moderní SUV. Z Evropy byl Cherokee stažen už předloni. V prodeji nadále zůstává větší a technicky odlišný Grand Cherokee.

Jeep Cherokee bezesporu patřil k nejslavnějším automobilům americké historie. Zpráva o jeho konci přesto nepřekvapuje. Poslední generaci už táhlo na deset let a prodeje rychle klesaly i na domácím americkém trhu, kde už před covidem našel Cherokee dvakrát méně zákazníků než Honda CR-V. Z Evropy v tichosti zmizel na jaře 2021, kdy diesel neustál zpřísnění emisní normy.

Značka Jeep má silnou identitu a Cherokee nabízel bezkonkurenčně nejlepší terénní schopnosti. Pohon všech kol měl dimenzovaný robustněji než jeho rivalové, jako jediné SUV této třídy nabízel dokonce přídavnou redukční převodovku a uzávěrku zadního diferenciálu.  

Ukázalo se však, že cílová skupina zákazníků tak náročnou techniku nepotřebuje. Jezdí po zpevněných cestách, za horších podmínek jim stačí elektronicky řízená čtyřkolka.

Daleko větší roli hraje design a právě tam Jeep šlápl vedle. Místo mírné evoluce převedl tradiční prvky do polarizujícího kyberpunku. Americká média většinou zdrženlivě konstatovala, že Cherokee jezdí lépe než vypadá. Kolegové na serveru idnes.cz si rýpli otevřeněji: Jeep se podle nich zbláznil.

Tím spíše překvapuje, že automobilka nemá připraveného nástupce. Jeep je zdaleka nejvýdělečnější značka skupiny Stellantis a v segmentu středních SUV se točí hodně peněz.

Už koncem éry ředitele Sergia Marchionneho, který zemřel v roce 2018, bylo vidět, že americkým značkám tehdejšího koncernu Fiat Chrysler dochází dech i inovace a že zaostávají v přípravě na elektromobilitu. O tři roky později proběhla fúze s francouzskou skupinou PSA a vzniklý konglomerát Stellantis musel veškeré plány znovu přehodnotit.

Plán elektrifikace Jeepu, který loni představil ředitel Carlos Tavares, zmiňuje nejprve maličký crossover Avenger, který je už v prodeji a získal titul Evropské Auto roku 2023. Ortodoxní terénní vůz na způsob Jeepu Wrangler a rodinné SUV má přijít až v roce 2024. Není přitom jasné, zda půjde o nástupce Cherokee nebo některého z větších modelů.

Stellantis se nyní orientuje na elektromobilitu přednostně v Evropě. V dalších regionech ho limitují nutné investice a hlavně nedostatek baterií, který potrvá ještě několik let.

Poslední generace Cherokee se prodalo těsně přes dva miliony za devět a půl roku. Nejúspěšnější z padesátileté historie byla druhá generace Cherokee uvedená v roce 1983. Pořídilo si ji 2,8 milionu zákazníků, potřebovala však na to kariéru dlouhou osmnáct let.

 

Právě se děje

Další zprávy