Za první republiky jsme byli automobilovou velmocí. Prohlédněte si zapomenutá auta z Československa

Eva Srpová Eva Srpová
Aktualizováno 22. 5. 2018 9:39
Ve dvacátých a třicátých letech minulého století se v Československu stavěla auta mnoha značek různé konstrukce. Do současnosti ale přežilo jen pár a malí výrobci skončili, na jejich jména se dávno zapomnělo. Vychází jedinečná kniha, která podrobně mapuje československou automobilovou produkci během první republiky. V knize jsou otištěny fotografie ze soukromých archivů, které se publikují vůbec poprvé.

Tatru, Pragu, Laurinky nebo Aerovky zná každý nadšenec do aut československé výroby. Ale na našem území se ve 20. a 30. letech minulého století pustilo do výroby automobilů mnoho nadšenců.

"Ne počtem vyrobených automobilů, ale pestrostí produkce a rozmanitostí různých konstrukčních řešení se tehdejší Československo mohlo právem označit za automobilovou velmoc," říká automobilový novinář a spisovatel Jan Tuček.

Právě on je autorem výjimečné knihy Auta první republiky, která právě vyšla v nakladatelství Grada.

Publikace je pozoruhodná především tím, že se v ní představuje ucelený přehled toho, co se na našem území v té době vyrábělo za auta a navíc jsou v ní publikovány fotografie, které se na veřejnost dostávají často vůbec poprvé.

"Na této knize pracuji s přestávkami už deset let, říká Jan Tuček. "Přesvědčit některé lidi, aby mi poskytli dobové fotografie unikátních aut, z nichž se už často nedochovalo nic jiného než ty fotky, nebylo jednoduché," dodává.

Jan Tuček je nejčinnějším spisovatelem, který se u nás věnuje automobilové tematice. Kniha Auta První republiky je jeho sedmnáctou publikací. První vydal přesně před 40 lety, v roce 1977 vyšla kniha Autosalón s podtitulem Přehled automobilové produkce.

Mezi jeho nejznámější knihy patří například Škoda 1000 MB, Auta východního bloku nebo Škoda - zapomenuté vozy.

Foto: Archiv Jana Tučka

Myron 1 a 2

Automobilka Myron má za sebou pohnutou historii. Vozy se poprvé objevily na pražském autosalonu v roce 1934 a lákaly na baťovskou cenu 9999 Kč. "Přitom tehdy nejlevnější automobil Aero 10 H stál 16 600 korun," připomíná Jan Tuček.

Firma na rozdávaných letácích slibovala, že tak nízká cena bude dosažena díky tomu, že vůz bude vyráběn v sérii 10 tisíc kusů. Přitom v továrně tehdy údajně pracovalo zhruba deset lidí.

Na brněnské soutěži elegance o rok později, při níž byla pořízena tato fotografie, byly vystaveny tři kusy značky Myron, cena 9999 Kč ale platila pouze pro vůz bez karoserie.

Bohužel do vedení automobilky se vetřel finanční podvodník Siegfried Skapowker, který vybíral zálohy na nikdy nevyrobené automobily.

"U soudu později přiznal, že jen na zálohách za objednané vozy vyinkasoval během tří týdnů 560 000 Kč," dodává Tuček. Skapowker byl později odsouzen za zpronevěru. Jestli věřitelé dostali zpět své finance, se ale zjistit nepodařilo.

 

Právě se děje

Další zprávy