Česko-slovenský automobilový souboj. Kdo vyrábí pokrokovější, větší a rychlejší vozy?

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 24. 6. 2016 15:56
Jestliže se o České republice mluví jako o zemi automobilům zaslíbené, o Slovensku to platí v ještě větší míře. Pokusili jsme se kvantifikovat, jak v současnosti vypadá porovnání obou zemí podle deseti důležitých kritérií.
Ze Slovenska míří do světa rovněž vozy prémiové značky Audi.
Ze Slovenska míří do světa rovněž vozy prémiové značky Audi. | Foto: Audi

1.Celková výroba

V tomto parametru je stále ještě lepší Česká republika, přestože Slovensko vloni dosáhlo na další rekordní číslo a poprvé se v této zemi vyrobilo přes milion automobilů. V Česku padl rekord také a celková bilance se těsně přiblížila hranici 1,3 milionu.

Česko se tedy na počátku souboje ujímá vedení 1:0.

2. Počet vyrobených automobilů na hlavu

Vzhledem k výše uvedenému a při znalosti poměru velikosti obyvatelstva obou zemí přibližně 2:1 je jasné, že v tomto bodě jsou lepší Slováci. V přepočtu na 1000 obyvatel připadá 184 nově vyrobených vozů, v ČR je to jen 123. Mimochodem, v tomto parametru je Slovenská republika nejlepší na světě.

Stav se vyrovnává na 1:1.

3. Počet značek aut, která se na území dané země vyrábí

Slovenští dělníci montují v celkem třech automobilkách vozy sedmi automobilových značek. V Žilině se jedná o vozy Kia, v Trnavě o vozy Peugeot a Citroën a v Bratislavě o auta značek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda. Česká republika má na svém kontě výrobu značek Škoda, Seat, Hyundai, Toyota, Peugeot a Citroën, tedy šesti.

Průběžný stav je 2:1 ve prospěch Slovenska.

4. Počet modelů, které sjíždějí v dané zemi z výrobních pásů

Na Slovensku se aktuálně vyrábí vozy Volkswagen Touareg, Volkswagen Up, Audi Q7, Škoda Citigo, Seat Mii, Peugeot 208, Citroën C3 Picasso, Kia Cee´d, Kia Venga a Kia Sportage – tedy celkem 10. V tuzemsku do výčtu patří Škoda Octavia, Rapid, Fabia, Yeti a Superb, dále Hyundai i 30, ix20 a Hyundai Tucson, Citroën C1, Toyota Aygo a Peugeot 108 a ještě Seaty Toledo a Ateca. To už je 13. Na konci roku ještě přibude Škoda Kodiaq. Slovensko hodlá za několik let po postavení továrny Land Rover kontrovat nějakým novým typem SUV.

Česko vyrovnává na 2:2.

5. Počet vyráběných karosářských verzí

I tady je lepší Česká republika. Zatímco pouze Kia v případě modelu Cee´d nabízí více karosářských variant, v České republice se v několika verzích vyrábějí čtyři škodovky a Hyundai i30.

Stav se posouvá na 3:2 ve prospěch Česka.

6. Výroba aut s alternativními pohony

Mezi ty lze v současné době počítat především hybridy, elektromobily a vozy spalující stlačený zemní plyn CNG. Zatímco z Česka míří na trh vozů s alternativními pohony pouze Škoda Octavia, na Slovensku si lze objednat všechny tři minivozy –  Mii, Škoda Citigo a  Volkswagen Up ve verzi na CNG. Up pak dokonce také jako elektromobil. Audi Q7 i Touraeg pak odjíždí ze Slovenska rovněž jako hybridy.

Slovensko opět vyrovnává - 3:3.

7. Největší a nejdražší vyráběné auto

Audi Q7 patří mezi největší osobní automobily, které se vyrábějí v Evropě, v Česku je zatím největším typem Superb. Podstatně dražší než škodovácká vlajková loď je také Volkswagen Touareg.

Nový stav je 4:3 pro Slovensko.

8. Nejrychlejší auto

Podle parametru zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost je v porovnání aut z obou zemí nejrychlejší Audi S Q7. Jeho zrychlení je vyjádřeno hodnotou 4,8 sekundy. V Česku se zatím nevyrábí nic rychlejšího než Škoda Superb s pohonem všech kol a benzinovým dvoulitrovým turbomotorem o výkonu 206 kW pod kapotou. Ten se z klidu na stokilometrovou rychlost dostane o sekundu pomaleji než zmíněné audi.

Slovensko odskakuje na 5:3.

9. Zastoupení vyráběných vozů v žebříčku nejprodávanějších aut Evropy

I když jsou Češi často hrdí na úspěchy Škody Octavia, na evropských trzích s novými automobily si stále o něco lépe vede Peugeot 208.

Česko už ztrácí tři body. Stav je 6:3.

10. Spolehlivost podle techniků

Podle posledního vydání žebříčku TÜV report, což je tradiční hodnocení spolehlivosti aut na základě výsledků prohlídek na německých stanicích technické kontroly, na tom auta z Česka a Slovenska nejsou úplně skvěle. Nejlepší umístění má v roce 2016 v kategorii aut poprvé přijíždějících na kontrolu Volkswagen Up na děleném 21. místě. Následuje Peugeot 208 na 40. místě. Hned za ním následují „české“ vozy Škoda Roomster a Yeti a Kia Venga. Nad průměrem všech hodnocených aut skončila ještě Škoda Superb a Toyota Aygo. Naopak až na spodních příčkách žebříčku mají také Česko a Slovensko zástupce. 111. skončil Hyundai i30, 113. Škoda Octavia a 116. Citroën C3 Picasso.

I zde je tedy o něco lepší Slovensko a celkově tak vítězí poměrně drtivě 7:3

 

Právě se děje

Další zprávy