Češi vyvinuli jedinečný motocykl. Jednostopá Praga stojí téměř dva a půl milionu

Praga představila na podzim hypersport Bohema, nyní přichází s jedinečnou motorkou ZS 800.
Praga ZS 800 je jedinečná motorka, kterou vyvinul český tým ve firmě Praga.
Vyrábět se bude v Luhačovicích.
Vznikne jen 28 kusů, každý vyjde na necelých 2,5 milionu.
Při jeho vývoji se využily zkušenosti, které vývojáři nabyli při vývoji a výrobě hypersportu Bohema.
Foto: Praga
Eva Srpová Eva Srpová
8. 2. 2023 18:08
Hypersport Bohema nestačil, česká firma Praga představila unikátní motorku ZS 800, na jejímž vývoji se podíleli stejní lidé, kteří stojí i za supersportovním speciálem. Vzdává hold motocyklu Praga BD 500 z roku 1928, což tvůrce inspirovalo k tomu, že se vyrobí jen 28 kusů s cenovkou v přepočtu necelých dva a půl milionu korun.

Zpráva o supersportovním speciálu Bohema z Česka obletěla loni na podzim celý svět, a tak si zřejmě ve vývojovém týmu firmy Praga řekli, proč ještě nepostavit také jedinečnou motorku.

Tak snadné to samozřejmě nebylo, ale snahu zúročit nabyté zkušenosti marketingový ředitel Pragy Ivan Krákora přiznává. "Na výrobě a vývoji pracoval stejný tým jako na hypersportu Bohema, tedy především inženýr Jan Žuži a Radek Šebesta. Chtěli jsme předvést, co umíme a dokážeme, pokud jde o využití nejmodernějších technologií," vysvětluje.

Technikou stroj skutečně ohromí. Palivová nádrž o objemu 11,5 litru tvoří konstrukční část lehkého rámu a šetří tak hmotnost. Je ozdobená kovaným karbonovým krytem. Hojně se využíval také titan. Šrouby, matice a šroub podvozku a motoru jsou vyrobeny právě z něj. Za pozornost stojí také plně titanový výfukový systém s 3D tištěnými titanovými prvky.

Libůstkou jsou pak kovaná karbonová kola s karbonovými napínanými paprsky. "Troufám si tvrdit, že na žádném sériovém motocyklu na světě je nenajdete. Jejich výroba trvá 80 hodin," říká Krákora.

Díky zkušenostem z motoristického sportu a využití prémiových materiálů ohromí i suchá hmotnost ZS 800, a to pouhých 142 kg, přičemž rozložení mezi koly je v poměru 50:50.

Praga ZS 800 ohromí technickými libůstkami. Cena tomu odpovídá.
Praga ZS 800 ohromí technickými libůstkami. Cena tomu odpovídá. | Foto: Praga

Při výběru motoru vývojáři sáhli po jednotce z kultovní Kawasaki W800. Čtyřventilový dvouválec má výkon 39 kW, tedy 50 koní a 65 Nm.

ZS 800 vzdává hold motocyklu Praga BD 500, který spatřil světlo světa v roce 1928 a byl dílem závodníka a konstruktéra Jaroslava Františka Kocha. Designem se nový jednostopý speciál Kochovým motocyklem skutečně inspiruje. Ostatně historický letopočet se využil při stanovení limitovaného počtu kusů. Motocyklů ZS 800 vznikne jen 28, základní cena je stanovena na částce 86 tisíc eur bez daně, tedy v přepočtu i s DPH necelých 2,5 milionu korun. 

"Homologace bude vždy individuální na každý kus. Netoužíme vyrábět masově, proto vznikne jen tento počet," vysvětluje Krákora.  

 

Právě se děje

Další zprávy