Češi podali žalobu o odškodnění na Škodu a Volkswagen v kauze Dieselgate. Chtějí 127 500 Kč za vůz

ČTK ČTK, Ondřej Běhal
Aktualizováno 14. 3. 2017 12:06
První čtyři Češi podali žalobu na automobilky Škoda Auto a Volkswagen kvůli problému s motory obcházejícími měření emisí. Požadují po nich dohromady odškodnění 510 tisíc korun za to, že jim firmy do aut namontovaly software falšující laboratorní výsledky měření zplodin. Pokud by stejnou částku požadovali všichni postižení zákazníci v Česku, přesáhla by výše celkového odškodnění 21 miliard. Jako první o tom informoval server Seznam Zprávy.
Nahrávání nového softwaru do "šidícího" motoru TDI ve Škodě Octavia.
Nahrávání nového softwaru do "šidícího" motoru TDI ve Škodě Octavia. | Foto: Radek Pecák

Žalobu podávají klienti firmy Safe Diesel, kterou založil mimo jiné podnikatel a bývalý manažer stavebních firem Vladimír Neumann. Tvrdí, že mu vadí přístup koncernu, zatímco ve Spojených státech dává řidičům peníze, v Evropě se k ničemu podobnému nechystá.

"V USA se Volkswagen přiznal ke spiknutí s cílem podvést Spojené státy, k bránění spravedlnosti a k dovozu zboží na základě falešných informací. Je možné, že americké zákony se liší od evropských, ale podle mého přesvědčení podvod je podvod bez geografických hranic. A pokud byla podvodem způsobena škoda, musí podvedení a poškození dostat odpovídající kompenzaci. To chceme prosadit s pomocí právních argumentů a znaleckých posudků," tvrdí Neumann.

Požadovanou částku žalobci odvodili od minimální kompenzace, kterou koncern Volkswagen zaplatí v USA. Podle soudem schválené dohody tam dá firma každému z řidičů v přepočtu 127 500 korun. V Česku se kauza Dieselgate týká asi 165 000 vozů. Kdyby se teoreticky k žalobě připojili všichni jejich vlastníci, naskáče požadavek na odškodnění na částku přes 21 miliard korun.

Žaloba, která míří k Obvodnímu soudu pro Prahu 8, vychází z toho, že se Volkswagen k manipulacím přiznal. Připomíná například prohlášení generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna při propuknutí kauzy na podzim 2015: "Osobně hluboce lituji, že jsme zklamali důvěru zákazníků a veřejnosti." Dále to byl podle žaloby jasný podvod a pohrdání zákazníky, aby koncern ušetřil na drahých protiemisních opatřeních.

Vozům, kterých se aféra týká, klesla podle mezinárodní kanceláře Oxera Consulting o několik tisíc korun hodnota na trhu a také se jim po odstranění nelegálního softwaru zvýšila až o dvě desetiny litru spotřeba.

Volkswagen i Škoda Auto oponují tím, že k odškodňování není důvod. Auta běžně procházejí technickou kontrolou a vyšší spotřebu nebo menší životnost motoru po přehrání softwaru zatím nezávislé testy neodhalily.

"K dnešnímu dni nám žádná žaloba nebyla doručena. S jejím obsahem nejsme tudíž obeznámeni, a proto se k celé záležitosti nemůžeme blíže vyjádřit. K podobným krokům však nevidíme důvod, vozy lze bez omezení před i po provedení technických opatření používat a zákazníkům podle našeho názoru nevznikla a nevzniká žádná újma," uvedl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.

 

Právě se děje

Další zprávy