Jmenuje se Pumpa, ale o tankování tu tolik nejde. Hezčí restaurace na D1 zatím není

Jmenuje se Pumpa, ale o tankování tu tolik nejde. Hezčí restaurace na D1 zatím není
Kdysi tu stála čerpačka PapOil, průhonická Pumpa má mít tři hlavní funkce.
Slouží jako protihluková stěna...
... dobíječka pro elektromobily i čerpací stanice pohonných hmot...
... a jako stylová restaurace.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
8. 12. 2021 6:02
Na začátku dálnice D1 směrem od Prahy na Brno vyrostla supermoderní čerpací stanice. Jmenuje se Pumpa, i když se slovenskou stejnojmennou benzinkou nemá nic společného. Funguje tu celkem deset nabíjecích stojanů pro elektroauta a především k pauze na cestě láká designová restaurace s pekárnou a grilem, k níž přiléhá ještě dětské hřiště.

Kdysi tu stála celkem obyčejná čerpací stanice PapOil. Loni v létě se na místě slavnostně položil první stavební kámen a prvního prosince letošního roku už nová čerpací stanice s moderní restaurací pustila elektřinu do nabíjecích kabelů a rozpálila pekárnu i gril. Na začátku dálnice D1 u Průhonic, konkrétně na jejím 6,1 kilometru, vyrostla designová čerpačka jménem Pumpa.

Vlastníkem a investorem je společnost Imoba, spadající do svěřenského fondu Andreje Babiše (ANO). Ta už v Průhonicích vlastní cukrárnu a bistro Paloma, sportovní a kulturní centrum Sokolovna Průhonice, kde je v provozu salón péče o tělo a fitness. Je také vlastníkem Farmy Čapí Hnízdo. Andrej Babiš má v Průhonicích trvalé bydliště.

Pumpa SK vs. Pumpa ČR
Název Pumpa může navodit dojem, že stanice má něco společného s vizuálně unikátní čerpačkou Pumpa v Matúškově nedaleko Galanty, o které jsme psali zde. Tu vlastní slovenská společnost GAS. "Spojitost nemá žádnou, společnost Imoba název zvolila především pro jeho jednoduchost a věcnost. Domníváme se, že Češi zmíněnému slovu dobře rozumí," uvádí na pravou míru Adéla Čabayová, tisková mluvčí Imoby.   

Že se v Česku otevřela stanice s názvem Pumpa, slovenská společnost GAS ví. "S ochrannou známkou je to všeobecně velmi složité, protože název Pumpa je rozšířený a používaný termín, a proto se nedá zaregistrovat. Chránit lze pouze logotyp," říká Richard Kováč, ředitel společnosti GAS.

"Shodou okolností mezi možnými návrhy názvu naší stanice Pumpa byl i velmi podobný typ s verzálkami, který použil majitel stanice na D1, nám ale nepřišel tak originální, a tak jsme nakonec vybrali jiný," dodává.

Společnost GAS se svými čerpačkami Pumpa neměla prý v plánu vstupovat na český trh, protože zde je trh se stanicemi pohonných hmot nasycený. Imoba naproti tomu neuvažuje o tom, že by expandovala. "Průhonická Pumpa je ojedinělý projekt, zatím jsme neuvažovali, že by jich vzniklo více," vysvětluje Čabayová.

Zeď, restaurace a tankování
Za architektonickým konceptem průhonické Pumpy stojí studio A32 architekta Ivana Koláře a jeho spolupracovníků. Pumpa má mít tři hlavní funkce. Slouží jako protihluková stěna, čerpací stanice pro auta se spalovacím motorem i jako dobíjecí hub pro elektromobily. V provozu je tu stylová restaurace, jaká na dálničních tazích v Česku zatím nemá konkurenci.

Stanice zaujme už designem, při příjezdu od Prahy si hned všimnete špičaté stříšky zavěšené na pylonu, která chrání řidiče při tankování před deštěm. Dominantou stavby je zejména vysoká stěna ze skla, betonu a dřevěných sloupů, celá tato konstrukce přitom připomíná chmelnici. Ta má ochránit průhonickou zástavbu před dálničním hlukem. Na běžných stojanech dotankujete jak standardní pohonné hmoty, tak i aditivum do naftových motorů AdBlue a CNG pro auta na zemní plyn.  

Protihluková stěna připomíná chmelnici. Odhlučňuje průhonickou zástavbu od dálničního provozu.
Protihluková stěna připomíná chmelnici. Odhlučňuje průhonickou zástavbu od dálničního provozu. | Foto: Eva Srpová

Nejvíc ale bude Pumpa zřejmě lákat majitele elektromobilů, kteří se chystají na cestu směrem na Brno a ještě dál, protože na dálničních tazích v Česku zatím není větší dobíjecí hub pro elektroauta. V provozu tu je celkem deset stojanů - v přední části pumpy šest, na parkovišti od vchodu směrem od zástavby zbylé čtyři, celkem je dobíjecích bodů od společnosti ČEZ čtrnáct. Čtyři z šesti stojanů v přední části Pumpy nabíjejí výkonem až 180 kW. 

Podnik chce zlákat ty řidiče, kteří si chtějí na cestě odpočinout a během doby, kdy se auto dobíjí, se také najíst. Designová restaurace se podobá spíše podnikům v centrech měst. Je plná zeleně, jak je dnes moderní, pnoucí rostliny visí ze stropní konzole, světlo v prostoru zajišťují žárovky zavěšené v čajových šálcích obrácených vzhůru nohama. Celý podnik je velmi útulný, a tak by mohl na oběd nebo večeři lákat i hosty z okolí Průhonic, nejen motoristy. Restaurace je v provozu do deseti hodin večer, čerpací stanice má ale otevřeno non-stop.

Interiér podniku je rozdělený na část přiléhající k čerpací stanici, u pokladny je proto fresh bar s bagetami, sladkým pečivem i dorty, kávu vám připraví obsluha. Levý prostor pak patří restauraci, kde je 119 míst k sezení. Na kraji je pult s pečivem, podnik má vlastní pekárnu. V provozu je tu rovněž gril s kuřaty, opodál se v designových hrncích Cocotte hřejí přílohy, jako je máslová zelenina nebo nádivka.

Stanice Pumpa na 6,1 kilometru D1.
Stanice Pumpa na 6,1 kilometru D1. | Foto: Eva Srpová

V denní nabídce během druhého dne ostrého provozu byl zrovna španělský ptáček s rýží za 185 korun, smažená gouda s bramborem a tatarkou vyjde na 129 korun, nabídka steaků z grilu patří k nejdražším položkám v restauraci - čtvrtkilový rib eye steak stojí 345 Kč. Na toaletách visí velká obrazovka s mapou Česka, která sbírá on-line informace z dopravy, a proto můžete vidět, jestli se na cestě před vámi právě netvoří kolona.

"Chceme nabídnout zákazníkům určitou komplexnost služby a zároveň dosáhnout na úroveň světových standardů. Ojedinělá čerpací stanice Pumpa by měla nastavit trend a stát se inspirací pro všechny budoucí čerpací stanice v Česku," říká Čabayová z Imoby. Na průhonickou Pumpu se podívejte do galerie.

 

Právě se děje

Další zprávy